Tym razem AUTO ŚWIAT ukazał się jako numer pojedynczy. Na jego okładce można dostrzec maleńkie zdjęcia Citroëna Grand C4 Picasso oraz Renault Laguny, a także nieco większą fotkę Renault Talismana. Niestety wszystko przytłacza jakiś Passat, który i tak jest paskudny ;-)
AUTO ŚWIAT nr 06 (1288) z 08.II.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Ballot, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Picasso, e-C4, 3 Crossback, 7 Crossback, DS 4, DS 4 Cross, 208, 2008, Laguna, Next, Talisman, Sandero
W ubiegłym tygodniu miała miejsce odsłona nowego DS 4. Samochód wzbudził Wasze duże zainteresowanie, ale też uznanie, choć na razie wszyscy opieramy się tylko na zdjęciach. AUTO ŚWIAT prezentuje ten model, a także wystylizowaną odmianę DS 4 Cross (dlaczego nie Crossback?) na stronach 10-11. Oczywiście wspomina o innych, opracowanych już przez markę DS Automobiles, modelach, które już jeżdżą po ulicach – DS 3 Crossback, DS 7 Crossback oraz DS 9.
Dwie kolejne strony (12-13) AUTO ŚWIAT poświęcił na raport związany z fuzją koncernów PSA i FCA. W efekcie powstał wielki producent o nazwie Stellantis. Biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży jeszcze sprzed fuzji ,będzie to czwarty koncern samochodowy świata. Grupuje marki Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Sodce, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM i Vauxhall. Pokazano kilkanaście przykładowych modeli koncernu, ale ograniczę się tylko do wskazania tych francuskich. To Peugeoty 208, 2008 i Citroën C3. W tekście wspomniano dodatkowo Citroëna C4 i DS 3 Crossbacka.
W aktualnym numerze AUTO ŚWIAT prezentuje wyniki plebiscytu Moto Awards 2020. Z przyjemnością informujemy, że nieźle radziły sobie samochody francuskie. Citroën ë-C4 zajął trzecie miejsce w grupie aut elektrycznych, Dacia Sandero zdobyła czwartą pozycję w kategorii Stylowo w mieście (!), nowy Citroën C4 stanął na drugim miejscu podium w kategorii Praktyczne na co dzień, DS 9 zwyciężył w klasie Klasyczna elegancja, a Agata Szczech z Renault została uznana za Osobowość roku w motoryzacji.
Niedawno testowałem dwa egzemplarze Talismana, w tym praktyczną wersję Grandtour napędzaną 160-konnym silnikiem benzynowym. Test dokładnie tego samego egzemplarza AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 34-35 aktualnego numeru. Dodajmy, jeśli ktoś nie czytał naszego materiału, że auto napędzane jest silnikiem 1.3 TCe opracowanym wspólnie z Mercedesem.
Oczywiście nie brakuje w naszym kraju malkontentów twierdzących, że silnik o tej pojemności w tak dużym samochodzie, to pomyłka, porażka i cholera wie, co jeszcze. Okazuje się jednak, że moje odczucia są zbieżne z wrażeniami Redaktora Bulińskiego. Autor wymienia to, co się poprawiono przy okazji ubiegłorocznego liftingu, jak zmieniło się wyposażenie, pisze, że materiały wykończeniowe są ładne i miękkie, a zawieszenie strojono z myślą o komforcie. Zauważa, że to nie jest samochód dl ludzi o sportowym zacięciu, ale chyba nikt tego specjalnie nie oczekuje od samochodów z tego segmentu. No nie, są tacy, którzy tego oczekują, stąd na przykład usportowione kombi w gamie niektórych producentów. Ten model takich ambicji nie ma – stara się za to dbać o przyjemności z jazdy.
Silnik spotkał się z dobrym odbiorem Autora, za to skierował on parę gorzkich słów pod adresem skrzyni – że jest nieco opieszała. Cóż, może odrobinkę, ale przyznam się szczerze ,że nie oczekiwałem spektakularnego rwania asfaltu od tej wersji. Za to Redaktor Buliński bardzo pochwalił wyciszenie oraz rozsądne gospodarowanie paliwem, choć na autostradzie ten samochód już sobie lubi wypić.
Końcowa ocena tego Talismana, to 5, a więc bardzo dobrze!
Trzy dobrze wyposażone samochody rodzinne z rynku wtórnego, każdy w cenie nieco ponad 15.000 zł – takie auta opisano na stronach 50-53. Dwa z tych samochodów, to modele francuski – Citroën Grand C4 Picasso i Renault Laguna III. Trzecim jest Audi A4. Chyba nie trzeba dodawać, że Audi będzie przy takich założeniach najstarsze.
Pod lupę wzięto C4 Grand Picasso 1.6 HDi z 2009 roku. Niestety samochód był dość mocno zużyty, miał za sobą naprawę blacharsko-lakierniczą, chyba niezbyt starannie wykonaną, bo pojawiła się korozja. Zaletą zaprezentowanego egzemplarza był niski przebieg – niespełna 140.000 km.
Laguna 2.0 dCi była o rok starsza i miała przebieg rzędu 230.000 km. Mimo przebiegu i już 13 lat nie była zużyta, a do tego miała szczegółową historię serwisową. Auto generalnie jest solidne i godne uwagi – można wyrwać fajny egzemplarz.
Audi miało pod maską niekulturalny silnik 1.9 TDI i pochodziło z 2007 roku. Komputer pokładowy pokazywał masę błędów, kiedy już udało się – z kabli – uruchomić silnik. Przebieg 262.000 km wydał się Redaktorom dość niski ,zwłaszcza, że kierownica wyglądała na zużytą, a i część innych elementy wykończenia wpisywały się w ten wzorzec. AUTO ŚWIAT podejrzewa, że przebieg mógł być korygowany. Oczywiście samochód też po naprawie blacharsko-lakierniczej. I to chyba dużej…
W dziale Z naszego archiwum AUTO ŚWIAT na stronie 56. przypomina wydanie sprzed ćwierć wieku. Opisano w nim koncepcyjny model hybrydowy Renault Next.
Z kolei w materiale na temat marki Hispano-Suiza (strona 57.) wspomniano francuskiego producenta aut o nazwie Ballot.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze