ETAP 11 | BELÉN – CHILECITO
Trzy samochody PEUGEOT 3008DKR Maxi przekroczyły linię mety etapu tuż po sobie, z różnicą zaledwie 15 sekund. W ten sposób zawodnicy Team PEUGEOT Total zakończyli słynny etap „SuperFiambalá” z odcinkiem specjalnym o długości 280 km. Ten drużynowy finisz na wysokich pozycjach przekłada się na powiększenie przewagi, jaką dwie pierwsze załogi posiadają na czele klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. Po 11. etapie liderów dzieli od najbliższego z konkurentów różnica 1 godz. 24 min. i 2 sek. Do zakończeniu tegorocznej edycji Rajdu Dakar pozostają trzy etapy.
Na trasie wtorkowego etapu do Belèn załoga Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret zaliczyła najlepszy czas spośród pojazdów wszystkich kategorii. W ten sposób Francuzi zapewnili sobie wątpliwy przywilej startu jako pierwsza załoga do słynącego z trudności środowego etapu „SuperFiambalá”. Trasa ta należy do najcięższych w całej historii nowoczesnego Rajdu Dakar, a najtrudniejsze zadanie ma na niej właśnie zawodnik, który startuje jako pierwszy. W razie wątpliwości nawigacyjnych nie może on nawet orientować się po śladach zostawionych przez jadących wcześniej motocyklistów. Pomimo tego, zwycięzcy dwóch ostatnich edycji Rajdu Dakara w barwach PEUGEOT zaprezentowali całą swoją klasę i dotarli do mety z czasem gorszym od zwycięzcy etapu tylko o 4 min. 50 sek. Dzięki temu Peterhansel i Cottret zachowują drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, a ich przewaga nad konkurentem z trzeciej pozycji wzrasta do 23 min. i 17 sek.
Carlos Sainz i Lucas Cruz – od etapu 7. liderzy rajdu – jeszcze nie przechodzą w tryb defensywny, obliczony na pilnowanie wypracowanej przewagi. Przeciwnie, Hiszpanie jechali bardzo szybko. Zaliczyli trzeci czas dnia i po raz kolejny umocnili swoją przewagę na czele tabeli nad PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 300 (do +50 min. 45 sek.) i nad zajmującym trzecią pozycję Nasserem Al Attiyah (obecnie +1 godz. 24 min. 2 sek.).
Duet Cyril Despres/David Castera znalazł się na trasie w 18 minut po załodze Carlos Sainz/Lucas Cruz i tym razem mógł rozegrać etap w swoim tempie, bez eskortowania kolegów z zespołu. W efekcie Despres i Castera zapewnili sobie drugi czas na mecie odcinka i najlepszy wynik spośród załóg Team PEUGEOT Total.
Po gruntownym zbadaniu sprawy i analizie dostępnych danych, Zespół Sędziów Sportowych Rajdu Dakar zrewidował swój werdykt wydany w poniedziałek 15 stycznia w Salcie. W efekcie sędziowie ogłosili anulowanie kary 10 minut, nałożonej wcześniej na załogę PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 303
KLASYFIKACJA 11. ETAPU:
1. Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, 4 godz. 10 min. 54 sek.
2. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +4 min. 35 sek.
3. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +4 min. 40 sek.
4. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +4 min. 50 sek.
5. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +5 min. 56 sek.
6. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +11 min. 57 sek.
7. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +19 min. 47 sek.
8. Khalid Al Qassimi (ARE) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +29 min. 13 sek.
9. Orlando Terranova (ARG) / Bernardo Graue (ARG), Mini 4WD, +42 min. 12 sek.
10. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (ZAF), Toyota 4WD, +42 min. 23 sek.
KLASYFIKACJA PO 11. ETAPIE:
1. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 36 godz. 26 min. 27 sek.
2. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 0 min. 45 sek.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 24 min. 2 sek.
4. Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 27 min. 35 sek.
5. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +1 godz. 40 min. 5 sek.
6. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +2 godz. 54 min. 18 sek.
7. Khalid Al Qassimi (ARE) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +3 godz. 26 min. 19 sek.
8. Martin Prokop (CZE) / Jan Tomanek (CZE), Ford 4WD, +5 godz. 53 min. 8 sek.
9. Peter Van Merksteijn (NED) / Maciej Marton (POL), Toyota 4WD, +6 godz. 31 min. 9 sek.
10. Sebastian Halpern (ARG) / Edu Pulenta (ARG), Toyota 4WD, +8 godz. 41 min. 21 sek.
…
33. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +44 godz. 57 min. 23 sek.
POWIEDZIELI
Bruno Famin, Dyrektor PEUGEOT Sport
„Teraz Carlos dysponuje już komfortową przewagą jako lider rajdu, a Stéphane kryje go, zajmując drugą pozycję w tabeli. Jednak uczestnicy rajdu mają przed sobą jeszcze długą trasę. Na metę do Cordoby pojedziemy ze spokojem – bez zmartwień, ale i bez ciężaru nadmiernych oczekiwań, bo w Rajdzie Dakar aż do ostatnich metrów nic nigdy nie jest pewne. Odnośnie apelacji od decyzji o ukaraniu Carlosa, z zadowoleniem dowiadujemy się, że Komisja Sędziowska Rajdu Dakar wróciła do zebranego materiału, rozważyła wszystko ponownie i wzięła pod uwagę, jak mało jest w tym dossier konkretnych faktów. My ze swojej strony dostarczyliśmy arbitrom pewną liczbę danych technicznych, dotyczących prędkości i zachowania naszego samochodu w chwili zdarzenia. Dzięki temu sędziowie mogli zestawić te informacje z danymi ze śledzenia trasy i dojść do wniosku, że stanowisko zajęte przez Carlosa było słuszne – o czym my nie wątpiliśmy ani przez chwilę”.
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308), 2. miejsce w 11. etapie, 33. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Zauważyłem, że w tym roku w etapie Fiambalá nieco mniej było tej gorączkowej pogoni za skarbem, jaką jest stresujące szukanie punktów orientacyjnych na trasie. Nie znaczy to, że odcinek był łatwiejszy, bo innym wielkim problemem jest na nim zawsze wspinaczka po sypkim, miękkim piasku na duże wysokości, w dodatku przy bardzo wysokich temperaturach. Nie wykluczam, że w pierwszej partii odcinka jechałem nieco zbyt zachowawczo. Zdaje się, że w pewnej fazie straciłem ze dwie minuty – nie widziałem przed sobą żadnych śladów i wyraźnie zwolniłem, by upewnić się, że nie błądzimy. Na jednym z punktów kontrolnych musieliśmy zmienić koło. Za to w końcowej partii trasy wyraźnie ożywiliśmy się i ostatecznie mamy bardzo dobry czas!”
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303), 3. miejsce w 11. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Fiambalá to po prostu jeden z najtrudniejszych odcinków Rajdu Dakar. Tak jest zawsze i potwierdziło się to także dzisiaj. Moim podejściem była jazda w szybkim tempie, ale z marginesem bezpieczeństwa, by nie ryzykować zanadto. Po pierwszej części etapu z satysfakcją zauważyłem, że jadąc w ten sposób, jesteśmy w czołówce. W końcowym fragmencie trasy przyśpieszyłem i minęliśmy metę z czasem, który nas bardzo cieszy. Wykorzystaliśmy tak trudny etap, by jeszcze powiększyć naszą przewagę w klasyfikacji generalnej. Wszystko idzie dobrze; na nic nie narzekamy”.
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300), 4. miejsce w 11. etapie, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Po raz pierwszy w tej edycji rajdu nie stłumiłem skoku na szczycie wydmy. Samochód wylądował z potwornym wstrząsem. Obydwaj o mało nie straciliśmy przytomności. Czułem oszołomienie w głowie, miałem wrażenie, że ubyło mi kilka kręgów w krzyżu. Skrzywiło się też coś w układzie kierowniczym naszego samochodu. Jechaliśmy jako pierwsi, więc spore trudności sprawiała nam nawigacja. Naprawdę, nie było łatwo. Na pewnym odcinku zmienialiśmy się na prowadzeniu z pierwszym z motocyklistów, na przemian wskazując sobie właściwą trasę. Nasze opony BF Goodrich są niebywale wytrzymałe. Biorąc pod uwagę, z jakimi prędkościami przedzieramy się naszym PEUGEOT 3008DKR Maxi przez wysokie, kolczaste zarośla, wprost nie mogę uwierzyć, że co chwilę nie przebijamy opony”.
CZY WIECIE, ŻE…
Oddział marki PEUGEOT w Argentynie przeżywa okres rozkwitu. W 2017 r. na rynek tego kraju wprowadzone zostały modele sportowe PEUGEOT 208 GTi i 308 GTi, a także PEUGEOT 301, SUV PEUGEOT 3008, nowe modele PEUGEOT Boxer, PEUGEOT Expert i nowa wersja PEUGEOT Partner. W roku 2018 argentyński oddział marki wprowadzi również model SUV PEUGEOT 5008, ośmiomiejscowego PEUGEOT Traveller oraz szereg serii specjalnych modeli 208, 2008, 308 i Expert.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 12. (czwartek 18 stycznia): CHILECITO > SAN JUAN, 791 km, w tym odcinek specjalny o długości 522 km
Czwartkowy etap składa się z dwóch odcinków specjalnych, liczących 262 i 260 km, przez co obejmuje najdłuższy dystans jazdy na czas w tej edycji Rajdu Dakar. Trasa, wytyczona na siatce przypadkowych fragmentów lokalnych dróg i prowadząca w sporych partiach przez pustynne i piaszczyste bezdroża, z licznymi przejazdami przez koryta potoków, zapowiada się jako koszmar nawigacyjny dla pilotów.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze