R-Space, wyróżniający się masywną, sportową sylwetką, udowadnia, że van może być sexy. Innowacyjny design wnętrza uwzględnia potrzeby każdego z użytkowników.
R-Space jest wyposażony w 3-cylindrowy silnik benzynowy turbo o pojemności 900 cm³, rozwijający moc 110 KM i współpracujący ze skrzynią EDC z podwójnym sprzęgłem. Jednostka ta stanowi zapowiedź gamy modularnych silników TCe – Energy TCe, która zostanie wprowadzona przez Renault w przyszłym roku.
R-SPACE: SPORTOWY SAMOCHÓD RODZINNY
Styliści otrzymali zadanie stworzenia prostego, zmysłowego i ciepłego samochodu rodzinnego, który prezentowałby nową stylistykę Renault w gamie minivanów. Aby sprostać temu zadaniu, styliści połączyli architekturę minivana ze zmysłowością.
Wynikiem ich prac był kompaktowy minivan o długości 4,25 m i płynnej, solidnej sportowej sylwetce.
R-Space połączył w sobie elementy przez długi czas uznawane za przeciwstawne: rodzinny charakter i sportowe zacięcie, funkcjonalność i zmysłowość – tłumaczy Axel Breun, dyrektor ds. samochodów koncepcyjnych i pokazowych. – Odpowiada on oczekiwaniom dużej części współczesnego społeczeństwa.
Smukły kształt szyb podkreśla dynamizm sylwetki, podczas gdy duża przednia szyba i panoramiczny stopniowo przyciemniany dach sprawiają, że kabina staje się cienistym schronieniem.
Przód R-Space jest charakterystyczny dla nowej stylistyki marki – zarysowany wokół powiększonego
i pionowo ustawionego logo – z proporcjami dopasowanymi do jednobryłowego nadwozia. Bryła nadwozia jest muskularna i masywna. Dlatego nie linie przyciągają wzrok, ale przede wszystkim gra świateł.
Zewnętrzny styl jest oparty na kształtach, inspirowanych ludzkim ciałem. Przy projektowaniu R-Space inspiracją była dla mnie energia wynikająca z kształtu mięśnia – wyznał Fabrice Pouille, stylista nadwozi. – Chciałem, aby ludzie mieli ochotę pogłaskać karoserię, chciałem zrobić z niej przedmiot pobudzający zmysły, nawet jeśli jest to tylko rodzinny van.
Strategia rozwoju samochodów koncepcyjnych przewiduje również różnorodność kolorystyczną: począwszy od intensywnej czerwieni modelu DeZir, przyszłe samochody koncepcyjne będą podlegać logice koła barw. I tak, po pomarańczowym kolorze modelu Captur, model R-Space sięga po kolor złocistego miodu. Ponieważ motywem przewodnim była rodzina, źródłem inspiracji przy wyborze kolorów i materiałów było niedzielne śniadanie w gronie rodzinnym. Łagodność i ciepło tej dzielonej z najbliższymi chwili wyraża się w ciepłych i 'słodkich’ tonacjach: białej jak mleko, żółtej jak miód, brązowej jak czekolada – tłumaczy Laurence Widmer, odpowiadająca za kolory i materiały samochodu koncepcyjnego R-SPACE. Ta idea ciepła wyraża się również poprzez użycie tworzyw pobudzających zmysł wzroku i dotyku, jak na przykład zamsz.
Marka Renault, która była pionierem na rynku minivanów, projektując R-Space proponuje zrobić kolejny krok naprzód. W tym celu styliści wykorzystali to, co w przeszłości zapewniło sukces minivanowi: inteligentną koncepcję. Współczesna interpretacja tego pomysłu, jak tłumaczy Alexandre Gommier, stylista, który zaprojektował wnętrze auta, polegała na stworzeniu silnego wizualnego i funkcyjnego kontrastu pomiędzy strefą kierowcy, której koncepcja wyzwala przyjemność kierowania i całkowicie niespotykaną oraz zaskakującą częścią tylną, która przybiera kształt placu zabaw dla dzieci.
Wnętrze zaprojektowane na bazie dwuskrzydłowo otwierających się drzwi i z szerokim dostępem bez centralnego słupka ma za zadanie wyzwolić emocje od pierwszego wejrzenia.
W zakresie designu wnętrza, pokrewieństwo z samochodem koncepcyjnym DeZir jest widoczne z przodu – w sposobie wykończenia deski rozdzielczej i foteli. Miejsce kierowcy jest zaprojektowane jak kokpit z zawieszoną w powietrzu deską rozdzielczą, której część jest przeznaczona wyłącznie dla kierowcy. Przestrzeń z tyłu jest przeznaczona dla dzieci: jest to miejsce do zabawy, o zmiennej konfiguracji, stworzonej przez jedną prostą i uniwersalną bryłę: sześcian. 27 silniczków steruje taką samą ilością prostopadłościanów o zmiennych wysokościach, co pozwala na zaprogramowanie 4 konfiguracji: płaskiej strefy, podwyższenia, konsoli i placu zabaw (tylko na postoju).
Sześcian, zazwyczaj używany we wzornictwie meblowym, jest nieoczekiwanym elementem w świecie motoryzacji: jest obecny wszędzie w kabinie, nawet na podłodze i panelach drzwi.
ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE: EKOLOGICZNY SAMOCHÓD RODZINNY
R-Space jest wyposażony w silnik Energy TCe Concept. Ta stanowiąca kwintesencję zaawansowanych technologii jednostka benzynowa z wtryskiem bezpośrednim zapowiada gamę modularnych silników TCe, która będzie wprowadzona przez Renault począwszy od roku 2012.
Ten 3-cylindrowy silnik koncepcyjny o pojemności 900 cm³ jest produktem Aliansu Renault-Nissan.
W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów EDC z podwójnym sprzęgłem odznacza się takimi samymi osiągami jak silnik 1.6 litra o mocy 110 km (80 kW) i momencie 160 Nm.
Cechuje go obniżona emisja CO2 wynosząca zaledwie 95 g/km, co odpowiada zużyciu paliwa jedynie 3,7 l/100 km.
Kwintesencja zaawansowanych technologii
– Energy TCe concept jest owocem strategii downsizingu Renault. Wykorzystano w nim wszystkie innowacyjne technologie, które będą stosowane w silnikach następnej generacji w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Od strony technicznej cechuje go: bezpośredni wtrysk benzyny, świece zapłonowe sterowane falami radiowymi, technologia EGR1 Boost, system Stop&Start i sterowana pompa oleju o zmiennej pojemności. W połączeniu ze zoptymalizowanym współczynnikiem tarcia elementów silnika, zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 bez obniżenia osiągów.
Przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów był również proces spalania – wprowadzono sterowania wałkiem rozrządu i ulepszoną kompaktową turbosprężarkę, co dało doskonały czas reakcji przy przyspieszeniu, w szczególności w niskich zakresach obrotów.
– Bezpośredni wtrysk benzyny: wtrysk dokonuje się pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do komory spalania. Połączony z użyciem sterowanych radiowo świec zapłonowych, które zwiększają wielkość iskry (aż do 1000 razy w porównaniu do systemu konwencjonalnego) pozwala na maksymalne zwiększenie sprawności procesu spalania. Ta technologia przerywanego zapłonu jest rozwijana we współpracy z firmą BorgWagner Beru System.
Wzorem rozwiązań stosowanych w niektórych silnikach wysokoprężnych, w silniku Energy dCi 130 technologia EGR Boost polega na odzyskiwaniu spalin po ich przejściu przez turbinę i przez system oczyszczania. Przed ich ponownym przetworzeniem spaliny są schładzane w chłodnicy spalin, mieszane z powietrzem na wejściu do turbosprężarki i następnie wprowadzane poprzez układ chłodzenia powietrza do komory spalania w celu rozrzedzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Technologia ta, zastosowana w silnikach benzynowych, pozwala na obniżenie temperatury spalania, a tym samym na zwiększenie współczynnika sprężania w celu polepszenia spalania i obniżenia emisji CO2.
– System start: między innymi dzięki bezpośredniemu wtryskowi technologia ta umożliwia bardzo szybkie zgaszenie/uruchomienie silnika.
– Pompa oleju o zmiennej pojemności dopasowuje ilość oleju do rzeczywistych potrzeb silnika, ograniczając w ten sposób zużycie energii. Dużą uwagę poświęcono również optymalizacji procesu tarcia, zwłaszcza w odniesieniu do 12 popychaczy wałka rozrządu, łańcucha rozrządu i płaszczy tłoków.
– I wreszcie system termozarządzania umożliwia przyspieszony wzrost temperatury silnika podczas uruchamiania na zimno. Ponieważ olej szybciej osiąga optymalną lepkość, tarcia wewnątrz silnika ulegają zmniejszeniu.
1 Exhaust Gas Recirculation
W celu optymalizacji zużycia paliwa i zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, R-Space jest wyposażony w system "DRIVINGECO²". Po naciśnięciu przycisku "ECO" system dostosowuje automatycznie reakcje silnika w zależności od różnych czynników wpływających na zużycie energii (podjazd, temperatura zewnętrzna, stopień załadowania, włączenie ogrzewania lub klimatyzacji, itp.)
Funkcja "DRIVINGECO² Conseil" ostrzega i informuje kierowcę jak stosować zasady eko-jazdy przy zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa.
R-Space jest wyposażony w Visio System, obejmujący kamerę czołową połączoną ze wspomaganiem prowadzenia. Dzięki temu systemowi "DRIVINGECO²" zbiera informacje o otoczeniu (światła, przejścia dla pieszych, itp.), co pozwala funkcji "DRIVINGECO² Conseil" zaproponować właściwe zastosowanie stylu eko-jazdy.
Na przykład, kiedy kamera zarejestruje zmianę światła z zielonego na czerwone, "DRIVINGECO²" zaleci kierowcy, aby nie przyspieszał. I odwrotnie, jeśli kamera zarejestruje wolną drogę i jeśli pozwoli na to jej długość, to system doradzi stopniowe osiągnięcie zaplanowanej prędkości przelotowej.
Po zakończeniu jazdy "DRIVINGECO² Score" wyświetli wynik jazdy ekonomicznej i wyszczególni kierowcy różne elementy składowe, takie jak korzystanie z pedału przyspieszenia lub hamowania silnikiem. Pozwoli to kierowcy na ocenę jego sposobu eko-jazdy wraz z odpowiednimi poradami.
Śledzenie w czasie rzeczywistym razem z innymi pasażerami wyników eko-jazdy może też stać się rozrywką dla pasażerów. I tak dzieci grające w gry video na ekranach wbudowanych w zagłówki mogą otrzymać automatycznie bonusy w grze, kiedy tylko kierowca uzyska dobry eko-wynik na określonym odcinku drogi.
Wymiary (w mm)
Długość: 4.250
Szerokość: 1.850
Wysokość: 1.547
Prześwit pojazdu obciążonego: 151
Rozstaw osi: 2.717
Rozstaw kół przednich: 1.592
Rozstaw kół tylnych: 1.592
Dane techniczne
Silnik: benzynowy turbo, z wtryskiem bezpośrednim
Moc w kW (KM): 80 / 110
Emisja CO2 w g/km: 95 (w cyklu mieszanym)
Maksymalny moment obrotowy (Nm): 160
Prędkość maksymalna (km/h): 200
Skrzynia biegów: Efficient Dual Clutch (skrzynia dwusprzęgłowa)
Opony: 245 / 35 R 21
Cx: 0,28
Masa własna (kg): 1.300
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s): 11
1000 m ze startu zatrzymanego (s): 32
Partnerzy
Zabudowa: D3
Opony: Michelin
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze