Historia marki Peugeot to ponad 210 lat tradycji i duĆŒo polskich wÄ tkĂłw. MaĆo kto wie, ĆŒe poczÄ tkowo firma nie miaĆa nic wspĂłlnego z motoryzacjÄ . ZajmowaĆa siÄ produkcjÄ i sprzedaĆŒÄ mĆynkĂłw do kawy, stelaĆŒy parasolek, mechanizmĂłw zegarĂłw, oprawek okularĂłw i rowerĂłw (nawiasem mĂłwiÄ c produkcja rowerĂłw przetrwaĆa do dziĆ – rowery Peugeot sÄ uwaĆŒane za jedne z najlepszych na Ćwiecie). Jednak przygoda firmy z samochodami miaĆa siÄ dopiero rozpoczÄ Ä…
W 1849 roku przyszedĆ na Ćwiat wnuk zaĆoĆŒyciela firmy, Armand. UkoĆczyĆ wydziaĆ inĆŒynierii politechniki w ParyĆŒu by wkrĂłtce potem przenieĆÄ siÄ do Wielkiej Brytanii, gdzie pracowaĆ zdobywajÄ c niezbÄdne doĆwiadczenie praktyczne. ByĆ to czas dynamicznego rozwoju technologii, tak wiÄc mĆody Armand szybko staĆ siÄ specjalistÄ w swojej dziedzinie. UwielbiaĆ wszystko, co zwiÄ zane z technikÄ a jego zainteresowania byĆy bardzo szerokie.
Po powrocie z Wielkiej Brytanii uruchomiĆ w Beaulieu koĆo swojej rodzinnej miejscowoĆci Valentigney niewielki zakĆad wytwarzajÄ
cy rowery. KilkanaĆcie lat po rozpoczÄciu dziaĆalnoĆci gdy marka Peugeot byĆa juĆŒ dobrze kojarzona z popularnym dwukoĆowcem Armand Peugeot przystÄ
piĆ do pracy nad budowÄ
samochodĂłw
W 1889 r. na MiÄdzynarodowej Wystawie w ParyĆŒu po raz pierwszy zaprezentowano trzykoĆowiec zbudowany na podstawie elementĂłw rowerĂłw Peugeot z wmontowanym silnikiem parowym Leona Serpollet. Pojazd ten nie odniĂłsĆ sukcesu, poniewaĆŒ napÄd parowy byĆ ciÄĆŒki, niewygodny w obsĆudze i miaĆ za maĆÄ
moc w porĂłwnaniu do innych konstrukcji. Warto dodaÄ, ĆŒe nie byĆ to jedyny parowy samochĂłd w owych czasach, podobne konstrukcje prĂłbowano konstruowaÄ w wielu innych firmach. Jednak zdecydowanie wiÄkszym zainteresowaniem cieszyĆy siÄ powozy Daimlera i Benza, wyposaĆŒone w silniki spalinowe.
Armand Peugeot
W tym czasie firma Panhard-Levassor rozpoczÄĆa produkcjÄ silnikĂłw spalinowych na licencji Daimlera. KĆopot polegaĆ jednak na tym, ĆŒe nowe silniki wymagaĆy wielu czÄĆci, ktĂłrych Panhard-Levassor nie byĆa w stanie wyprodukowaÄ. Peugeot dowiedziawszy siÄ o tym zaproponowaĆ wspĂłĆpracÄ w zakresie produkcji czÄĆci. W ramach umowy korporacyjnej Peugeot zobowiÄ zaĆ siÄ produkowaÄ szereg detali do silnikĂłw Daimlera budowanych w zakĆadach Panhard-Levassor. Pierwsze samochody Peugeot z silnikiem spalinowym ukazaĆy siÄ w 1891 r. Osiem lat pĂłĆșniej Peugeot wyprodukowaĆ i sprzedaĆ 300 pojazdĂłw. CaĆa konstrukcja i projekt samochodu byĆ autorstwa Peugeot, jedynie silnik byĆ licencyjny i produkowany przez Panharda. Pierwsze zmotoryzowane powozy Peugeota miaĆy silnik dwucylindrowy umieszczany z tyĆu. Podwozie byĆo wykonane z rur stalowych. CaĆy pojazd waĆŒyĆ 500 kg, wiÄc stosunkowo sĆabe w Ăłwczesnych czasach silniki, nie miaĆy wiÄkszego kĆopotu z jego napÄdem.
Pierwsze polskie zakupy w Peugeot i niezwykĆa podrĂłĆŒ StanisĆawa Grodzkiego
W 1896 roku, na zamĂłwienie StanisĆawa Grodzkiego, wielkiego miĆoĆnika i pioniera polskiego automobilizmu, dostarczono do Warszawy najnowszej konstrukcji samochĂłd Peugeot wyposaĆŒony w licencjonowany silnik Daimlera. Ze sprowadzeniem tym wiÄ ĆŒe siÄ ciekawa historia – na jego uĆŒywanie w Warszawie Grodzki musiaĆ uzyskaÄ specjalnÄ zgodÄ. ZgodÄ takÄ , po intensywnych testach drogowych pojazdu (sprawdzano m.in. hamulce) dokonanych przez oberpolicmajstra pĆk Gressnera i jego pomocnika, wydano.
NiezwykĆa podrĂłĆŒ
TuĆŒ po tym Grodzki udaĆ siÄ w trasÄ – droga z Warszawy przez JabĆonnÄ, Nowy DwĂłr Modlin i Zakroczym zajÄĆa mu tym autem 3 godziny i 20 minut!. Koszt benzyny w obie strony wyniĂłsĆ 75 kopiejek, co nie byĆo jak na owe czasy duĆŒÄ kwotÄ . NastÄpnym krokiem Grodzkiego byĆ wyjazd w 1897 roku do ojczyzny samochodu… Francji! Blisko 2 tysiÄ ce kilometrĂłw, ktĂłre go dzieliĆy od ParyĆŒa, pokonaĆ w towarzystwie mechanika (niezbÄdnego podczas podrĂłĆŒy samochodem pod koniec 19 wieku) oraz dziennikarza, relacjonujÄ cego to wydarzenie na Ćamach pisma âCyklistaâ. ByĆa to pierwsza polska wyprawa samochodowa i to wyprawa w dosĆownym tego sĆowa znaczeniu. ProszÄ sobie wyobraziÄ jazdÄ kilka tysiÄcy kilometrĂłw otwartym samochodem przypominajÄ cym bardziej powĂłz niĆŒ cokolwiek innego. Niesamowite wyzwanie. PodrĂłĆŒ do Francji zajÄĆa nieustraszonej zaĆodze 17 dni (z czego 13 dni jazdy). Nie obyĆo siÄ bez przygĂłd a pojazd dojechaĆ do Dieppe. Grodzki zostaĆ pĂłĆșniej prezesem towarzystwa samochodowego.
RosnÄ ca sprzedaĆŒ Peugeot i wyzwania
Armand Peugeot stanÄ Ć wkrĂłtce przed nowym problemem. RosnÄ ca sprzedaĆŒ samochodĂłw i ciÄ gĆy popyt na nie, spowodowaĆ koniecznoĆÄ rozbudowy warsztatĂłw. I tutaj rozpoczÄ Ć siÄ konflikt z rodzinÄ , ktĂłra nie chciaĆa siÄ na to zgodziÄ. Dlatego w 1897 roku Armand Peugeot odĆÄ czyĆ siÄ od rodzinnej firmy i zaĆoĆŒyĆ wĆasne przedsiÄbiorstwo a jego stryjeczny brat Eugenie nadal prowadziĆ rodzinnÄ firmÄ. W tym czasie dziaĆaĆy wiÄc dwie niezaleĆŒne firmy Peugeot: Peugeot Freres, zajmujÄ ca siÄ wytwarzaniem i handlem produktami ĆŒelaznymi, w tym rowerami i Automobiles Peugeot produkujÄ ca auta. Firma siÄ rozrastaĆa.
Armand stworzyĆ od podstaw dwie fabryki, w ktĂłrych produkowaĆ zarĂłwno nadwozia jak i wĆasne silniki. W roku 1900 Peugeot wyprodukowaĆ 500 samochodĂłw, a rodzina w swojej fabryce aĆŒ 20 tysiÄcy rowerĂłw, 100 ton szkieletĂłw dla gorsetĂłw i 6 ton elementĂłw sprÄĆŒystych do narzÄdzi. Produkcja przemysĆowa zresztÄ stale rosĆa i juĆŒ w roku 1905 fabryka dostarczyĆa 30 ton sprÄĆŒyn do Ăłwczesnych adapterĂłw.
W polskiej prasie z lat 1897-1900 ukazaĆy siÄ ogĆoszenia nowych przedstawicielstw samochodowych Peugeot. Na przykĆad Otto Lang, Leszno 21 (obecnie Al. SolidarnoĆci), ogĆaszaĆ, ĆŒe jest wyĆÄ cznym przedstawicielem firmy Peugeot i oferuje âzmotoryzowane trycykle tej firmyâ. Przedstawicielstwo âVarsovie Automobileâ to jedno z najwaĆŒniejszych przedstawicielstw reprezentujÄ cych m.in. markÄ Peugeot w Polsce w latach 1909-1913.
Separacja firm nie jednak dĆugo. JuĆŒ w roku 1907 rodzina rozpoczÄĆa rozmowy i trzy lata pĂłĆșniej doszĆo do powstania jednej duĆŒej firmy. Automobiles & Cycles Peugeot zajmujÄ ce siÄ gĆĂłwnie produkcjÄ samochodĂłw. Od roku 1904 Armand modernizowaĆ i ulepszaĆ swoje samochody, produkujÄ c nowe modele. Jednym z nich byĆ powstaĆy w grudniu âBabyâ typ-69. ByĆ owocem wspĂłĆpracy z firmÄ Bugatti, ktĂłra zaprojektowaĆa ten model wedĆug wytycznych Peugeot. Od pierwszego modelu âBabyâ rozpoczÄ Ć siÄ okres wieloletniej, udanej wspĂłĆpracy z firmÄ Bugatti. W 1911 r. zostaĆa zmodernizowana konstrukcja samochodĂłw osobowych a rok pĂłĆșniej uruchomiono takĆŒe produkcjÄ ciÄĆŒarĂłwek. W 1913 roku produkcja aut przekraczaĆa 9 tysiÄcy aut. ByĆo to przeszĆo 50% Ăłwczesnej produkcji francuskich samochodĂłw.
Niebawem od rozpoczÄcia produkcji samochody Peugeot staĆy siÄ popularne zwyciÄĆŒajÄ c w wielu wyĆcigach samochodowych. Auta Lion-Peugeot braĆy udziaĆ we wszystkich wyĆcigach maĆych samochodĂłw co znaczÄ co wpĆynÄĆo na zwiÄkszenie sprzedaĆŒy. Kilkakrotnie wygraĆ miÄdzy innymi Rajd Indianapolis. W 1912 roku zaprojektowany 62 lata wczeĆniej lew staĆ siÄ znakiem firmowym wszystkich samochodĂłw tej marki i jest nim do dziĆ choÄ w innej formie.
NajwiÄkszy producent samochodĂłw we Francji
PoĆÄ czenie firm pozwoliĆo na szybszy rozwĂłj i przyczyniĆo siÄ do wzmocnienia pozycji Peugeot na rynku motoryzacyjnych. W 1914 roku Peugeot zatrudniaĆ ponad 2.500 osĂłb w swoich zakĆadach. Produkowano w nich 10.000 samochodĂłw rocznie i ponad 80.000 rowerĂłw! WkrĂłtce trzy fabryki, zlokalizowane w Audincourt, Beaulieu, Lille i Valentigney przestaĆy wystarczaÄ. Jednak dziaĆania wojenne przesunÄĆy budowÄ fabryki aĆŒ do roku 1919. W czerwcu i lipcu 1914 miaĆa miejsce w Warszawie pierwsza MiÄdzynarodowa Wystawa SamochodĂłw i SilnikĂłw Spalinowych gdzie nie zabrakĆo samochodĂłw marki Peugeot.
ĆmierÄ zaĆoĆŒyciela Peugeot
4 stycznia 1915 roku, w wieku 66 lat, zmarĆ Armand Peugeot, zaĆoĆŒyciel motoryzacyjnej czÄĆci Peugeot.
W czasie wojny dwie fabryki Peugeot dostarczyĆy na zamĂłwienie wojska 1000 motorĂłw, 63 tysiÄ ce rowerĂłw, 3 tysiÄ ce samochodĂłw i 6 tysiÄcy ciÄĆŒarĂłwek. Wyprodukowano rĂłwnieĆŒ 1400 silnikĂłw czoĆgowych, 10 tysiÄcy silnikĂłw samolotowych oraz blisko 6 milionĂłw bomb i nabojĂłw. Po zakoĆczeniu dziaĆaĆ wojennych, w 1919 roku, powstaĆy nowe zakĆady w Sochaux. WkrĂłtce staĆy siÄ one najwaĆŒniejszÄ fabrykÄ firmy. W tym samym roku wyprodukowano model 10hp-typ 163 wzorowanym na prototypie przedwojennego modelu Baby. Peugeot aktywnie uczestniczyĆ w najrozmaitszych wyĆcigach i rajdach, odnoszÄ c coraz wiÄksze sukcesy. W 1925 roku fabrykÄ opuszcza stutysiÄczny samochĂłd.
Polska armia kupuje Peugeoty
W 1920 roku polska armia zakupiĆa w firmie Peugeot 18 samochodĂłw pancernych. Dodatkowo zamĂłwiono komplety czÄĆci zamiennych. Samochody wysĆano statkiem, ktĂłry dotarĆ do Polski w paĆșdzierniku. 3 samochody wyposaĆŒono z dziaĆka, pozostaĆe w karabiny maszynowe. Jednak wkrĂłtce jeszcze dodatkowe 3 pojazdy doposaĆŒono w dziaĆka. Eksploatowano je gĆĂłwnie w Poznaniu, jako samochody gĆĂłwnie szkoleniowe. Podczas uĆŒywania pojazdĂłw Peugeot okazaĆo siÄ, ĆŒe ogromny ciÄĆŒar pancerza powoduje przyspieszone zuĆŒycie niektĂłrych podzespoĆĂłw przenoszÄ cych napÄd. PrzekĆadnie zmodyfikowano w Centralnych Warsztatach Kolejowych w Poznaniu. OtrzymaĆy one wzmocnione ĆoĆŒyska i przestaĆy sprawiaÄ problemy. Peugoty polskiego wojska miaĆy stalowe koĆa szprychowe i 4 cylindrowy silnik o pojemnoĆci 2800 cm3. DĆugoĆÄ pojazdu wynosiĆa 5 metrĂłw. W 1935 wycofano samochodu ze stanu armii jednak kilka z nich braĆo udziaĆ jeszcze w pierwszych dniach drugiej wojny Ćwiatowej w jednostkach policji.
TaksĂłwki Peugeot w Warszawie
W 1926 roku z ogĂłlnej liczby 916 jeĆŒdĆŒÄ cych w Warszawie „doroĆŒek samochodowych” (dzisiaj nazywamy je taksĂłwkami) znacznÄ liczbÄ stanowiĆy auta Peugeot oraz druga francuska marka – Renault. Wiele lat pĂłĆșniej, juĆŒ wspĂłĆczeĆnie Peugeot 406 rĂłwnieĆŒ zdominowaĆ na wiele lat taksĂłwkarski rynek w Warszawie. Historia lubi siÄ powtarzaÄ.
W 1929 roku powstaje model 201, ktĂłry byĆ pierwszym samochodem na Ćwiecie posiadajÄ cym w standardzie niezaleĆŒnie zawieszone przednie koĆa. JednoczeĆnie byĆo to pierwsze auto, ktĂłre miaĆo zero poĆrodku cyfrowego oznaczenia modelu. Tradycja ta zostaĆa utrzymana do dziĆ. Rok pĂłĆșniej w zakĆadach Peugeot zbudowano ponad 162 tysiÄ ce rowerĂłw. Swoisty rekord i wielkie osiÄ gniÄcie.
Kryzys lat trzydziestych
Historia jednak koĆem siÄ toczy. Dlatego podobnie jak inne firmy motoryzacyjne, takĆŒe i Peugeot borykaĆ siÄ z wielkim kryzysem lat trzydziestych. Produkcja samochodĂłw spadĆa prawie dwukrotnie, ale juĆŒ w 1933 roku Peugeot zaczÄ Ć jÄ zwiÄkszaÄ. Stosunkowo niewielki wpĆyw kryzysu na fabrykÄ w tym czasie tĆumaczy siÄ dobrymi produktami i konsekwentnÄ realizacjÄ przyjÄtej strategii produkcyjnej â samochody relatywnie tanie, dla szerokiego grona odbiorcĂłw.
Ale lata trzydzieste to takĆŒe zmiana trendĂłw w projektowaniu samochodĂłw. Auta otrzymujÄ aerodynamiczne ksztaĆty, z okrÄ gĆymi reflektorami, nisko poĆoĆŒonym wylotem powietrza i charakterystycznÄ obudowÄ przypominajÄ cÄ skrzydĆa. Do takich modeli naleĆŒÄ wyprodukowany w 1933 r.- 301 a rok pĂłĆșniej 601. ByĆ to pierwszy na Ćwiecie model wyprodukowany wspĂłlnie z podwykonawcÄ Peugeota firmami DarlâMat i firmÄ Pourtout. Koniec lat 30-tych byĆ okresem w ktĂłrym postawiono na wygodÄ pasaĆŒerĂłw. ZaczÄĆy dominowaÄ samochody praktyczne, cieszÄ ce komfortem jazdy, przebudowano takĆŒe zawieszenie. Jednym z takich modeli byĆ Peugeot 402B Light.
Peugeot i II wojna Ćwistowa
W 1939 roku wybuchĆa wojna. Fabryka w Sochaux, ze wzglÄdu na swoje poĆoĆŒenie tuĆŒ przy granicy, zostaĆa przeniesiona do Bordeaux-MĂ©rignac, co byĆo czÄĆciÄ rzÄ dowych planĂłw mobilizacyjnych. Mimo okupacji niemieckiej, w fabryce Sochaux wyprodukowano ponad 500 vanĂłw w ciÄ gu trzech miesiÄcy. Okupacja oznacza przejÄcie wszystkich fabryk przez Ferdinanda Porscheâa. Trudne czasy nie oznaczaĆy wcale zaprzestania produkowania ciekawych samochodĂłw. W 1941 zaprezentowano pierwszy samochĂłd elektryczny Peugeot, VLV. ByĆ on trzykoĆowym, dwumiejscowym samochodem z jednym reflektorem umieszczonym z przodu pojazdu oraz brezentowym dachem.
Bombardowanie Sochaux przez aliantĂłw
W 1943 zakĆady w Sochaux zostaĆy zmombardowane przez siĆy aliantĂłw. ZginÄĆo 125 osĂłb, a ponad 250 zostaĆo rannych. ZarzÄ
d oraz inĆŒynierĂłw, ktĂłrzy wspĂłĆpracowali z francuskich ruchem oporu wywieziono do Niemiec. W 1944 roku zakĆady zostaĆy wyzwolone.
Ogromne zniszczenia wojenne i straty wĆrĂłd pracownikĂłw spowodowaĆy znaczny spadek zatrudnienia i trudnoĆci z uruchomieniem produkcji. 9400 osĂłb prĂłbuje przywrĂłciÄ peĆnÄ
moc produkcyjnÄ
. Jednak juĆŒ w roku 1946 Peugeot produkuje 14 tysiÄcy samochodĂłw rocznie. WciÄ
ĆŒ jest to duĆŒo mniej niĆŒ przed wojnÄ
, ale firma stale siÄ rozwija. W 1948 na paryskim Motor Show Peugeot prezentuje model 203 , ktĂłry byĆ pierwszym samochodem przygotowanym i wyprodukowanym po wojnie. Jest to takĆŒe pierwszy raz, gdy firma wyprodukowaĆa samochĂłd w ktĂłrym karoseria skĆadaĆa siÄ z jednej czÄĆci.
Lata piÄÄdziesiÄ te oznaczaĆy nowe samochody. PojawiĆ siÄ Peugeot 403. Po raz pierwszy w swej historii Peugeot wspĂłĆpracowaĆ z wĆoskim projektantem, PinifarinÄ . Niestety w poĆowie lat piÄÄdziesiÄ tych kryzys dotyka wytwĂłrniÄ rowerĂłw. Produkcja spada z 200 do 100 tysiÄcy, wielu pracownikĂłw zostaje zwolnionych. Jednak czÄĆÄ motoryzacyjna dziaĆaĆa doskonale, a w roku 1956 w Peugeot pojawiĆ siÄ pierwszy komputer. IBM 650 wykorzystywany byĆ to zarzÄ dzania magazynem. KosztujÄ ca fortunÄ jak na owe czasy maszyna, przyczyniĆa siÄ do znacznie lepszego zarzÄ dzania powierzchniÄ i mocami produkcyjnymi firmy.
PostÄpujÄ
cy kryzys w branĆŒy rowerowej sprawiĆ, ĆŒe firma decyduje siÄ przestawiÄ produkcjÄ na czÄĆci do samochodĂłw â a dokĆadniej ich wyposaĆŒenia.
Rok 1959 zapisaĆ siÄ w historii Peugeot kilkoma waĆŒnymi wydarzeniami. Po raz pierwszy wprowadzono do produkcji silnik diesla, ktĂłry montowano w Peugeot 403. 403, jako pierwszy samochĂłd na Ćwiecie, miaĆ zamontowany automatycznie regulowany wentylator chĆodnicy, sterowany temperaturÄ
silnika. Peugeot zajÄ
Ć siÄ problematykÄ
pieszych i rowerzystĂłw, zmieniajÄ
c w tym czasie koncepcjÄ nadwozia swych samochodĂłw. PowstaĆ tor testowy w Belchamp, blisko fabryki w Sochaux. Ponad 400 hektarĂłw terenu obejmowaĆo takĆŒe lasy.
Na poczÄ tku lat 60-tych w ofercie pojawiĆ siÄ zupeĆnie nowy model – 404. SamochĂłd zaprojektowaĆ Pinifarina, a jego elegancki ksztaĆt i nowoczesny silnik spowodowaĆy, ĆŒe w ciÄ gu 12 lat produkcji znalazĆ on aĆŒ 2 miliony nabywcĂłw. W 1963 roku podjÄto pierwsze rozmowy z Citroenem w sprawie poĆÄ czenia firm. Podpisano ogĂłlne porozumienia, jednak wobec braku woli stron do dalszych rozmĂłw, Peugeot prĂłbowaĆ porozumienia z Renault.
W 1965 roku na rynku pojawiĆ siÄ Peugeot 204. ByĆ to pierwszy maĆy samochĂłd tej firmy a do tego z napÄdem na przednie koĆa. ByĆ wyposaĆŒony w lekki aluminiowy silnik, 4 niezaleĆŒnie zawieszone koĆa i hamulce tarczowe z przodu. W modelu 404 zastosowano automatycznÄ skrzyniÄ biegĂłw ZF. W 1966 roku Peugeot podpisaĆ z Renault umowÄ o wspĂłlnej budowie silnikĂłw. Fabryka silnikĂłw rozpoczÄĆa produkcjÄ w 1972 roku, a do przedsiÄwziÄcia przyĆÄ czyĆa siÄ firma Volvo.
W 1974 firma negocjuje z Michelinem przejÄcie kontroli nad Citroenem. W kwietniu 1976 roku Peugeot przejÄĆa 90% akcji Citroena naleĆŒÄ cych do Michelina. W zamian za to Michelin otrzymaĆ 10% akcji Peugeot. W ten sposĂłb powstaĆ koncern PSA â Peugeot Citroen. W 1979 roku zaprezentowano Peugeot 604 z silnikiem turbo-diesel. Lata 80âte to odnowienie linii – pojawiĆ siÄ Peugeot 205.
Lata 90. przyniosĆy zdecydowanÄ ekspansjÄ Peugeota na inne rynki oraz wzbogacenie oferty o modele naleĆŒÄ ce do rĂłĆŒnych segmentĂłw rynkowych. W 1991 roku pokazano maĆego „106”, dwa lata pĂłĆșniej model 306. W 1994 r. we wspĂłĆpracy z wĆoskim Fiatem powstaĆ minivan 806, a w kolejnym roku – cieszÄ cy siÄ do dziĆ duĆŒym powodzeniem model 406. Pod wzglÄdem stylizacji nadwozia pierwszym zwiastunem nowej serii PeugeotĂłw staĆa siÄ zaprezentowana w 1998 roku w ParyĆŒu „206-ka”. Pod wieloma wzglÄdami przypomina jÄ luksusowa limuzyna o nazwie 607, z ktĂłrÄ Peugeot wkracza w trzecie juĆŒ stulecie swojej dziaĆalnoĆci. Najnowsze dziecko Peugeota to modele 307 i 407.
W Polsce Peugeot pojawiĆ siÄ oficjalnie na przeĆomie lat 1992 i 1993. Przedstawicielstwo nazywa siÄ Peugeot Polska i jest filiÄ Automobiles Peugeot. Peugeot Polska zajmuje siÄ importem i rozprowadzaniem samochodĂłw Peugeot poprzez sieÄ koncesjonowanych salonĂłw sprzedaĆŒy na terenie kraju.
https://youtu.be/jVVBiElS0Pg
W 1997 roku, 100 lat po wspaniaĆym wyczynie StanisĆawa Grodzkiego, Juliusz SiudziĆski, kolekcjoner zabytkowych samochodĂłw, we wspĂłĆpracy z Tomaszem SkrzeliĆskim, postanowili zbudowaÄ replikÄ pierwszego Peugeot w Polsce. Przy minimalnym tylko wsparciu sponsorĂłw to trudne jak siÄ okazaĆo zadanie (gĆĂłwnie z braku informacji) zostaĆo wykonane. 10 lipca 1997 roku pojazd wyruszyĆ trasÄ Grodzkiego sprzed 100 lat. SzczegĂłĆy i zdjÄcia z tej wyprawy moĆŒna znaleĆșÄ na stronie Tomasza SkrzeliĆskiego.
NajwaĆŒniejsze daty w historii firmy
1810 – ZaĆoĆŒenie przez Jean-Pierre Peugeot odlewni w rodzinnym mĆynie w Sous-Cratet.
1832 – Stworzenie spĂłĆki „Starszych braci Peugeot”
1885 – RozpoczÄcie produkcji rowerĂłw
1889 – Prezentacja na dwuosobowego trĂłjkoĆowego pojazdu z silnikiem parowym
1890 – Pojawienie siÄ pierwszego samochodu z karoseriÄ
i wyposaĆŒeniem autorstwa Peugeot i silnikiem benzynowym Daimlera
1894 – Puegeot „Type 10” Kombi; silnik 1645 wygrywa sĆynny wyĆcig Paris-Rouen
1896 – Utworzenie spĂłĆki Automobiles Peugeot
1904 – Przedstawienie na Salonie Paryskim pierwszego maĆego samochodu o pojemnoĆci 652 cc
1919 – Wznowienie produkcji samochodĂłw po I wojnie Ćwiatowej
1920 – WysĆanie do Polski zamĂłwionych 18 samochodĂłw pancernych.
1923 – Roczna produkcja przekracza 10 000 sztuk samochodĂłw
1926 – Peugeot jest bardzo popularny wĆrĂłd warszawskich kierowcĂłw taksĂłwek
1929 – Prezentacja modelu 201
1935 – Prezentacja modelu 402
1939 – Wybuch wojny i przeniesienie fabryki
1946 – Prezentacja modelu 202 kombi
1951 – 203 zdobywa puchar Dam dla PaĆ w rajdzie Monte Carlo
1952 – Milionowy samochĂłd schodzi z taĆmy Peugeot
1960 – Prezentacja modelu 404
1966 – Porozumienia z Renault o wspĂłĆpracy
1968 – ZwyciÄstwo 404 w East Afrifan Safari
1985 – ZwyciÄstwo Peugeot 205 Turbo 16 w Rajdowych Mistrzostwach Ćwiata
1986 – Kolejne zwyciÄstwo Peugeot 205 Turbo 16 w Rajdowych Mistrzostwach Ćwiata
1993 – PotrĂłjne zwyciÄstwo Peugeot 905 w wyĆcigu 24 godziny w Le Mans
1995 – Premiera Peugeot 406
1997 – Prezentacja 306 kombi i 406 kombi. Budowa repliki Peugota-9 w Polsce
1998 – Wielki rynkowy sukces po premierze Peugeota 206
2000 – Premiera Peugeota 607
2001 – Premiera Peugeota 307
2002 – Premiera Peugeota 807 a Peugeot 307 zostaje ogĆoszony Samochodem Roku 2002
2004 – Premiera Peugeota 407
2005 – Premiera dwĂłch maĆych lwiÄ
tek – Peugeota 107 i Peugeota 1007. OdĆwieĆŒenie serii 307
2007 – Peugeot 308
2012 – Peugeot 301
2012 – Peugeot 208 I
2016 – Peugeot 3008 II
2017 – Peugeot 5008 II
2019 – Peugeot 208 II
2022 – Peugeot 408
Zobacz aktualnÄ ofertÄ nowych samochodĂłw Peugeot
Originally posted 2018-11-02 11:32:07.
Najnowsze komentarze