Począwszy od tego roku, Nowy Master będzie produkowany wyłącznie w departamencie
Meurthe-et-Moselle, w zakładzie SoVAB (Societe des Vehicules Automobiles de Batilly) zlokalizowanym 30 km na północ od Metz.
Zakład, który na początku czerwca będzie obchodził trzydziestolecie istnienia, od 1980 roku specjalizuje się w produkcji dużych samochodów użytkowych. W latach 1980-1997 był w nim produkowany model Master pierwszej generacji. Od roku 1997 do chwili obecnej zakład produkował Mastera drugiej generacji, który sprzedał się w ilości ponad miliona egzemplarzy, znajdując nabywców w 45 krajach. Produkcja Nowego Mastera trzeciej generacji, na którego mogą być już składane zamówienia, stopniowo zastępuje dotychczasowy model. Produkcja Mastera drugiej generacji w zakładach SoVAB powinna ostatecznie zakończyć się w tym roku.
Dokonując wyboru tej lokalizacji, firma Renault zapewniła przyszłość zakładowi SoVAB, który zatrudnia 2 399 pracowników i jest największym pracodawcą w departamencie
Meurthe-et-Moselle. Zakład jest znakomicie zintegrowany z regionem, o czym świadczy
3 000 etatów pośrednio związanych z SoVAB w całej Lotaryngii. W ten sposób Renault przyczynia się do podtrzymania zatrudnienia w przemyśle tego regionu, który ucierpiał na przekształceniach związanych z likwidacją sektora hutniczego i wydobywczego.
Firma Renault wybrała SoVAB z uwagi na doświadczenie w dziedzinie produkcji dużych furgonów, a także na fakt, że istniejące linie produkcyjne są przystosowane do gabarytów Nowego Mastera, co pozwoliło zredukować koszty wprowadzenia modelu na rynek. Infrastruktura, którą dysponuje zakład, pozwala produkować Nowego Mastera w wersji L4 o długości 6,848 m, o dwa metry większej od modelu Grand Espace.
Zakład posiada także wyjątkowe doświadczenie w zakresie zarządzania licznymi opcjami, tak charakterystycznymi dla pojazdów użytkowych, a co za tym idzie doskonale poradzi sobie
z 350 różnymi wariantami Nowego Mastera.
Załoga zakładu w Batilly dysponuje know-how, dzięki któremu Master drugiej generacji stał się wyznacznikiem jakości w swoim segmencie w Europie. Nowy Master powinien zachować ten status, w szczególności dzięki 3 milionom kilometrów przejechanych podczas testów, jeszcze na etapie prac projektowych. W sektorze samochodów użytkowych jakość ma zasadnicze znaczenie.
Dzięki zastosowaniu S.P.R. (System Produkcji Renault) – systemu zarządzania produkcją przemysłową Renault, który niedawno obchodził 10-lecie – Grupa była w stanie ostatnio wprowadzić do produkcji szereg nowych modeli, jednocześnie uzyskując znakomite wyniki pod względem jakości. Doświadczenie to zostanie w pełni wykorzystane przy uruchamianiu produkcji Nowego Mastera. Batilly dysponuje grupą sprawdzonych dostawców, zapewniających uznaną jakość, poziom kosztów i terminowość. Inny francuski zakład Grupy – Cleon, będzie dostarczać kompletną gamę nowych silników 2.3 dCi (typ M9T). Nowy silnik, dostępny w trzech poziomach mocy (dCi 100, dCi 125 i dCi 150) pozwoli obniżyć zużycie paliwa w Nowym Masterze o 1 l/ 100 km w stosunku do poprzedniego modelu Mastera.
Renault zainwestowało 151 milionów euro w przygotowanie zakładów w Batilly do produkcji Nowego Mastera. Szczególnie duże inwestycje Grupa poczyniła w rozwój tłoczni, dzięki czemu możliwe stało się zastosowanie najnowszych technologii i rozwiązań w zakresie robotyki przemysłowej. Renault zainstalowało całkowicie nową linię produkcyjną wyposażoną w 250 robotów przemysłowych, zdolnych wyprodukować 350 wariantów Nowego Mastera. Także lakiernia, przystosowana do produkcji nowej wersji L4 o długości 6,848 m, pozwala dodatkowo uzyskać 120 różnych kolorów nadwozia na specjalne zamówienia. Stanowi to odpowiedź na wymogi klientów dotyczące możliwości zamawiania Nowego Mastera w firmowych kolorach.
Firma Renault przebudowała linię produkcyjną Nowego Mastera pod kątem poprawy warunków pracy i wydajności (Nowe Mastery, zarówno z przednim jak i tylnym napędem, będą produkowane na tej samej linii montażowej), przy jednoczesnej optymalizacji jakości.
Zakład skorzystał z najnowszych rozwiązań wprowadzanych w zakładach przemysłowych Grupy, takich jak tzw. strike zones1, IFA2 lub kitting3. Systemy te pozwoliły zwiększyć konkurencyjność zakładu w kwestii kosztów produkcji i terminowości.
Zapewnienie optymalnego poziomu jakości już na etapie uruchomienia produkcji wymagało przeprowadzenia 43.400 godzin szkoleń pracowników produkcyjnych i 22.000 godzin szkoleń personelu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu.
Nowy Master, tak jak reszta gamy pojazdów użytkowych Renault, to model o dużej wartości dodanej. Strategia przemysłowa Renault przewiduje, że modele o największej wartości dodanej będą produkowane blisko rynków zbytu i kierowane głównie na rynki charakteryzujące się najwyższą ceną kosztów pracy. Zgodnie z tym założeniem Grupa będzie produkować furgon we Francji. W 2007 roku firma Renault uruchomiła produkcję Nowego Kangoo w zakładach w Maubeuge, a w najbliższych latach w zakładach w Sandouville ruszy produkcja nowego furgonu.
Renault jest firmą francuską, zarazem przywiązaną do swoich korzeni i pragnącą rozwijać się na rynkach międzynarodowych. Pomimo, że pojazdy marki Renault są sprzedawane w 188 krajach na 5 kontynentach, Francja pozostaje przemysłowym sercem Grupy. Aż 14 z 38 zakładów produkcyjnych Renault jest zlokalizowanych we Francji, gdzie Grupa realizuje 55% wartości dodanej generowanej przez zakłady przemysłowe. Jedna trzecia pracowników produkcyjnych Renault pracuje we Francji.
1 Tzw. strike zone ma umożliwić zaopatrzenie stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii. Poza korzyścią w postaci lepszej jakości, zastosowanie strike zones pozwala na bezproblemowe wdrożenie systemów produkcji opartych na zróżnicowanych opcjach, poprzez wprowadzenie systemu opartego na pickingu.
2 IFA (Integrated Factory Automation) polega na zastosowaniu wszystkich prostych i niezbyt kosztownych rozwiązań w zakresie automatyzacji produkcji, co pozwala wyeliminować operacje o niewielkiej wartości dodanej.
3 Kitting polega na zbieraniu zestawu podzespołów w jednym koszyku, który jest następnie przypisywany do konkretnego pojazdu. Każdy z pracowników produkcyjnych pracujących na danym odcinku linii pobiera podzespoły, które montuje w samochodzie przypisanym do zestawu. System pozwala uniknąć pomyłek związanych z koniecznością wybrania przez pracownika odpowiedniej części z podręcznego zapasu znajdującego się poza linią montażową.
Lekki pojazd użytkowy – wysoka stawka dla Renault
W 2009 roku Grupa Renault wyprodukowała 215 876 pojazdów użytkowych, a niemal co trzeci samochód dostawczy sprzedany we Francji (31,2% udziału w rynku) był marki Renault. Na krajowym rynku, Renault jest zdecydowanym liderem – ma prawie dwukrotnie wyższy udział od swojego największego konkurenta (Citroen – w 2009 roku udział we francuskim rynku na poziomie 17,9%, źródło: CCFA). Także na rynku zachodnioeuropejskim Renault pozostaje liderem, z udziałem w rynku na poziomie 14,8%.
25 stycznia 2010 roku Renault przedstawiło Nowego Mastera, który wraz z Nowym Kangoo i Nowym Renault Trafic, uzupełni gamę pojazdów użytkowych Renault. Dzięki wprowadzeniu na rynek Nowego Mastera, gama produktów Renault zapewni profesjonalistom bogaty wybór przestrzeni ładunkowych (od 2 do 22 m³). Celem tak rozbudowanej oferty jest utrzymanie przez Renault pozycji lidera na europejskim rynku pojazdów użytkowych, a także umożliwienie marce dalszą ekspansję.
Departament Pojazdów Użytkowych, autonomiczna jednostka skupiająca wszystkie specjalizacje związane z produkcją pojazdów użytkowych, podlega Jeromowi Stollowi, Zastępcy Dyrektora Generalnego Renault ds. Handlowych i Pojazdów Użytkowych i jest bezpośrednio zarządzana przez Jeana-Christophe’a Kuglera. 5.570 pracowników, zatrudnionych głównie w zakładach w Villiers-Saint-Frederique, Maubeuge i Batilly, posiada doświadczenie i specjalistyczną wiedzę nieporównywalną z żadną inną marką działającą w sektorze pojazdów użytkowych. Departament Pojazdów Użytkowych proponuje firmom rozwiązania stanowiące odpowiedź na ich potrzeby pod kątem bogactwa wersji wyposażenia (np. 350 dostępnych wersji Nowego Mastera), jakości (Master stanowi wyznacznik standardów jakości w swoim segmencie), a także całkowitych kosztów użytkowania (Nowy Master: koszty obsługi technicznej zostały zredukowane o 40% w stosunku do poprzedniego modelu, a zużycie paliwa o 1 l/100km w stosunku do Mastera 2. generacji).
Pojazdy użytkowe są dla Renault wyzwaniem na przyszłość pod względem rentowności i utrzymania produkcji w Europie Zachodniej. Należy podkreślić, że 100% charakteryzujących się dużą wartością dodaną pojazdów użytkowych marki Renault, skierowanych na rynek zachodnioeuropejski, jest produkowanych w Europie Zachodniej, w szczególności we Francji. Kangoo jest produkowane przez zakłady MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile, w 100% należące do Renault), Trafic jest produkowany w Luton (w zakładach General Motors) i w Barcelonie (w zakładach Nissana). Modele Master i jego następca – Nowy Master, są produkowane w zakładach SoVAB (Societe de Vehicules Automobiles de Batilly, w 100% należących w Renault).
Pojazdy użytkowe stanowią jeden z filarów Renault. Począwszy od 2011 roku Renault będzie produkować wersję Kangoo z napędem elektrycznym (o zerowej emisji), w zakładach w Maubeuge. Równocześnie Renault prowadzi przygotowania do produkcji nowego modelu pojazdu użytkowego w Sandouville.
Departament Pojazdów Użytkowych Renault
Departament Pojazdów Użytkowych to jednostka organizacyjna (tzw. Business Unit) Grupy zatrudniająca 5.570 pracowników skupionych na realizacji celu, jakim jest osiągnięcie maksymalnej skuteczności. Grupa ta obejmuje specjalistów w zakresie projektowania, produkcji i sprzedaży pojazdów użytkowych Renault.
Firmy wymagają szczególnej jakości obsługi, dlatego Departament Pojazdów Użytkowych stworzył program Renault Pro+, który pozwala zaoferować w jednym miejscu wszystkie oczekiwane przez tę grupę klientów usługi.
Zakład w Batilly:
Zakład SoVAB (Societe des Vehicules Automobiles de Batilly), który w tym roku obchodzi swoje trzydziestolecie, od samego początku specjalizuje się w produkcji furgonów. Otwarty w 1980 roku zakład rozpoczął swoją działalność od produkcji Mastera I, a następnie produkował model Trafic I (od 1981 roku). W latach 1997-2010 zakład produkował Mastera drugiej generacji. W tym roku rozpoczęto produkcję Nowego Mastera. Zakład zatrudnia 2 .399 pracowników (dane z 31 grudnia 2009 roku), działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i posiada certyfikat ISO-14001.
Nowy Master: komfort i zużycie paliwa na poziomie dotychczas niespotykanym w segmencie dużych furgonów
Zadaniem Nowego Renault Mastera jest zdobywanie nowych udziałów w rynku, w stosunku do modelu drugiej generacji. Model dysponuje trzema zasadniczymi atutami, które ułatwią realizację tego celu: komfort, niższy całkowity koszt użytkowania i bogactwo dostępnych wersji.
Ambicją Nowego Mastera jest zdobycie pozycji lidera w zakresie komfortu w swoim segmencie.
W tym celu przemyślano i zastosowano całkowicie nową ergonomię stanowiska kierowcy. Polepszono widoczność i zaproponowano liczne elementy wyposażenia zwiększające wygodę użytkowania pochodzące z samochodów osobowych. Kabina została wyposażona w największą na rynku ilość funkcjonalnych schowków, które zostały specjalnie zaprojektowane tak, aby pomieścić wszystkie przedmioty wykorzystywane w codziennej pracy. Schowki są ergonomiczne i całkowicie zintegrowane z wewnętrznym wystrojem kabiny.
Spalający o 1 l/100 km mniej w stosunku do obecnego Mastera i mogący się poszczycić zużyciem paliwa w cyklu mieszanym na poziomie od 7,1 l/100 km (przy emisji 187 g CO2/km), Nowy Master z napędem przednim jest liderem pod względem spalania deklarowanego (NEDC). Koszty obsługi technicznej samochodu są o 40% mniejsze niż w przypadku jego poprzednika i należą do najniższych na rynku.
Nowa wersja – będąca w 100% dziełem konstruktorów Renault – z napędem na tylną oś i nadwoziem samonośnym, charakteryzuje się lepszą dynamiką i większą ładownością. Gama została wzbogacona o nową długą wersję L4 (pojemność przestrzeni ładunkowej do 22 m³), wersje 3,5 t i 4,5 t z bliźniaczymi kołami z tyłu, a także nowe możliwości zabudowy nadwozia.
Nowy Renault Master otrzymał nowy silnik 2,3l dCi zaprojektowany z uwzględnieniem specyficznych wymogów samochodu dostawczego. Jednostka posiada trzy poziomy mocy
(100, 125 i 150 KM) i będzie oferowana we wszystkich wersjach samochodu z przednim napędem w ustawieniu poprzecznym oraz w samochodach z tylnym napędem, ułożonym wzdłużnie.
Renault we Francji:
Kluczowe dane:
– 14 z 38 zakładów produkcyjnych Renault jest zlokalizowanych we Francji. Co trzeci pracownik produkcyjny Grupy Renault pracuje w zakładzie zlokalizowanym we Francji.
– w 2009 firma Renault wyprodukowała około 545.000 pojazdów i sprzedała we Francji około 635.000 pojazdów marki Renault.
– 55% przemysłowej wartości dodanej Grupy Renault jest realizowane we Francji.
– 60% zakupów na potrzeby tej produkcji we Francji dokonywanych jest u dostawców zlokalizowanych w tym kraju.
– 82% pracowników zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych pracuje we Francji.
Produkcja Renault we Francji dziś:
– zakłady w Batilly jako jedyne na świecie produkują modele Master i Nowy Master.
– zakłady w Choisy są odpowiedzialne za regenerację części zamiennych.
– Cleon to największy producent podzespołów mechanicznych w grupie. Są tu produkowane skrzynie biegów i silniki 1.9 dCi, 2.0 dCi, 2.3 dCi, 2.5 dCi, V6 3.0 dCi, 2.0 benzynowy i 2.0 turbo benzynowy.
– zakład w Dieppe produkuje model Clio Renault Sport (jako jedyny na świecie) i zajmuje się montażem zestawów LPG w modelach Clio.
– zakład w Douai produkuje modele Nowy Scenic, Nowy Grand Scenic i Nowe Megane Coupe-Cabriolet (jako jedyny na świecie).
– zakład w Douvrin produkuje benzynowe silniki 1.2 (jako jedyny na świecie).
– zakład w Flins produkuje modele Clio Campus i Clio III.
– zakład w Le Mans produkuje przednie i tylne osie, a także różne podzespoły mechaniczne.
– zakład w Maubeuge produkuje modele Kangoo w wersji osobowej i użytkowej, a także be bop (jako jedyny na świecie). Zakłady w Ruitz produkują automatyczne skrzynie biegów.
– zakład w Sandouville produkuje modele Laguna w wersjach hatchback i kombi oraz coupe, a także model Espace (jako jedyny na świecie).
– zakład w Villeurbanne produkuje przednie i tylne osie.
Informacje dotyczące produkcji:
– w 2007 roku firma Renault wprowadziła na rynek modele Laguna i Laguna Grandtour (produkowane wyłącznie w Sandouville), a także Nowe Kangoo (produkowane wyłącznie w Maubeuge).
– w 2008 roku Renault wprowadziło na rynek model Laguna Coupe (produkowany wyłącznie w Sandouville) i Kangoo be bop (produkowane wyłącznie w Maubeuge). Także w roku 2008 firma Renault rozpoczęła w Cleon produkcję nowej wysokoprężnej jednostki V6 typu V9X.
– w 2009 roku Renault wprowadziło na rynek modele Nowy Scenic i Nowy Grand Scenic (produkowane wyłącznie w Douai), a także Clio III faza 2 (częściowo produkowane we Flins).
– w 2010 roku Renault wprowadza na rynek model Nowy Master (produkowany wyłącznie w Batilly) i Nowe Megane Coupe-Cabriolet (produkowane wyłącznie w Douai).
– w 2011 roku Renault zamierza wprowadzić na rynek model Kangoo Z.E. (produkowany wyłącznie w Maubeuge).
– w 2012 roku Renault planuje wprowadzić do sprzedaży model Zoe Z.E. (produkowany wyłącznie we Flins), nowy silnik 1.6 dCi, typu R9M (produkowany wyłącznie w Cleon) i akumulatory do silników elektrycznych (Flins).
– w 2013 roku Renault planuje wprowadzić na rynek nowy furgon produkowany w Sandouville i model Clio IV, który także będzie częściowo produkowany we Flins.
Strategia przemysłowa Renault:
Strategia przemysłowa Renault opiera się na dwóch filarach:
1. Produkcja możliwie blisko rynków zbytu, w danym regionie geograficznym (przykładowo w Ameryce Łacińskiej na potrzeby Ameryki Łacińskiej, w UE i w Turcji – na potrzeby UE itp.), co pozwala uprościć logistykę i maksymalnie przystosować produkcję do potrzeb rynku (np. w Brazylii, pojazdy wyposażone w silniki typu flex fuel, które nie występują w Europie).
2. Wybór zakładu produkcyjnego jest determinowany wydajnością i poziomem rentowności, założonym dla konkretnego programu:
– poszczególne zakłady produkcyjne konkurują ze sobą w momencie uruchomienia programu produkcji nowego modelu lub podzespołu mechanicznego. Renault analizuje kandydatury i każdorazowo podejmuje decyzję, wybierając zakład najlepiej przystosowany pod względem jakości, kosztów i terminów. Oznacza to, że wszystkie zakłady zmuszone są nieustannie pracować nad polepszeniem swej skuteczności. Zakłady z krajów charakteryzujących się wysokimi kosztami produkcji muszą stawić czoła konkurencji ze strony zakładów znajdujących się w państwach o niskich kosztach przemysłowych, podkreślając swoje atuty związane z jakością i terminowością (istniejąca struktura dostawców, bliskość infrastruktury i rynków zbytu).
– wybór jest także warunkowany oczekiwaną rentownością programów. Renault stosuje zasadę carry over, ograniczając inwestycje i uwzględniając przy podejmowaniu decyzji dotyczących planów produkcyjnych istniejące wyposażenie zakładów. Ponieważ małe samochody miejskie generują mniejszą marżę, firma Renault jest zmuszona produkować model Twingo w Słowenii. W przeciwnym przypadku generowałby on straty. Z drugiej strony Renault może sobie pozwolić na produkowanie we Francji pojazdów o wyższym poziomie marży (z segmentu C, D/S, samochody elektryczne o dostawcze).
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze