Rekordowa sprzedaż Grupy Renault: 3,18 miliona samochodów, wzrost o 13,3% w ostatnim roku realizacji planu Renault Drive the change.
3,18 miliona sprzedanych samochodów w 2016 r. Rekordowy wzrost sprzedaży o 374 tys. sztuk w ciągu roku, tj. +13,3%.
Rekordowy rok dla Renault, najpopularniejszej francuskiej marki w świecie oraz dla Dacii. Wzrost wielkości sprzedaży Renault Samsung Motors o 38,8%.
We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży, jak i udziałów w rynku. W Europie Renault stało się drugą najpopularniejszą marką, a Alians Renault-Nissan drugim koncernem motoryzacyjnym.
Renault potwierdza ambitny plan wzrostu na rok 2017, który zamierza osiągnąć dzięki odnowionej gamie, debiutom rynkowym nowych modeli oraz rozwijaniu działalności na rynkach pozaeuropejskich.
REKORDOWA SPRZEDAŻ W SKALI GLOBALNEJ
Dzięki dynamice planu „Drive the Change” już czwarty rok z rzędu Grupa Renault osiąga wzrost sprzedaży oraz pozycję największej francuskiej grupy motoryzacyjnej na świecie ze sprzedażą 3.182.625 samochodów w 2016 r.
Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault w skali świata zwiększyła się o 13,3%, przy ogólnym wzroście rynku motoryzacyjnego o 4,6%. Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 3,5% (+0,3 punktu w stosunku do 2015 r.). Marki Renault i Dacia biją rekordy sprzedaży. Marka Renault wciąż jest najbardziej popularną francuską marką na świecie. Z kolei wielkość sprzedaży Renault Samsung Motors zwiększyła się o 38,8%.
Grupa nadal wykorzystuje dynamikę europejskiego rynku motoryzacyjnego (+7%), osiągając wzrost sprzedaży o 11,8% na poziomie 1.805.290 samochodów, przy udziale w rynku wynoszącym 10,6%.
Na rynkach pozaeuropejskich sprzedaż Grupy była rekordowa i zwiększyła się o 15,3%, podczas gdy średni wzrost na rynku wyniósł 5,2%. We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży, jak i udziałów w rynku.
W roku 2016 pobiliśmy nowy rekord – sprzedaliśmy ponad 3,18 miliona samochodów. Nasza realizowana od kilku lat strategia odnowy gamy samochodów i ekspansji geograficznej okazała się sukcesem. Pozwoliła Grupie znacząco zwiększyć wielkość sprzedaży oraz udziałów w rynku w każdym z regionów, w których prowadzimy działalność – podkreślił Thierry Koskas, członek Komitetu Wykonawczego i Dyrektor Handlowy Grupy Renault.
RENAULT – DRUGA POD WZGLĘDEM POPULARNOŚCI MARKA W EUROPIE
W Europie udział Grupy w rynku samochodów osobowych i dostawczych zwiększył się o 0,5 punktu do 10,6%. Sprzedaż samochodów wzrosła o 11,8% do 1.805.290 sztuk. Grupa odnotowała wzrosty sprzedaży we wszystkich krajach regionu.
Marka Renault ma za sobą kolejny rok wzrostu, a pod względem popularności osiągnęła drugą pozycję w Europie. Przy sprzedaży rzędu 1.390.280 pojazdów (+12,1%) udział marki w rynku wyniósł 8,1%, co oznacza wzrost o 0,4 punktu.
Na rynku samochodów osobowych Renault jest marką, której udział w rynku rósł najszybciej w Europie – o +0,4 punktu. To między innymi efekt odnowienia gamy obejmującego modele Espace, Talisman oraz rodzinę Megane. Debiut rynkowy nowego Renault Scenic był udany: w ciągu jednego kwartału wpłynęło ponad 19 tys. zamówień.
Renault utrzymało pozycję lidera w segmencie samochodów miejskich (segment B) dzięki sukcesom modeli Clio oraz Captur, które znalazły się w czołówce swojego segmentu ze sprzedażą na poziomie 215.670 samochodów.
Na rynku samochodów dostawczych marka Renault osiągnęła wielkość sprzedaży na poziomie 296.187 pojazdów (+9,9%) oraz udział w rynku wynoszący 14,8%.
Jedenaście lat po swoim europejskim debiucie, marka Dacia odnotowała w 2016 r. dalszy wzrost sprzedaży samochodów o +10,8%, a tym samym ustanowiła rekord sprzedaży w wysokości 415 tys. sztuk w ciągu roku.
Marka Renault jest też nadal liderem na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Sprzedaż Grupy zwiększyła się (+11%) do 25.648 samochodów (bez Twizy). ZOE, z roczną sprzedażą 21.735 sztuk (+16%), pozostało liderem na rynku elektrycznych samochodów osobowych, a Kangoo Z.E. ze sprzedażą 3.901 sztuk – liderem na rynku elektrycznych samochodów dostawczych.
We Francji to był najlepszy rok dla Grupy Renault pod względem handlowym w ciągu ostatnich 5 lat. Renault umocniło swoją pozycję najpopularniejszej marki z udziałem w rynku samochodów osobowych i dostawczych w wysokości 22,3%, a marka Dacia odnotowała najlepsze w historii wyniki sprzedaży: ponad 112 tys. sprzedanych samochodów. Jest czwartą marką najczęściej kupowaną przez klientów indywidualnych.
WZROST NA RYNKACH POZAEUROPEJSKICH
Pomimo bardzo zróżnicowanej sytuacji ekonomicznej Grupa Renault umocniła swoją pozycję, zwiększając udziały w rynku we wszystkich regionach. Odnowienie oferty na rynkach pozaeuropejskich również przyniosło sukces dzięki modelom Kwid w Indiach, QM6 i SM6 w Korei, Kaptur w Rosji, Koleos w Chinach, Megane GrandCoupe w Turcji oraz Oroch w Ameryce.
W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii sprzedaż Grupy wzrosła o 36,4%, co dało udział w rynku w wysokości 6,2% (+1,7 punktu).
W Indiach Renault wciąż jest najpopularniejszą europejską marką samochodów, a wzrost sprzedaży wyniósł 145,6%. Sprzedaż modelu Kwid wyniosła 105 745 sztuk. Indie stały się ósmym rynkiem zbytu Grupy (przesuwając się o 5 miejsc w górę w porównaniu z rokiem 2015).
W Iranie wielkość sprzedaży skoczyła o 110,7%, a udział w rynku wzrósł o 3,7 punktu – do 8,4%. Po otwarciu tamtejszego rynku Grupa ponownie stała się jednym z głównych graczy, w ciągu jednego roku podwajając swój udział w rynku, co zawdzięcza sukcesowi modeli Tondar i Sandero.
W krajach Maghrebu udział Grupy w rynku wyniósł 38,5%, zapewniając wzrost o 4,9 punktu. W Algierii udział Grupy w rynku osiągnął rekordowy poziom 51,3%, czyli zwiększył się o 15,7 punktu, co było zasługą produkowanego w tym kraju modelu Symbol. W Maroku, gdzie marki Dacia i Renault zajmują pierwszą i drugą pozycję na rynku, wielkość sprzedaży samochodów Grupy wzrosła o 22,5%, a udział w rynku wyniósł 37,8% dzięki rekordowo wysokiej sprzedaży.
W Eurazji wielkość sprzedaży Renault wzrosła o 2,3%, przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 6,3%. Udział Grupy w rynku zwiększył się tym samym o 1,1 punktu, do 13,0%, w szczególności za sprawą dynamiki wzrostu sprzedaży w Turcji (+4,4%), gdzie ustanowiono nowy rekord sprzedaży. Debiut rynkowy Nowego Megane GrandCoupe okazał się sukcesem: w ciągu dwóch miesięcy zebrano ponad 13.200 zamówień.
Wzrost w większości krajów tego regionu pozwolił na skompensowanie skutków kryzysu gospodarczego w Rosji, gdzie odnotowano spadek na rynku motoryzacyjnym na poziomie 10,8%. Grupa Renault zdołała ograniczyć spadek sprzedaży samochodów do 2,6%, osiągając rekordowo wysoki udział w rynku wynoszący 8,2%. Oznacza to wzrost o 0,7%, głównie dzięki sukcesowi modelu Kaptur, który sprzedał się w liczbie ponad 14.600 sztuk od swojego debiutu rynkowego w czerwcu.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej, gdzie sprzedaż wzrosła o 0,1%, przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 4,1%, Grupa stawiła czoło trudnościom ekonomicznym i uzyskała udział w rynku w wysokości 6,5%, czyli większy o 0,3 punktu.
W Brazylii, za sprawą sukcesu modelu Duster Oroch, udział Grupy w rynku zwiększył się o 0,2 punktu, do poziomu 7,5%, jakiego nie osiągnęła nigdy wcześniej i to pomimo ogólnego spadku na rynku motoryzacyjnym o 19,8%. W roku 2017 Grupa zamierza dobrze wykorzystać odnowioną gamę SUV-ów, obejmującą modele Captur, Kwid i Nowego Koleosa oraz pojawienie się pick-upa Alaskan. Marka Renault doskonale wykorzystała również ożywienie na rynku argentyńskim. Jej sprzedaż wzrosła o 24,8%, przy średnim wzroście rynkowym 9,1%. Natomiast w Kolumbii padł nowy rekord pod względem wielkości sprzedaży i udziału w rynku wynoszący 21,3%.
W regionie Azji-Pacyfiku marka Renault Samsung Motors odnotowała wzrost o 38,8% w Korei Południowej, pomimo ogólnego spadku na rynku o 0,3%. Udział Grupy w tamtejszym rynku wzrósł do 6,2% (+1,7 punktu) dzięki udanemu ubiegłorocznemu debiutowi modeli SM6 i QM6. Tylko w ciągu 4 miesięcy wpłynęło ponad 21 tys. zamówień na QM6.
W Chinach po debiucie rynkowym Kadjara, pierwszego samochodu produkowanego na miejscu przez współzależną spółkę Dongfeng Renault, Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 50,8%, przy średnim wzroście rynkowym rzędu 14,0%. Liczba zamówień na Nowego Koleosa, złożonych w ciągu dwóch miesięcy, wyniosła 10 tys.
PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA ROK 2017
W roku 2017 na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 1,5% – 2% w stosunku do roku 2016. Na rynku europejskim oczekuje się wzrostu w wysokości 2%, również 2-procentowy wzrost spodziewany jest we Francji.
Jeśli chodzi o regiony pozaeuropejskie, to rynki brazylijski i rosyjski powinny zachować stabilność.
W Chinach powinien nastąpić wzrost o 5%, a w Indiach o 8%.
W Europie Grupa nadal powinna odczuwać pełny efekt odnowienia gamy, a na rynkach pozaeuropejskich wykorzystać dynamikę modeli Kwid w Indiach, Koleosa i Kadjar w Chinach, Kaptura w Rosji, QM6 i SM6 w Korei Południowej, a także pick-upa Alaskan oraz nowej gamy SUV-ów w Ameryce Łacińskiej.
W sytuacji tej Grupa Renault przewiduje wzrost sprzedaży oraz udziałów w rynku europejskim i pozaeuropejskim.
Łączna sprzedaż Grupy Renault (samochody osobowe i dostawcze) w poszczególnych regionach |
|||
Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* |
|||
2016 |
2015 |
Zmiana |
|
Francja |
651.778 |
607.173 |
7,3% |
Europa** (bez Francji) |
1.153 512 |
1.007 018 |
14,5% |
Razem Francja + Europa |
1.805 290 |
1.614 191 |
11,8% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
491.151 |
360.029 |
36,4% |
Eurazja |
364.451 |
356.216 |
2,3% |
Ameryka Środkowa i Południowa |
354.370 |
354.072 |
0,1% |
Azja-Pacyfik |
167.363 |
124.418 |
34,5% |
Razem bez Francji i Europy |
1.377 335 |
1.194 735 |
15,3% |
Na całym świecie |
3.182 625 |
2.808 926 |
13,3% |
* Sprzedaż | |||
** Europa = Unia Europejska, bez Rumunii i Bułgarii + Islandia, Norwegia i Szwajcaria, Albania, Bośnia, Macedonia, Malta, Czarnogóra, Serbia. |
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki |
|||
Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* |
|||
2016 |
2015 |
Zmiana |
|
RENAULT | |||
Samochody osobowe |
2.094.542 |
1.829.832 |
14,5% |
Samochody dostawcze |
392.767 |
348.127 |
12,8% |
Samochody osobowe i dostawcze |
2.487.309 |
2.177.959 |
14,2% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | |||
Samochody osobowe |
111.097 |
80.028 |
38,8% |
DACIA | |||
Samochody osobowe |
542.542 |
511.501 |
6,1% |
Samochody dostawcze |
41.677 |
39.438 |
5,7% |
Samochody osobowe i dostawcze |
584.219 |
550.939 |
6,0% |
GRUPA RENAULT | |||
Samochody osobowe |
2.748.181 |
2.421.361 |
13,5% |
Samochody dostawcze |
434.444 |
387.565 |
12,1% |
Samochody osobowe i dostawcze |
3.182.625 |
2.808.926 |
13,3% |
15 największych rynków zbytu Grupy Renault na koniec grudnia 2016 r. |
|||
Sprzedaż 2016* |
Udział w rynku SO+SD 2016 |
||
(szt.) |
(%) |
||
1 | FRANCJA |
651.778 |
26,87 |
2 | NIEMCY |
198.609 |
5,49 |
3 | WŁOCHY |
190.610 |
9,37 |
4 | HISZPANIA |
170.272 |
12,90 |
5 | TURCJA |
169.236 |
17,20 |
6 | BRAZYLIA |
149.977 |
7,55 |
7 | ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO |
138.642 |
4,51 |
8 | INDIE |
132.235 |
3,95 |
9 | ROSJA |
117.227 |
8,21 |
10 | KOREA POŁUDNIOWA |
111.087 |
6,19 |
11 | IRAN |
108.536 |
8,44 |
12 | ARGENTYNA |
99.097 |
14,50 |
13 | BELGIA + LUKSEMBURG |
92.247 |
13,82 |
14 | MAROKO |
61.726 |
37,84 |
15 | ALGIERIA |
61.249 |
51,32 |
* Dane na koniec grudnia 2016 r. (sprzedaż), bez Twizy. |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze