Marki Mobilize (Grupa Renault), Blablacar, RATP i Uber ogłosiły uruchomienie projektu „Mobilité360”, który ma wykorzystać wiedzę i doświadczenie partnerów do oferowania prostych, ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności w miastach.
Podpisanie manifestu mobilności miejskiej jest wynikiem wymiany myśli zainicjowanej w ramach projektu „Mobilité360”, do którego przystąpili Blablacar, Mobilize (Grupa Renault), grupa RATP i Uber. Boston Consulting Group udzielił wsparcia w pracach. Manifest ma na celu zaprezentowanie wizji, a także metod oraz wspólnych zobowiązań dla rozwoju zrównoważonej i zoptymalizowanej mobilności, spełniającej potrzeby użytkowników, miast i operatorów.
Punktem wyjścia do wspólnych prac była ocena stanu faktycznego. Obecnie istnieje wiele nowych usług mobilności, które funkcjonują oddzielnie, przy ograniczonym dialogu między operatorami a władzami publicznymi. W tych okolicznościach czterech głównych graczy w dziedzinie mobilności wspólnie opracowało nową wizję mobilności miejskiej opartą na czterech filarach:
- Pozytywnym wpływie na środowisko poprzez zmniejszanie zanieczyszczenia generowanego przez system transportowy oraz ograniczenie śladu węglowego flot i usług mobilnych
- Promowaniu zoptymalizowanego wykorzystania przestrzeni publicznej i podnoszeniu jakości życia mieszkańców poprzez tworzenie bardziej przyjaznej i mniej zatłoczonej przestrzeni publicznej
- Zagwarantowaniu użytkownikom łatwego dostępu do usług poprzez opracowanie atrakcyjnych ofert, które będą przystępne cenowo dla wszystkich i wszędzie dostępne
- Poprawie łatwości obsługi (ang. improving user experience) dzięki zaoferowaniu bezpiecznego, niezawodnego i łatwego w użyciu systemu transportowego
Opierając się na bogatej wiedzy i doświadczeniu, członkowie think-tanku zamierzają między innymi zbadać możliwość stworzenia infrastruktury sprzyjającej wprowadzeniu zielonych i współdzielonych środków transportu. Przedmiotem zainteresowania będzie także rozwój usług współdzielonej mobilności pierwszego i ostatniego kilometra na żądanie, a także usług dodatkowych, w celu zapewnienia ciągłości obsługi poza godzinami szczytu, w tym w nocy. W perspektywie krótkoterminowej partnerzy chcą rozpocząć eksperyment, który umożliwi mieszkańcom przetestowanie zróżnicowanej, bardziej elastycznej i bardziej ekologicznej oferty mobilności.
Zobacz test: Czy nowa Dacia Spring wkrótce opanuje ulice dużych miast?
Aby to osiągnąć, projekt „Mobilité360” opowiada się również za wdrożeniem rozwiązania bazującego na ścisłej współpracy, którego nadrzędną wartością będzie prowadzenie zorganizowanego dialogu między operatorami i władzami publicznymi, ułatwiona i ukierunkowana wymiana informacji i wiedzy oraz współtworzenie innowacyjnych rozwiązań.
Manifest na rzecz mobilności miejskiej jest pierwszym etapem wdrażania zobowiązań podjętych przez Blablacar, Mobilize, grupę RATP i Ubera na rzecz zmiany obecnego systemu mobilności miejskiej. Jego celem jest opracowanie we współpracy z władzami publicznymi bogatej i innowacyjnej oferty, która posłuży podróżującym oraz miastom – uwolnionym od emisji spalin, zamożniejszym i sprzyjającym włączeniu społecznemu.
Zapoznaj się z 10 kluczowymi celami projektu „Mobilité360” i 13 planowanymi działaniami: Manifest na rzecz mobilności miejskiej
Świat motoryzacji stale się zmienia. Użytkownicy szukają elastycznych rozwiązań w zakresie mobilności, a miasta chcą zmniejszyć ślad węglowy samochodów. Mobilize angażuje się w transformację sektora. Dlatego cieszymy się, że możemy uczestniczyć w projekcie „Mobilité360” i współpracować z partnerami nad zoptymalizowanym i zrównoważonym użytkowaniem samochodów przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wpływu na środowisko – powiedziała Clotilde Delbos, dyrektor zarządzająca Mobilize.
Wspólne przyspieszenie transformacji energetycznej miejskiej mobilności jest jednym z filarów założycielskich projektu „Mobilité360”. Wspólny projekt pozwoli marce Uber wprowadzić nowe rozwiązania dla miast oraz użytkowników i jest w pełni zgodny z naszą zrównoważoną strategią. Naszym celem, ogłoszonym kilka miesięcy temu, jest stworzenie floty, w której do 2025 roku 50% będą stanowiły samochody elektryczne – podkreśla Laureline Serieys, dyrektor generalna Uber we Francji.
Istnieje niesamowity potencjał do wykorzystania – trzeba zagospodarować wolne miejsca w samochodach, które jeżdżą bez pasażerów. Każdego dnia 17 milionów kierowców samotnie rusza w drogę, a to oznacza prawie 40 milionów wolnych miejsc! Dzięki projektowi „Mobilité360” chcemy, aby carpooling stał się prawdziwym wspólnym transportem na dużą skalę – powiedział Nicolas Brusson, współzałożyciel i dyrektor generalny BlaBlaCar.
Manifest, który dzisiaj ogłaszamy, wpisuje się w filozofię grupy RATP. Chcemy być uprzywilejowanym partnerem inteligentnych, przyjaznych dla człowieka i zrównoważonych miast, otwartych na przemiany i nowe pomysły, uwrażliwionych na niezbędne zmiany w modelu urbanistycznym. Dlatego też oddajemy do dyspozycji nasz know-how, aby zaoferować władzom publicznym wszystkie niezbędne narzędzia, by nasze miasta stały się bardziej zrównoważone i przyjemniejsze do życia – podsumowuje Marie-Claude Dupuis, dyrektor ds. strategii, innowacji i rozwoju grupy RATP.
Projekt „Mobilité360”
Projekt „Mobilité360” to ekspercka grupa robocza powołana do życia przez czterech głównych operatorów mobilności w mieście: BlaBlaCar, Mobilize, grupę RATP i Uber, których wspiera w pracach Boston Consulting Group.
Informacja prasowa: Renault Polska
Najnowsze komentarze