Grupa Renault nawiązuje współpracę z Neoline, projektantem i armatorem żaglowych statków towarowych, w zakresie nowego rozwiązania w transporcie morskim i zmniejszania śladu węglowego.
#TransformacjaEkologiczna
Projekt wpisuje się w strategię Grupy na rzecz ochrony środowiska, która zakłada zmniejszenie śladu węglowego o 25% w latach 2010-2022, w tym docelowo o 6% w łańcuchu dostaw w porównaniu do 2016 roku.
Przyszłościowe rozwiązanie zakłada zbudowanie do 2020 roku dwóch statków towarowych z napędem wiatrowym, aby zmniejszyć wykorzystanie paliw kopalnych i emisję gazów cieplarnianych na transoceanicznych trasach między Saint-Nazaire we Francji, wybrzeżem Stanów Zjednoczonych i archipelagiem Saint-Pierre i Miquelon.
Podczas corocznych spotkań Assises de l’économie de la Mer poświęconych gospodarce morskiej, Grupa Renault poinformowała o podpisaniu ze start-upem NEOLINE z siedzibą w Nantes trzyletniej umowy o współpracy w zakresie usługi rozwoju zrównoważonego transportu morskiego. Usługa oparta na napędzie wiatrowym będzie bardziej przyjazna dla środowiska w łańcuchu dostaw, w którym niemal 60% transportu części do samochodów Grupy odbywa się drogą morską.
Jean-Philippe Hermine, dyrektor ds. strategii i planu ochrony środowiska Grupy Renault, oświadczył: Celem Grupy Renault jest zmniejszenie śladu węglowego każdego pojazdu w całym cyklu jego życia, od dostawy części do produkcji i gotowego produktu, poprzez użytkowanie – po recykling po wycofaniu z eksploatacji. W ramach naszego zobowiązania do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu i wspierania działań na rzecz zmniejszania śladu węglowego, naszą szczególną uwagę zwróciło rozwiązanie NEOLINE, które łączy oszczędność energii z efektywnością eksploatacji.
Jean-François Salles, dyrektor ds. programowania przemysłowego Aliansu, dodał: Współpraca z NEOLINE jest kolejnym świadectwem zaangażowania Grupy w działania zmierzające do zmniejszenia o 6% śladu węglowego w naszym łańcuchu dostaw w latach 2016–2022. Od niemal 10 lat poszukujemy rozwiązań bardziej przyjaznych dla środowiska, takich jak optymalizacja stopnia wypełnienia kontenerów i ciężarówek, projektowanie ekologicznych opakowań i korzystanie z transportu multimodalnego. Rozwijamy także szereg innych inicjatyw, takich jak transport między dostawcami części a zakładami produkcyjnymi z wykorzystaniem pojazdów zasilanych gazem ziemnym, modernizacja flot ciężarówek czy też optymalizacja strumieni ładunkowych w celu zmniejszenia pokonywanych kilometrów i wyeliminowania pustych przebiegów.
Jean Zanuttini, dyrektor generalny NEOLINE, powiedział: Czujemy się bardzo zaszczyceni, że Grupa Renault, która działa na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu dla szerokich rzesz użytkowników, została naszym pierwszym partnerem i zamierza przetestować rozwiązania opracowane przez NEOLINE. Biorąc pod uwagę, że tradycyjny fracht morski generuje blisko 3% całkowitej emisji CO2 w Europie*, celem NEOLINE jest stworzenie wraz z partnerami innowacyjnego rozwiązania na światowe wyzwania w zakresie ochrony środowiska, skierowanej do świata przemysłu, a jednocześnie gwarantującej utrzymanie konkurencyjności.
Chcąc zaoferować rozwiązania transportu morskiego, które sprostają współczesnym wyzwaniom w zakresie ochrony środowiska, NEOLINE opracował szereg usług frachtu na skalę przemysłową statkami żaglowymi. Usługi są bardziej czyste, tworzone na miarę i konkurencyjne, a także odpowiadają potrzebom logistycznym firm przeładunkowych. Ten armatorski projekt, opracowany przez specjalistów od transportu morskiego, doprowadził do zaprojektowania pokazowej jednostki handlowej, która pozwala na obniżenie nawet o 90% emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego statku towarowego na porównywalnej trasie. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu wiatru jako głównego źródła napędu w połączeniu z ekonomiczną prędkością i optymalizacją miksu energetycznego. Pokazowa jednostka to statek typu RO-RO, o długości 136 metrów i 4.200 m² ożaglowania. W innowacyjny sposób łączy rozwiązania techniczne stosowane w transporcie morskim i żeglarstwie sportowym, stwarzając możliwość wydajnego transportu pod względem logistycznym i ekonomicznym przy jednoczesnej wzorcowej oszczędności paliwa.
W planach jest zbudowanie dwóch statków na bazie tego modelu, które mają zostać oddane do użytku w latach 2020–2021 na pilotażowej linii łączącej St-Nazaire, wybrzeże Stanów Zjednoczonych i Saint-Pierre & Miquelon.
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2017 roku blisko 3,76 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów oraz 12.700 punktów sprzedaży na całym świecie. Chcąc stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w Formułę 1.
Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
NEOLINE
Firma NEOLINE została założona w 2015 roku przez zespół specjalistów ds. transportu morskiego, którzy są przekonani o konieczności zmiany w kierunku bardziej odpowiedzialnego transportu morskiego. NEOLINE pragnie zostać pierwszym armatorem nastawionym na oszczędne zużywanie energii dzięki wykorzystaniu żagli jako głównego źródła napędu. NEOLINE cieszy się wsparciem Regionu Pays de la Loire i BPI France. Projekt został zakwalifikowany przez klastry innowacyjności Mer Bretagne Atlantique i Pôle EMC².
Więcej informacji można uzyskać na stronie www.neoline.eu lub pod adresem [email protected]
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze