• Najnowsze

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

2021-02-27
Nissan X-Trail

Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku

2021-04-19

Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów

2021-04-19
Citroen Traction Avant

Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu

2021-04-19
Dacia Sandero Stepway

Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!

2021-04-19
Renault Zoe

Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?

2021-04-19
Peugeot 4008 i 5008

Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju

2021-04-19
Renault Arkana

Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.

2021-04-19

Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce

2021-04-19

Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021

2021-04-19

Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.

2021-04-19
wtorek, 20 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-02-27
w Historia
Czas czytania5 mins read
147 12
0
136
UDOSTĘPNIEŃ
453
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Citroën odkrył tu słynne daszkowe koła zębate. Głowno, miejsce niezwykłe

Kartka z kalendarza: Citroën Ami 6 – dziś mija 60 lat od prezentacji modelu

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Rok 1974 był rokiem kryzysu dla branży motoryzacyjnej. Jak grzyby po deszczu pojawiały się nowe konstrukcje niewielkich samochodów, które miały być receptą na kryzys. Wystawa samochodowa w Londynie odzwierciedlała te trendy. Oto, co pisał w swojej relacji dla polskiej prasy Andrzej Broniarek:

„1973 r. był tłustym tokiem dla motoryzacji światowej. W Stanach Zjednoczonych sprzedano 15 mln samochodów, w zachodniej Europie — 12 mln. Rok 1974 nazwano czarnym. W USA koncern General Motom miał na składach — tylko w lutym — 900 tys. samochodów czekających na klientów. W krajach zachodniej Europy sprzedaż siadła od 15 do 30 proc. Ocenia się, te do końca roku sprzeda się maksimum 8 mln nowych wozów. Fiat, Volkswagen, brytyjski Leyland ogłosiły już, że ten rok zamkną stratami finansowymi. Wiele koncernów zrezygnowało z planów budowy nowych zakładów. Największe straty mogą w tym roku ponieść firmy produkujące wielkie luksusowe maszyny. Zakłady Jensen czy Ferrari spodziewają się sprzedaży w granicach 30 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Któż bowiem kupuje samochody rozwijające szybkość 200 km/godz. skoro w wielu krajach nie można przekroczyć limitu 100 km/h?

Mając te liczby w notesie, odwiedziłem 59 Międzynarodowy Salon Samochodowy w Londynie, i w Biurze Prasowym nastąpiła pierwsza niespodzianka. Otóż wisi tam na ścianie tablica, na której co godzinę podaję, ilu zwiedzających obejrzało wystawę, porównując te cyfry z analogicznym dniem ubiegłego roku. O godzinie 19, w pierwszym dniu otwarcia salonu, zapaliły się identyczne liczby. A przecież to czarny dla motoryzacji rok, przecież wstęp na wystawę kosztuje dwa funty, czyli prawie 20 litrów benzyny!

I zewnętrznie nic się w porównaniu do ubiegłych lat tu nie zmieniło. Ciągną całe rodziny przymierzając się do samochodów, zaglądają pod maski. Z daleka, raczej nie próbując zasiadać za kierownicą, oglądają wozy Rolls-Royce’a (jedna sztuka 142 tys. dolarów), przyglądają się modzie ostatnich lat: luksusowym samochodom stylizowanym na lata trzydzieste. Oto Panther Ds Ville 50 tys. dolarów. Ale to ciekawostki.

Ludzi interesują samochody ekonomiczne, które palą niewiele benzyny, ale są mocne i łatwe w obsłudze. Producenci zauważyli jednak nowe zjawisko: nabywcy gotowi są zapłacić nieco więcej, chcą jednak za to trochę luksusu na zasadzie — skoro już jeździć muszę maluchem, niech to będzie jazda wygodna. Wielkim powodzeniem cieszą się wszystkie dodatki: tylne wycieraczki, ogrzewane tylne szyby, dodatkowe liczniki itp.

Co cieszyło się na 59 Salonie największym zainteresowaniem? Samochody Fiata (modele 128 i 127); Volkswagena (nowe typy Sirocco, Golf). Renault (modele 4L i 5T); Citroen (2CV i Dyane 6) wozy Austin-mini produkcji brytyjskiego BLMC. Wszystkie te wozy to produkcja ostatnich lat lub nawet miesięcy.

2CV natomiast, to już historia motoryzacji. Francuski 2CV to przecież dzieło wczesnych lat pięćdziesiątych, a angielski mini powstał w roku 1958. Oba te wozy przeżywają drugą młodość. Citroen po 12 latach nieobecności na rynku brytyjskim znów wrócił do mody i prasa londyńska pisze o tym „najbrzydszym samochodzie świata „niemal jak o nowości. Znów podnosi się jego zalety, przypomina legendę tego wozu, „który związany jest tak z Francją, jak wieża Eiffla, sery czy perfumy Diora” — żeby użyć określenia jednej z gazet.

To sarno dotyczy wszystkich modeli angielskiego mini. Skonstruował go Alec Issigonis, w okresie gdy z powodu awantury sueskiej w 1958 r. skurczyły się na wyspie zapasy benzyny i zaczęto ją racjonować. Issigonis dostał wówczas zadanie: ma to być czteroosobowy samochód z silnikiem 4-cylindrowym i czterobiegową skrzynią biegów. Coś bardzo małego, ale nie wózek dla dziecka na czterech kółkach. Mini okazał się rewelacyjny. Dzięki poprzecznemu ustawieniu silnika z przodu wozu, maleńkim kółkom zainstalowanym na samych krawędziach jest wygodny w środku i niesamowicie zwrotny. W 1938 roku sir Leonard, szef Leylanda odbył próbną jazdę dookoła fabryki. Jechał samochodem zaledwie  pięć minut, to wystarczyło aby powiedział konstruktorowi: — Alec, to jest właśnie to, produkcję trzeba uruchomić w ciągu roku. — Ależ to będzie kosztowało masę pieniędzy. — Ty produkuj, ja podpisuję czeki. 34 milionów dolarów zainwestowanych w mini, zwróciły się szybko, sprzedano miliony tych wozów i do dziś trzeba czekać w kolejną dostawę.

Ale chociaż mini nadal robi furorę, Anglicy nie mają powodów do specjalnej dumy na Międzynarodowym Salonie. Nie przedstawili po prostu żadnej nowości i tłumy gromadziły się przy stoisku Volkswagena. Największą furorę robił Golf w kilku odmianach z silnikiem od 1100 do 1500 cm. Jest mały, ale wygodny, z dużym bagażnikiem. Ponoć rewelacyjnie zapowiada się kolejny maluch Volkswagena – Polo, który ma być pokazany niebawem.

Na tej samej zasadzie cieszą się powodzeniem wozy Renault. Oczywiście nie te wielkie a modele 4 i 5TL. Renault z dumą podkreśla, że w 1974 roku zwiększył produkcję o 10 proc., że o tyle samo więcej sprzedał samochodów na Wyspie w porównaniu do poprzedniego roku. Nie musimy dodawać, że osiągnął to dzięki małym, ekonomicznym samochodom.

I to jest przyszłość motoryzacji w najbliższych trudnych latach. Benzyna nie stanieje — co do tego nikt nie ma wątpliwości. Wszyscy natomiast przewidują, że jej cena będzie na Zachodzie wzrastała co roku średnio o 10 proc., tyle mniej więcej ile wynosi przeciętny wskaźnik inflacji. Maluchy mają więc szansę w okresie najbliższych lat. Specjaliści podkreślają bowiem, że świat czeka teraz na rewolucję w przemyśle samochodowym. Na coś zupełnie innego, na wóz z silnikiem elektrycznym albo parowym. Żeby to coś było jeszcze bardziej ekonomiczne i przestało zatruwać atmosferę, ale to coś może się narodzić dopiero za kilka lat.

źródło: Głos Koszaliński. 1974, październik, nr 303

Galeria

Newsletter

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenhistoriaLondon Motor ShowR4R5Renault
Udostepnij54Tweet34Udostepnij10
Poprzedni

Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ

Następny

Test: Nowy Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd (pierwsza jazda)

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Opel Mokka 2021, Mokka-e

Test: Nowy Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd (pierwsza jazda)

Nowy Peugeot 308 2021 - mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!

Nowy Citroën C4 cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Ładniejszy niż Toyota C-HR, wygodniejszy niż Volkswagen Golf

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Fan hydro o Peugeot będzie się zmieniał – mówi Linda Jackson, szefowa marki
    • Komes o Nowe Renault Arkana wchodzi na rynek! Cena nowego SUV-a
    • Roman o Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
    • Anonimowo o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Lukasz o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Łukasz o Citroën, DS i Peugeot: wielka akcja serwisowa silnika 1.2 PureTech
    • ja o Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Irbis78 o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Damian o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Greg o Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Nissan X-Trail. Debiut w Europie latem 2022 roku
    • Test: Renault Captur E-Tech – z hybrydą wśród SUV-ów
    • Citroën Traction Avant: pierwsza jazda po prawie 60 latach w garażu
    • Dacia jak Volvo i lepsza od Nissana i Seata. Sprzedaż w marcu wzrosła o 67%!
    • Jakie płyny eksploatacyjne mają samochody elektryczne?
    • Nowy Peugeot 4008 i 5008 na targach motoryzacyjnych w Szanghaju
    • Ile kosztuje nowe Renault Arkana? Polski cennik, silniki, wersje, wyposażenie.
    • Nowe Renault Kangoo jest już dostępny konfiguratorze. Na razie nie w Polsce
    • Renault Twingo II dobrze ocenione. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 16/2021
    • Wielkie plany Renault: nowe modele, wodór i lider elektromobilności. To wszystko już się dzieje.


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.