Grupa PSA utrzymała swój status lidera patentowego we Francji. Już dziewiąty rok z rzędy koncern okazał się najbardziej innowacyjną firmą nad Sekwaną. Wynika to z raportu Narodowego Instytutu Własności Przemysłowej (Institut National de la Propriété Industrielle – INPI), która to organizacja dokonała rejestracji 1.012 patentów Grupy.
Dział badawczo-rozwojowy Grupy PSA nie próżnuje. Przeszło tysiąc patentów zarejestrowanych w jednym tylko roku świadczy o wysokiej innowacyjności koncernu. Większość zgłoszeń pojawia się w trzech kluczowych obszarach – technologie chroniące środowisko, pojazdy autonomiczne oraz łączność. I nie ma tam, o ile się orientują, urządzeń oszukujących w czasie cyklu pomiarowego podczas badania spalin… ;-)
Budżet na badania i rozwój wyniósł w PSA w minionym roku aż 1,8 miliarda euro! Prace prowadzone w Grupie dowodzą ogromnego zaangażowania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz próbie sprostania wyzwaniom mobilności w nadchodzących latach.
W zakresie badań i rozwoju samochodów autonomicznych zgłoszono ponad 130 patentów. Związane są one m.in. z obsługa trybów półautomatycznych i automatycznych, dostosowania wnętrza samochodu do wymogów takiej jazdy itp. Ich skuteczność potwierdziły testy – kilka egzemplarzy Citroëna C4 Picasso pokonało po drogach publicznych ponad 20.000 km w trybie autonomicznym.
W zakresie łączności samochodu ze światem zewnętrznym zarejestrowano ponad 60 patentów. Związane były m.in. z rozwojem oprogramowania (Car Easy Apps), które w przyszłości współpracować będzie ze smartfonami. Przypomnijmy, że Grupa PSA jest pionierem w zakresie połączeń alarmowych i automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. W tego typu systemy telematyczne Grupa PSA wyposażyła już przeszło 1,8 miliona swoich samochodów.
Średnia emisja dwutlenku węgla przez samochody koncernu w 2015 roku wyniosła tylko 104,4 g/km. Oznacza to, że Grupa PSA jest europejskim liderem pod tym względem. Potwierdzeniem słuszności obranych działań, nie tylko zresztą w zakresie obniżania emisji CO2, jest tytuł Engine of the Year przyznany benzynowemu silnikowi PureTech, przy opracowaniu którego zgłoszono ponad 120 patentów, które pozwoliły m.in. na obniżenie spalania i emisji dwutlenku węgla o ok. 18%.
Również w gamie silników wysokoprężnych Grupa PSA ma niemałe osiągnięcia. Dla przykładu technologia oferowana pod nazwą handlową BlueHDi pozwala na wychwycenie 99,9% cząstek i 90% tlenków azotu (i to nie tylko w czasie cyklu pomiarowego…). To dzięki wykorzystaniu systemu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) połączonego z filtrem cząstek stałych (FAP), co z kolei wiąże się z kolejną setką patentów. Jak jednak wiemy, nie wszyscy producenci opracowują takie rozwiązania – niektórzy ograniczają się do oszustw związanych z oprogramowaniem. Co usłużne media bagatelizują, kiedy tylko się da.
KG; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze