• Najnowsze

Globalne wyniki handlowe Grupy Renault za rok 2016

2017-01-20
Nissan X-Trail

Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku

2021-04-19

Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów

2021-04-19
Citroen Traction Avant

Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu

2021-04-19
Dacia Sandero Stepway

Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!

2021-04-19
Renault Zoe

Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?

2021-04-19
Peugeot 4008 i 5008

Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju

2021-04-19
Renault Arkana

Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.

2021-04-19

Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce

2021-04-19

Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021

2021-04-19

Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.

2021-04-19
poniedziałek, 19 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości DS

Globalne wyniki handlowe Grupy Renault za rok 2016

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2017-01-20
w DS, Renault, Wiadomości
Czas czytania16 mins read
14 1
15
29
UDOSTĘPNIEŃ
43
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku

Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu

Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!

Rekordowa sprzedaż Grupy Renault: 3,18 miliona samochodów, wzrost o 13,3% w ostatnim roku realizacji planu Renault Drive the change.

3,18 miliona sprzedanych samochodów w 2016 r. Rekordowy wzrost sprzedaży o 374 tys. sztuk w ciągu roku, tj. +13,3%.

Rekordowy rok dla Renault, najpopularniejszej francuskiej marki w świecie oraz dla Dacii. Wzrost wielkości sprzedaży Renault Samsung Motors o 38,8%.

We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży, jak i udziałów w rynku. W Europie Renault stało się drugą najpopularniejszą marką, a Alians Renault-Nissan drugim koncernem motoryzacyjnym.

Renault potwierdza ambitny plan wzrostu na rok 2017, który zamierza osiągnąć dzięki odnowionej gamie, debiutom rynkowym nowych modeli oraz rozwijaniu działalności na rynkach pozaeuropejskich.

 

REKORDOWA SPRZEDAŻ W SKALI GLOBALNEJ

Dzięki dynamice planu „Drive the Change” już czwarty rok z rzędu Grupa Renault osiąga wzrost sprzedaży oraz pozycję największej francuskiej grupy motoryzacyjnej na świecie ze sprzedażą  3.182.625 samochodów w 2016 r.

Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault w skali świata zwiększyła się o 13,3%, przy ogólnym wzroście rynku motoryzacyjnego o 4,6%. Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 3,5% (+0,3 punktu w stosunku do 2015 r.). Marki Renault i Dacia biją rekordy sprzedaży. Marka Renault wciąż jest najbardziej popularną francuską marką na świecie. Z kolei wielkość sprzedaży Renault Samsung Motors zwiększyła się o 38,8%.

Grupa nadal wykorzystuje dynamikę europejskiego rynku motoryzacyjnego (+7%), osiągając wzrost sprzedaży o 11,8% na poziomie 1.805.290 samochodów, przy udziale w rynku wynoszącym 10,6%.

Na rynkach pozaeuropejskich sprzedaż Grupy była rekordowa i zwiększyła się o 15,3%, podczas gdy średni wzrost na rynku wyniósł 5,2%. We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży, jak i udziałów w rynku.

W roku 2016 pobiliśmy nowy rekord – sprzedaliśmy ponad 3,18 miliona samochodów. Nasza realizowana od kilku lat strategia odnowy gamy samochodów i ekspansji geograficznej okazała się sukcesem. Pozwoliła Grupie znacząco zwiększyć wielkość sprzedaży oraz udziałów w rynku w każdym z regionów, w których prowadzimy działalność – podkreślił Thierry Koskas, członek Komitetu Wykonawczego i Dyrektor Handlowy Grupy Renault.

 

RENAULT – DRUGA POD WZGLĘDEM POPULARNOŚCI MARKA W EUROPIE

W Europie udział Grupy w rynku samochodów osobowych i dostawczych zwiększył się o 0,5 punktu do 10,6%. Sprzedaż samochodów wzrosła o 11,8% do 1.805.290 sztuk. Grupa odnotowała wzrosty sprzedaży we wszystkich krajach regionu.

Marka Renault ma za sobą kolejny rok wzrostu, a pod względem popularności osiągnęła drugą pozycję w Europie. Przy sprzedaży rzędu 1.390.280 pojazdów (+12,1%) udział marki w rynku wyniósł 8,1%, co oznacza wzrost o 0,4 punktu.

Na rynku samochodów osobowych Renault jest marką, której udział w rynku rósł najszybciej w Europie – o +0,4 punktu. To między innymi efekt odnowienia gamy obejmującego modele Espace, Talisman oraz rodzinę Megane. Debiut rynkowy nowego Renault Scenic był udany: w ciągu jednego kwartału wpłynęło ponad 19 tys. zamówień.

Renault utrzymało pozycję lidera w segmencie samochodów miejskich (segment B) dzięki sukcesom modeli Clio oraz Captur, które znalazły się w czołówce swojego segmentu ze sprzedażą na poziomie 215.670 samochodów.

Na rynku samochodów dostawczych marka Renault osiągnęła wielkość sprzedaży na poziomie 296.187 pojazdów (+9,9%) oraz udział w rynku wynoszący 14,8%.

Jedenaście lat po swoim europejskim debiucie, marka Dacia odnotowała w 2016 r. dalszy wzrost sprzedaży samochodów o +10,8%, a tym samym ustanowiła rekord sprzedaży w wysokości 415 tys. sztuk w ciągu roku.

Marka Renault jest też nadal liderem na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Sprzedaż Grupy zwiększyła się (+11%) do 25.648 samochodów (bez Twizy). ZOE, z roczną sprzedażą 21.735 sztuk (+16%), pozostało liderem na rynku elektrycznych samochodów osobowych, a Kangoo Z.E. ze sprzedażą 3.901 sztuk – liderem na rynku elektrycznych samochodów dostawczych.

We Francji to był najlepszy rok dla Grupy Renault pod względem handlowym w ciągu ostatnich 5 lat. Renault umocniło swoją pozycję najpopularniejszej marki z udziałem w rynku samochodów osobowych i dostawczych w wysokości 22,3%, a marka Dacia odnotowała najlepsze w historii wyniki sprzedaży: ponad 112 tys. sprzedanych samochodów. Jest czwartą marką najczęściej kupowaną przez klientów indywidualnych.

 

WZROST NA RYNKACH POZAEUROPEJSKICH

Pomimo bardzo zróżnicowanej sytuacji ekonomicznej Grupa Renault umocniła swoją pozycję, zwiększając udziały w rynku we wszystkich regionach. Odnowienie oferty na rynkach pozaeuropejskich również przyniosło sukces dzięki modelom Kwid w Indiach, QM6 i SM6 w Korei, Kaptur w Rosji, Koleos w Chinach, Megane GrandCoupe w Turcji oraz Oroch w Ameryce.

W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii sprzedaż Grupy wzrosła o 36,4%, co dało udział w rynku w wysokości 6,2% (+1,7 punktu).

W Indiach Renault wciąż jest najpopularniejszą europejską marką samochodów, a wzrost sprzedaży wyniósł 145,6%. Sprzedaż modelu Kwid wyniosła 105 745 sztuk. Indie stały się ósmym rynkiem zbytu Grupy (przesuwając się o 5 miejsc w górę w porównaniu z rokiem 2015).

W Iranie wielkość sprzedaży skoczyła o 110,7%, a udział w rynku wzrósł o 3,7 punktu – do 8,4%. Po otwarciu tamtejszego rynku Grupa ponownie stała się jednym z głównych graczy, w ciągu jednego roku podwajając swój udział w rynku, co zawdzięcza sukcesowi modeli Tondar i Sandero.

W krajach Maghrebu udział Grupy w rynku wyniósł 38,5%, zapewniając wzrost o 4,9 punktu. W Algierii udział Grupy w rynku osiągnął rekordowy poziom 51,3%, czyli zwiększył się o 15,7 punktu, co było zasługą produkowanego w tym kraju modelu Symbol. W Maroku, gdzie marki Dacia i Renault zajmują pierwszą i drugą pozycję na rynku, wielkość sprzedaży samochodów Grupy wzrosła o 22,5%, a udział w rynku wyniósł 37,8% dzięki rekordowo wysokiej sprzedaży.

W Eurazji wielkość sprzedaży Renault wzrosła o 2,3%, przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 6,3%. Udział Grupy w rynku zwiększył się tym samym o 1,1 punktu, do 13,0%, w szczególności za sprawą dynamiki wzrostu sprzedaży w Turcji (+4,4%), gdzie ustanowiono nowy rekord sprzedaży. Debiut rynkowy Nowego Megane GrandCoupe okazał się sukcesem: w ciągu dwóch miesięcy zebrano ponad 13.200 zamówień.

Wzrost w większości krajów tego regionu pozwolił na skompensowanie skutków kryzysu gospodarczego w Rosji, gdzie odnotowano spadek na rynku motoryzacyjnym na poziomie 10,8%. Grupa Renault zdołała ograniczyć spadek sprzedaży samochodów do 2,6%, osiągając rekordowo wysoki udział w rynku wynoszący 8,2%. Oznacza to wzrost o 0,7%, głównie dzięki sukcesowi modelu Kaptur, który sprzedał się w liczbie ponad 14.600 sztuk od swojego debiutu rynkowego w czerwcu.

W regionie Ameryki Środkowej i Południowej, gdzie sprzedaż wzrosła o 0,1%, przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 4,1%, Grupa stawiła czoło trudnościom ekonomicznym i uzyskała udział w rynku w wysokości 6,5%, czyli większy o 0,3 punktu.

W Brazylii, za sprawą sukcesu modelu Duster Oroch, udział Grupy w rynku zwiększył się o 0,2 punktu, do poziomu 7,5%, jakiego nie osiągnęła nigdy wcześniej i to pomimo ogólnego spadku na rynku motoryzacyjnym o 19,8%. W roku 2017 Grupa zamierza dobrze wykorzystać odnowioną gamę SUV-ów, obejmującą modele Captur, Kwid i Nowego Koleosa oraz pojawienie się pick-upa Alaskan. Marka Renault doskonale wykorzystała również ożywienie na rynku argentyńskim. Jej sprzedaż wzrosła o 24,8%, przy średnim wzroście rynkowym 9,1%. Natomiast w Kolumbii padł nowy rekord pod względem wielkości sprzedaży i udziału w rynku wynoszący 21,3%.

W regionie Azji-Pacyfiku marka Renault Samsung Motors odnotowała wzrost o 38,8% w Korei Południowej, pomimo ogólnego spadku na rynku o 0,3%. Udział Grupy w tamtejszym rynku wzrósł do 6,2% (+1,7 punktu) dzięki udanemu ubiegłorocznemu debiutowi modeli SM6 i QM6. Tylko w ciągu 4 miesięcy wpłynęło ponad 21 tys. zamówień na QM6.

W Chinach po debiucie rynkowym Kadjara, pierwszego samochodu produkowanego na miejscu przez współzależną spółkę Dongfeng Renault, Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 50,8%, przy średnim wzroście rynkowym rzędu 14,0%. Liczba zamówień na Nowego Koleosa, złożonych w ciągu dwóch miesięcy, wyniosła 10 tys.

 

PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA ROK 2017

W roku 2017 na światowym rynku powinien nastąpić wzrost na poziomie 1,5% – 2% w stosunku do roku 2016. Na rynku europejskim oczekuje się wzrostu w wysokości 2%, również 2-procentowy wzrost spodziewany jest we Francji.

Jeśli chodzi o regiony pozaeuropejskie, to rynki brazylijski i rosyjski powinny zachować stabilność.
W Chinach powinien nastąpić wzrost o 5%, a w Indiach o 8%.

W Europie Grupa nadal powinna odczuwać pełny efekt odnowienia gamy, a na rynkach pozaeuropejskich wykorzystać dynamikę modeli Kwid w Indiach, Koleosa i Kadjar w Chinach, Kaptura w Rosji, QM6 i SM6 w Korei Południowej, a także pick-upa Alaskan oraz nowej gamy SUV-ów w Ameryce Łacińskiej.

W sytuacji tej Grupa Renault przewiduje wzrost sprzedaży oraz udziałów w rynku europejskim i pozaeuropejskim.

 

Łączna sprzedaż Grupy Renault (samochody osobowe i dostawcze) w poszczególnych regionach

Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)*

2016

2015

Zmiana

Francja

651.778

607.173

7,3%

Europa** (bez Francji)

1.153 512

1.007 018

14,5%

Razem Francja + Europa

1.805 290

1.614 191

11,8%

Afryka, Bliski Wschód, Indie

491.151

360.029

36,4%

Eurazja

364.451

356.216

2,3%

Ameryka Środkowa i Południowa

354.370

354.072

0,1%

Azja-Pacyfik

167.363

124.418

34,5%

Razem bez Francji i Europy

1.377 335

1.194 735

15,3%

Na całym świecie

3.182 625

2.808 926

13,3%

* Sprzedaż
** Europa = Unia Europejska, bez Rumunii i Bułgarii + Islandia, Norwegia i Szwajcaria, Albania, Bośnia, Macedonia, Malta, Czarnogóra, Serbia.

 

Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki

Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)*

2016

2015

Zmiana

RENAULT
Samochody osobowe

2.094.542

1.829.832

14,5%

Samochody dostawcze

392.767

348.127

12,8%

Samochody osobowe i dostawcze

2.487.309

2.177.959

14,2%

RENAULT SAMSUNG MOTORS
Samochody osobowe

111.097

80.028

38,8%

DACIA
Samochody osobowe

542.542

511.501

6,1%

Samochody dostawcze

41.677

39.438

5,7%

Samochody osobowe i dostawcze

584.219

550.939

6,0%

GRUPA RENAULT
Samochody osobowe

2.748.181

2.421.361

13,5%

Samochody dostawcze

434.444

387.565

12,1%

Samochody osobowe i dostawcze

3.182.625

2.808.926

13,3%

 

15 największych rynków zbytu Grupy Renault na koniec grudnia 2016 r.
  

Sprzedaż 2016*

Udział w rynku SO+SD 2016

(szt.)

(%)

1FRANCJA

651.778

26,87

2NIEMCY

198.609

5,49

3WŁOCHY

190.610

9,37

4HISZPANIA

170.272

12,90

5TURCJA

169.236

17,20

6BRAZYLIA

149.977

7,55

7ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

138.642

4,51

8INDIE

132.235

3,95

9ROSJA

117.227

8,21

10KOREA POŁUDNIOWA

111.087

6,19

11IRAN

108.536

8,44

12ARGENTYNA

99.097

14,50

13BELGIA + LUKSEMBURG

92.247

13,82

14MAROKO

61.726

37,84

15ALGIERIA

61.249

51,32

* Dane na koniec grudnia 2016 r. (sprzedaż), bez Twizy.

 

 

 

źródło: Renault Polska

Galeria

Newsletter

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 108ClioDaciaDusterEspaceGrupa RenaultKadjarKoleosMeganeRenaultRenault SamsungSamsungSanderoTalismanzoe
Udostepnij21Tweet3Udostepnij1
Poprzedni

Oktawia Nowacka o nowym Renault Kadjar i nie tylko

Następny

Samochód Dostawczy Roku 2016 – Renault Trafic

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Samochód Dostawczy Roku 2016 – Renault Trafic

Nowy Citroën C3 teraz z automatyczną skrzynią biegów

Co może się stać po wyborach we Francji?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Roman o Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
    • Anonimowo o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Lukasz o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Łukasz o Citroën, DS i Peugeot: wielka akcja serwisowa silnika 1.2 PureTech
    • ja o Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Irbis78 o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Damian o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Greg o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Bogusław o Nowe korzyści dla kierowców aut elektrycznych: bezpłatny przejazd autostradą
    • Edward o Nowa Dacia Duster i nowe Sandero: eksportowe hity marki. To 14% PKB Rumunii


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku
    • Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów
    • Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
    • Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?
    • Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju
    • Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce
    • Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021
    • Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    15
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.