Dacia Duster to samochód, który nieustannie fascynuje. Ale z jakiego powodu? Prosta budowa, tani serwis, niskie koszty eksploatacji i budżetowość, widoczna szczególnie w pierwszej generacji, nie powinny być przecież powodem do nadmiernej ekscytacji fanów czterech kółek. A jednak jest coś takiego w Dusterze, co każe spojrzeć na ten samochód zupełnie inaczej, niż na wiele innych.
Zobacz: używana Dacia Duster 1.5 dCi po pięciu latach
Być może ludzie potrzebowali właśnie takiego auta: prostego, taniego, funkcjonalnego. Podczas gdy inni producenci szli w coraz wyższe ceny, Dacia konsekwentnie trzymała się dawania jak najwięcej za jak najmniej. I oczywiście nie ustrzegła się drobnych wpadek, które pierwsi właściciel poznawali na własnej skórze. Wystarczy lektura historycznych już dzisiaj postów na DaciaKlub.pl by zobaczyć jak poprawiano fabrykę, choćby słynna akcja z uszczelką pod przednią szybą czy inną uszczelką pod krawędzią przedniej maski. Patrząc trochę dalej w przeszłość, we Francuskie.pl starsi redaktorzy doskonale pamiętają nawet drwiny dziennikarzy z pierwszych Dacii, niechęć do ich testowania. Nasza redakcja dostrzegła jednak wartość marki i pokazywała ją przy różnych okazjach. Pojechaliśmy Dacią Logan MCV w daleką podróż po Europie, potem rok Dacią Sandero pojechaliśmy przez kraje dawnego bloku sowieckiego.
Zobacz: najmocniejsza Dacia Duster z silnikiem o mocy 150 KM
Gdy w 2010 roku Dacia Duster zadebiutowała na rynku, wierzyliśmy w jej sukces. Funkcjonalne nadwozie, duży bagażnik, świetne właściwości terenowe, możliwość używania z instalacją gazową, oszczędne diesle – a nade wszystko świetny stosunek ceny do jakości. Duster w kolejnych latach sprzedawał się coraz lepiej, aż przyszła zmiana generacji i nastąpiła prawdziwa eksplozja sprzedaży. Dacia zdetronizowała w Polsce takie marki jak Toyota czy Skoda, a to naprawdę duże osiągnięcie i warto je docenić.
Jednym z fenomenów Dacii jest wysoka wartość rezydualna. Dacia Duster osiąga bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym. Krajowe samochody, często od pierwszego właściciela z pierwszego rocznika, potrafią kosztować dwadzieścia tysięcy i więcej. Zaglądając dzisiaj do ogłoszeń można znaleźć też nieco tańsze egzemplarze. Najtańsza Dacia Duster 2010 z silnikiem diesla i przebiegiem 276 tysięcy kilometrów kosztuje 16.900 złotych. Pod maską ma silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM.
Duster trzyma cenę i jest samochodem, który szybko znika z serwisów ogłoszeniowych. I to również jest na swój sposób fascynujące – najwyraźniej, trochę na przekór stereotypowym upodobaniom motoryzacyjnym, pokochaliśmy tego budżetowego SUVa w naszym kraju.
źródło zdjęć i cen: Otomoto, kryterium wyboru ogłoszenia: pierwszy właściciel, samochód zarejestrowany w Polsce
Najnowsze komentarze