Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Historia Citroëna zaczęła się 121 lat temu w Polsce: przejadą pół kraju 90-letnim Citroënem C4, by to uczcić

Interaktywna mapka i streaming na żywo

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-04-17
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
689 29
A A
1

Warto przeczytać!

Peugeot wznawia produkcję silnika diesla 1.9D. „Kup dzisiaj, posłuży nawet do 2050!”

Nowy Opel Corsa Cosmos Edition 3000. Takiego samochodu nie spodziewał się nikt!

Ciasne kwalifikacje w Melbourne – Pierre dziewiąty, Esteban jedenasty

Peugeot na czele, Citroën kontratakuje. Wyniki sprzedaży nowych samochodów we Francji – marzec 2023 r.

Andre Citroën był wizjonerem motoryzacji, często nazywano go europejskim Henrym Fordem. Stworzył markę, której oddziały znajdowały się na całym świecie. Mało kto jednak wie, że historia tej firmy jest bardzo blisko związana z Polską.

W Warszawie mieszkali i są pochowani dziadkowe Citroëna a jego rodzice wzięli tu ślub. Jednym z głównych inżynierów Citroëna był Polak, później dyrektor zakładów produkujących bombowce PZL Łoś, Kazimierz Kazimierczak. Z kolei salon marki w Warszawie przed drugą wojną światową prowadził Wojciech Kołaczkowski, dowódca słynnego Dywizjonu 303.

To jednak nie koniec. Firma Citroën być może nigdy by nie powstała, gdyby nie podróż, jaką młody Andre odbył do Polski. W Głownie, w woj. łódzkim, zobaczył daszkowe koła zębate. Miało to miejsce 18 kwietnia 1900 roku. Od razu dostrzegł ich potencjał, koła przenosiły większe obciążenia i były bardziej trwałe niż inne konstrukcje. Citroën kupił patent, wrócił do Francji i rozpoczął ich produkcję z metalu. Trafiały m.in. do przemysłu,. kopalni, na okręty wojenne i statki. Do dzisiaj koła wyprodukowane przez zakłady Citroëna można podziwiać w maszynowni niszczyciela Błyskawica. Tak zaczęła się historia marki Citroën.

18 kwietnia 2021 roku, w 121 rocznicę tego wydarzenia, członkowie stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne pod honorowym patronatem Ambasady Francji i burmistrza miasta Głowno ruszają w niezwykłą podróż. Zabytkowy Citroën C4 z 1931 roku, w towarzystwie współczesnych C4, ruszy o godzinie 3 rano z ulicy Andre Citroëna 1 w Szczecinie do Głowna. 90-letni samochód pokona ponad pół tysiąca kilometrów.

Każdy będzie mógł śledzić tą podróż na żywo na stronie https://citroenwpolsce.pl. Znajduje się tam interaktywna mapka, będzie również transmitowany obraz z kamery w samochodzie. Zdjęcia z wyprawy będą pojawiać się w mediach społecznościowych z hashtagiem #CitroenwPolsce.

„Chcemy przypomnieć, że historia firmy Citroën rozpoczęła się w naszym kraju i gdyby nie wizyta Andre w Głownie, być może nie powstał by żaden z legendarnych modeli, takich jak Traction Avant, 2CV, DS, CX czy XM. Przejazd zaczynamy na ulicy Andre Citroëna 1 w Szczecinie w nocy, by o godzinie 15:00 pojawić się w Głownie. W Głownie zostanie zainscenizowany przyjazd Andre Citroëna, którego zagra aktor, Zachariasz Muszyński. Ze względu na pandemię zapraszamy, by śledzić wydarzenie w internecie, na stronie https://citroenwpolsce.pl.” – mówi Konrad Dula, prezes stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne.

Przejazd nie jest łatwy, bo samochody z tego okresu nie mają ogrzewania ani w pełni zamkniętej kabiny. Przygotowanie Citroëna do takiej podróży wymagało sporo wysiłku.

„Chciałbym bardzo podziękować za pomoc i zaangażowanie ambasadorowi Francji, panu Fredericowi Billet oraz przedstawicielom firmy Michelin, którzy dosłownie stawali na głowie, aby dostarczyć na wyprawę nowe opony do zabytkowego samochodu, którym jedziemy. W przypadku 90-letniego auta nie jest to takie łatwe. Dużej pomocy udzielili nam również dealerzy Citroëna ze Szczecina, Koszalina, Bydgoszczy i Łodzi, którzy zapewnili opiekę techniczną.” – dodaje prezes Dula.

Partnerami akcji są Michelin oraz Francusko-Polska Izba Gospodarcza.
Honorowy patronat nad akcją objął ambasador Francji, pan Frederic Billet oraz burmistrz miasta Głowno, pan Grzegorz Janeczek.
Transmisję danych z zabytkowego C4 zapewnia Orange.
Stronę https://citroenwpolsce.pl oraz technologię niezbędną do realizacji pozycjonowania przygotowała firma Connecto.

Patronat medialny akcji objął dziennik Francuskie.pl.

źródło: Amicale Citroën Pologne


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: C4Citroenzabytkowe
Udostepnij246Tweet154Udostepnij43
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more