W 1996 roku obowiązywał tak zwany kontyngent bezcłowy na samochody. Importerzy mogli sprowadzić określone ilości aut bez płacenia wysokie dość cła. Zapotrzebowanie na takie auta było duże, sprzedaż szła szybko – złote czasy dla dealerów, pod warunkiem… że udało im się załapać na pulę aut z kontyngentu.
W 1996 roku minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosiło 370 zł. Innymi słowy mówiąc na najtańsze auto trzeba było pracować baaaardzo ale to bardzo długo. Ile? Zaraz sprawdzimy.
Ile kosztowały wtedy samochody? Jednym z najtańszych aut był Citroën AX 1.1, za którego życzono sobie 26.436 zł. Podobną cenę miało Renault Twingo z silnikiem 1.2, kosztowało 26.917 zł. Kilka tysięcy droższe były samochody kompaktowe. Przykładowo Peugeot 306 z silnikiem 1.4 kosztował 33.792 zł, natomiast Renault Megane z 1.4 34.997 zł.
W ofercie były też auta z większymi silnikami – takimi jak 1.6. Wtedy prawie szczyt marzeń, czyli Megane 1.6, to wydatek już 40.606 zł. Ale prawdziwe wyzwanie cenowe dotyczyło limuzyn. Renault Safrane 2.0 to koszt 80.768 zł a Peugeot 605 2.0 82.926 zł.
Jak długo trzeba było na to wszystko pracować? Przy minimalnej pensji z 1996 roku na AX’a pracowało się 71 miesięcy, natomiast na Peugeota 605 … 224 miesiące. Sporo, prawda?
Cennik samochodów z kontyngentu 1996
- Citroën AX 1.1 – 26.436 zł
- Renault Twingo 1.2 – 26.917 zł
- Peugeot 306 1.4 – 33.792 zł
- Renault Megane 1.4 – 34.997 zł
- Renault Megane 1.6 – 40.606 zł
- Renault Safrane 2.0 – 80.768 zł
- Peugeot 605 2.0 – 82.926 zł
Chociaż ceny wydają się niskie, to jednak ilość miesięcy pracy była bardzo wysoka. To świadectwo niskiej wartości naszej waluty i wartości pracy…
Najnowsze komentarze