Od kilku dni mamy już luty, a to znaczy, że czas na podsumowania sprzedaży za styczeń na różnych rynkach. Powoli informujemy o tym, jak kształtowała się sprzedaż w innych krajach, ale tym, co zwykle rozbudza spore emocje, są dane rejestracyjne z rynku polskiego. IBRM Samar już przygotował takie zestawienie i przesłał je do mediów, w tym do naszej redakcji (dziękujemy!), dzięki czemu możemy wybrać to, co Was i nas interesuje i pokazać wyniki.
Zacznijmy od rankingu ogólnego, czyli styczniowych rejestracji samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Zestawmy je w tabeli, bo to daje dobry pogląd na sytuację.
Jak widać, większość interesujących nas marek zanotowała spadek względem stycznia 2024 roku. Dodajmy, że w styczniu zarejestrowano w Polsce ogółem 49.171 samochodów osobowych i lekkich aut użytkowych, a to oznacza wzrost w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku o 3,67%. Innymi słowy każdy spadek sprzedaży poniżej tychże 3,67% będzie oznaczał także spadek udziału rynkowego.
W segmencie obejmującym wyłącznie lekkie pojazdy użytkowe mamy nieco lepsze pozycje w rankingu, ale i marek oferujących takie pojazdy jest po prostu mniej. Niemniej jednak tutaj szczególnie marki Stellantis, zwłaszcza dawnej Grupy PSA, mogą mieć powody do zadowolenia. Oto kolejna tabelka:
W tym przypadku warto też wspomnieć o tym, że na drugim miejscu w segmencie lekkich pojazdów użytkowych plasuje się Toyota, ale w Europie nie oferuje ona swoich rodzimych modeli, a jedynie rebrandowane auta Stellantisa. W styczniu 2025 toku na polskie drogi wyjechało 791 takich samochodów z logotypem japońskiej marki. O 48,13% więcej, aniżeli w styczniu poprzedniego roku.
Rynek lekkich aut użytkowych wzrósł w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego o 6,17%.
Przy okazji możemy też wspomnieć, że wśród 20 najchętniej wybieranych modeli znalazły się tylko cztery nas interesujące i wszystkie one pochodzą z Aliansu Renault-Nissan. To Dacia Duster (pozycja 14.), Nissan Qashqai (miejsce 15.), Dacia Sandero (pozycja 16.) oraz Renault Captur (miejsce 17.).
Jeśli chodzi o modele lekkich aut użytkowych, to w styczniu br. Renault Master był wiceliderem rankingu, Fiat Ducato zajął miejsce ósme, Renault Trafic uplasował się na pozycji 11., zaś Opel Movano był trzynastym najchętniej kupowanym dostawczakiem w Polsce.
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze