Hamulec tarczowy jest tą częścią układu hamulcowego, która faktycznie pomaga zatrzymać samochód. Najbardziej powszechnym typem hamulca tarczowego jest jednotłoczkowy zacisk pływający. W tym artykule omówimy ten typ hamulca tarczowego.
Hamulce tarczowe są bardzo podobne do hamulców rowerowych, które posiadają zacisk dociskający klocki hamulcowe do koła. Jednak w tym przypadku klocki hamulcowe ściskają wirnik, a nie samo koło, a działanie jest hydrauliczne, a nie poprzez linkę. Tarcie klocków i tarczy powoduje, że tarcza zwalnia a w efekcie zwalnia koło.
Poruszający się samochód posiada pewną ilość energii kinetycznej, którą hamulce muszą wygasić, aby zatrzymać auto. Jak więc hamulce to robią? Za każdym razem, gdy naciskasz pedał hamowania, hamulce zamieniają energię kinetyczną na ciepło pochodzące z tarcia klocków i tarcz. Naturalnie nagrzewają się one, i to dość wyraźnie. Dlatego też wiele tarcz hamulcowych jest wentylowana. Wentylowane hamulce mają łopatki, które znajdują się pomiędzy dwiema stronami tarczy, przepuszczają powietrze przez tarczę, aby zapewnić chłodzenie.
Warto też wiedzieć, że zużycie tarcz hamulcowych jest bezpośrednio związane ze stylem jazdy kierowcy. Stopień zużycia zależy nie tylko od przejechanych kilometrów, ale również od jakości nawierzchni. Na szybkość zużycia tarcz hamulcowych ma także wpływ ich jakość.
Minimalna dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej zależy od marki i modelu pojazdu, warto jednak dbać o stan i tarcz i klocków hamulcowych, ponieważ od tego może zależeć życie i zdrowie nas oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Główne czynniki, które wskazują na konieczność wymiany przednich lub tylnych tarcz hamulcowych to:
- bicie tarczy podczas hamowania;
- uszkodzenia mechaniczne;
- wydłużona droga hamowania;
- spadek poziomu płynu hamulcowego.
Tarcza hamulcowa SKF VKBD 1012 nadaje się do takich samochodów francuskich, jak Citroën oraz Peugeot. Marki Citroen i Peugeot, należące do koncernu PSA, mają wieloletnią historię i równie szeroką gamę modeli – zarówno w przeszłości, jak i obecnie. Opracowanie i wprowadzenie na rynek nowego samochodu wymaga m.in. opracowania podstawowych systemów bezpieczeństwa – w tym układu hamulcowego.
Tylne tarcze hamulcowe francuskich samochodów mają taką ciekawą cechę, jak dostarczanie tarczy z zespołem łożyska wciśniętego w piastę. Innymi słowy, nie ma możliwości wymiany osobno tarczy, a osobno łożyska. Zdaniem Citroëna, takie podejście po pierwsze upraszcza montaż samochodu, a po drugie upraszcza serwisowanie układu jezdnego właścicielowi.
Dlatego wybierając tylne tarcze hamulcowe, na pewno zobaczycie listę zamienników z łożyskiem lub bez. Polecamy wybrać opcję jako kompletny zestaw, gdyż prowizoryczne próby wymiany tarczy oddzielnie od piasty do niczego dobrego nie doprowadzą.
Kolejną cechą szczególną układów hamulcowych Citroena i Peugeota jest płyn hamulcowy. W niektórych modelach producent nie stosuje standardowego płynu, ale specjalny płyn LHM, który łatwo rozpoznać po charakterystycznym zielonym kolorze lub LDS, stosowany w Citroënie C5. Co ważne, takich układów nie wolno napełniać klasycznymi płynami DOT4, DOT5.1
Tarcza hamulcowa SKF do samochodów Citroën i Peugeot ze zintegrowanym łożyskiem w piaście, z wbudowanym magnesem wyprodukowana jest zgodnie z wymaganiami producenta oraz współczesnych norm międzynarodowych.
Zestaw sprzedażowy zawiera:
- 1 x tarcza hamulcowa,
- 1 x nakrętka,
- 1 x pierścień zabezpieczający,
- 1 x osłona / kapturek ochronny,
- 1 x pierścień czujnika ABS ,
- 1 łożysko
Tarcza hamulcowa jest przymocowana do piasty i obraca się wraz z kołem. Po wciśnięciu pedału hamulca styka się z klockami hamulcowymi i w wyniku tarcia powoduje zmniejszenie prędkości pojazdu. Tarczę hamulcową należy bezwzględnie wymienić w terminie określonym przez producenta, jeżeli zużyła się do minimalnej grubości lub jeżeli doszło do jakiegokolwiek uszkodzenia jej integralności.
Najnowsze komentarze