Po oficjalnej publikacji danych dotyczących rzeczywistego zużycia paliwa przez 30 modeli marek Peugeot, Citroën i DS w lipcu 2016 roku Grupa PSA, organizacje pozarządowe Transport & Environment (T&E) i France Nature Environnement (FNE) oraz Bureau Veritas wywiązują się ze swoich zobowiązań i publikują protokół (zamieszczamy wersję angielskojęzyczną) badania oparty na solidnym podejściu naukowym.
Protokół ów określa środki (niezbędne wyposażenie) oraz metodologię (sposoby pomiaru i przetwarzania danych) wykorzystane do przeprowadzenia badań, na podstawie których określono rzeczywiste zużycie paliwa przez przeciętnego klienta. Badania opierają się na trzech etapach:
– wybór pojazdu;
– jazda samochodem i wykonywanie pomiarów;
– przetwarzanie wyników.
Pomiary powinny być przeprowadzane w sytuacji, gdy samochód prowadzi zwykły kierowca (nie kierowca testowy, czy zawodowy), a jazda odbywa się na drogach publicznych otwartych do ruchu, w rzeczywistych warunkach drogowych, przy normalnym używaniu systemów klimatyzacyjnych w pojeździe, przy średnim obciążeniu auta pasażerami i bagażem oraz w warunkach normalnych nachyleń drogi (czyli nie testujemy wyłącznie w warunkach górskich, ani wyłącznie w nizinnych).
Już lada chwila Grupa PSA opublikuje dane kolejnych 10 modeli Peugeota i Citroëna dotyczące spalania w warunkach rzeczywistych. W tej grupie znajdą się zaprezentowane właśnie na Paris Mondial de l’Automobile świeżutkie modele – Nowy Citroën C3 i Nowy Peugeot 3008.
Do końca 2016 roku na stronach internetowych Citroëna, Peugeota i DS pojawią się dane dotyczące rzeczywistego spalania łącznie 50 modeli Grupy PSA. Koncern zamieści tam także symulator, w którym każdy będzie mógł obliczyć szacowane rzeczywiste zużycie paliwa w zależności od wybranego modelu, stylu jazdy i warunków, w jakich auto będzie użytkowane.
W roku 2017 Grupa PSA, organizacje pozarządowe Transport & Environment (T&E) i France Nature Environnement (FNE) oraz Bureau Veritas rozszerzy tę samą procedurę na pomiar emisji tlenków azotu w ruchu rzeczywistym.
Gilles Le Borgne, wiceprezes PSA odpowiedzialny za jakość i technikę twierdzi: „Ten solidnie przygotowany protokół jest efektem bezprecedensowej i udanej współpracy między producentem, organizacjami pozarządowymi oraz instytucją certyfikacyjną. Protokół ów jest teraz dostępny dla wszystkich, którzy chcą go zobaczyć i dla których może on być inspiracją do większej przejrzystości dla klientów”.
„Testy w warunkach rzeczywistych opracowane we współpracy z Grupą PSA zapewniają klientom pełną przejrzystość i stanowią dla kierowców o wiele bardziej reprezentatywną informację, niż testy laboratoryjne. W efekcie klienci mogą wybierać samochody najbardziej oszczędne. Podstawy naukowe są solidne, powtarzalne i niezawodne w pomiarach rzeczywistej emisji dwutlenku węgla. W tej sytuacji wzywamy Komisję Europejską i wszystkich producentów samochodów do korzystania z tego testu dla celów zarówno regulacyjnych, jak i informacyjnych i reklamowych” – powiedział Greg Archer, dyrektor odpowiedzialny w organizacji Transport & Environment za „czyste” samochody.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze