Celem inicjatywy jest zaoferowanie mieszkańcom regionu i turystom w najbliższych latach nowej usługi, która uzupełni istniejącą ofertę transportu.
Projekt wpisuje się w realizację zobowiązania Grupy Renault do zapewnienia innowacyjnych, powszechnie dostępnych rozwiązań, które będą odpowiedzią na duże nasycenie miejskiego ruchu i otworzą drogę do inteligentnych miast przyszłości.
Francja jest bardzo zaangażowana w rozwój samochodów autonomicznych. Przyjęła ambitną narodową strategię z udziałem podmiotów z branży, władz krajowych i samorządów lokalnych.
EVRA[1] to innowacyjny program eksperymentalny realizowany ze wsparciem rządu, który ma uczynić z Francji lidera w dziedzinie rozwoju samochodów autonomicznych.
Grupa Renault bierze udział w tym programie za pośrednictwem konsorcjum PFA, które jest francuską platformą samochodową. PFA testuje samochody elektryczne i autonomiczne na żądanie w Rouen we współpracy ze związkiem gmin Métropole Rouen Normandie i Regionem Normandii, a także z Regionem Île-de-France i zarządem transportu publicznego Île-de-France Mobilités na terenie kampusu miejskiego Paris-Saclay.
W związku z tymi działaniami Grupa Renault i Nissan ogłosiły w czerwcu 2019 r. podpisanie z firmą Waymo umowy na wyłączność w zakresie usług mobilności autonomicznej we Francji i w Japonii. Region Île-de-France i Grupa Renault przeanalizują możliwość wprowadzenia usługi mobilności autonomicznej na trasie łączącej lotnisko Roissy-Charles de Gaulle z dzielnicą La Défense[2].
Usługa mobilności autonomicznej na trasie Roissy – La Défense może mieć kluczowe znaczenie dla łatwości przemieszczania się mieszkańców regionu i turystów, a zatem przyczyni się do międzynarodowej atrakcyjności naszego regionu, którego inwestycje w infrastrukturę dla samochodów autonomicznych wyniosły 100 mln euro – oświadczyła Valérie Pécresse, przewodnicząca Regionu Île-de-France i Prezes Île-de-France Mobilités. Moim celem jest ukończenie tego projektu przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.
W przyszłości mobilność będzie elektryczna, inteligentna, autonomiczna i współdzielona – oświadczył Hadi Zablit, wiceprezes Alliance Business Development. Dlatego razem z naszym partnerem Waymo będziemy pracować nad eksperymentalnym projektem SAM w porozumieniu z uczestnikami projektu i z Regionem Île-de-France.
Jako francuski producent samochodów jesteśmy bardzo dumni, że możemy przyczynić się do większego oddziaływania i rozwoju Paryża oraz Regionu Île-de-France”.
Francja jest uznanym światowym liderem w dziedzinie mobilności i cieszymy się ze współpracy z Regionem Île-de-France i naszym partnerem Renault, z którym wprowadzamy Waymo Driver na strategicznej trasie łączącej lotnisko Roissy-Charles de Gaulle z La Défense – oświadczył Adam Frost, chief automotive programs and partnerships officer Waymo.
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2018 roku blisko 3,9 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12.700 punktów sprzedaży na całym świecie. Chcąc stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w Formułę 1 bierze udział w mistrzostwach od 2016 roku. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki. www.group.renault.com
Waymo
Waymo opracowuje technologie jazdy autonomicznej. Misją firmy jest zagwarantowanie bezpieczeństwa i łatwości przemieszczania. Od 2009 roku i projektu Google Self-Driving Car Project (Projekt Samochodu Autonomicznego Google) Waymo koncentruje się na usprawnieniu transportu osobowego. Zamierza stworzyć najbardziej doświadczonego i autonomicznego „kierowcę” na świecie. Dotąd firma Waymo pokonała samochodami autonomicznymi ponad 16 milionów kilometrów dróg publicznych w 25 miastach w Stanach Zjednoczonych i ponad 16 miliardów kilometrów w ramach badań symulacyjnych. Więcej informacji na stronie: www.waymo.com
Region Île-de-France
Region Île-de-France ponosi największe nakłady na komunikację. Z rocznym budżetem na inwestycje w wysokości 750 mln euro, inwestuje we wszystkie rodzaje mobilności, dążąc do poprawy jakości życia mieszkańców. W ramach programu zwalczania korków, z budżetem 250 mln euro, władze regionu utworzyły specjalny fundusz na innowacje (60 mln euro), aby stworzyć drogę piątej generacji i rozwijać nowe formy mobilności drogowej. Samorząd Île-de-France chce, aby region stał się światowym liderem w zakresie samochodów autonomicznych i przeznaczył 100 mln euro na wyposażenie krajowej sieci dróg. Celem jest przyspieszenie fazy eksperymentalnej i pomoc w wykorzystaniu na skalę przemysłową tej technologii przez francuskich producentów samochodów, która może przyczynić się do rozwiązania problemów związanych z mobilnością.
źródło: Renault Polska
[1] Expérimentation du Véhicule Routier Autonome (Testowanie Autonomicznego Pojazdu Drogowego)
[2] Projekt jest częścią eksperymentalnego projektu „Bezpieczeństwo i akceptowalność autonomicznej jazdy i mobilności autonomicznej” (Sécurité et Acceptabilité de la conduite et de la Mobilité autonome, SAM) przyjętego przez rząd francuski 24 kwietnia 2019 r. w wyniku konkursu projektów EVRA w ramach Programu Inwestowania w Przyszłość (Programme d’Investissements d’Avenir, PIA).
Najnowsze komentarze