Dziewięć miesięcy po utworzeniu HYVIA, spółki joint venture Grupy Renault i Plug Power zajmującej się mobilnością wodorową, otwiera swoją fabrykę w Refactory, zakładzie produkcyjnym Grupy Renault zajmującym się gospodarką o obiegu zamkniętym, zlokalizowanym w Flins, w Ile-de-France.
HYVIA jest gotowa do rozpoczęcia montażu i testowania modułów ogniw paliwowych opartych na zaawansowanej technologii Plug Power. Ogniwa paliwowe o mocy 30 kW zasilą ofertę Renault Master H2-TECH. Do końca 2022 r. w zakładzie rozpocznie się również montaż stacji tankowania H2 oraz produkcja niskoemisyjnego wodoru za pomocą pierwszego elektrolizera. Ambicją HYVIA jest osiągnięcie 30% udziału w europejskim rynku samochodów dostawczych na do 2030 r.
„Od momentu powstania 3 czerwca 2021 roku, HYVIA szybko się rozwija. Nasz zakład stanowi duże wyzwanie pod względem zasobów ludzkich, technologicznym i przemysłowym. Jest to przykład wyjątkowej współpracy: łączymy wiedzę Grupy Renault, kluczowego gracza w branży motoryzacyjnej, oraz Plug Power, światowego lidera w dziedzinie gotowych rozwiązań w zakresie wodoru i ogniw paliwowych.” – powiedział David Holderbach, Dyrektor Generalny HYVIA.
„Fabryka HYVIA jest częścią projektu Re-energy, naszego strategicznego zakładu Refactory w Flins. Jego uruchomienie to wyraz silnych ambicji Grupy Renault w zakresie mobilności opartej na wodorze, uzupełniającej mobilność elektryczną” – mówił z kolei Luca de Meo, Dyrektor Generalny Grupy Renault.
„Firma Plug Power jest dumna, że jej ogniwa paliwowe będą montowane we Francji. Jesteśmy obecni w Europie od ponad 10 lat, będąc głównym inwestorem w rozwój europejskiego sektora H2. Teraz, dzięki HYVIA, przyspieszyliśmy nasz rozwój, we współpracy z Grupą Renault. Razem podejmujemy znaczące kroki w walce ze zmianami klimatycznymi.” -powiedział w czasie inauguracji zakładów Andy Marsh, Dyrektor Generalny Plug Power.
Plany zakładów do końca 2022 r. obejmują:
– linia montażu i testowania ogniw paliwowych będzie miała wydajność 1 000 ogniw paliwowych/rok,
– uruchomiona zostanie linia montażowa stacji tankowania H2,
– rozpocznie się również zaopatrzenie w H2 dzięki instalacji elektrolizera o mocy 1MW, który będzie dostarczał H2 do do zakładu (450 kg H2/dobę), na potrzeby testowania ogniw paliwowych i stacji tankowania H2,
– Zakład będzie pracował z wózkami widłowymi napędzanymi H2,
W najbliższych latach zakład HYVIA będzie kontynuował drugi etap rozbudowy, zwiększając swoje moce produkcyjne.
Ogniwo paliwowe o mocy 30 kW jest wykonane w technologii PEM (Proton Exchange Membrane), zaprojektowanej w oparciu o sprawdzoną i trwałą technologię Plug Power. Łączy ona powietrze i wodór, umożliwiając zwiększenie mocy i zasięgu w zakresie mobilności. Strumienie powietrza i wodoru dostają się do stosu ogniwa paliwowego, będącego „sercem” ogniwa paliwowego.
Stos ogniw paliwowych składa się z elektrody ujemnej (anody) i elektrody dodatniej (katody), oddzielonych od siebie membraną polimerową. Cząsteczki wodoru są rozdzielane na elektrony i kationy. Elektrony trafiają do obwodu zewnętrznego, generując strumień energii elektrycznej, który zasila zarówno akumulator o pojemności 33 kW, jak i silnik elektryczny o mocy 57 kW. Kationy przechodzą przez membranę polimerową i wiążą się z anionami powietrza, tworząc wodę, która jest ostatecznym produktem całego procesu.
źródło: Renault
Najnowsze komentarze