Peugeot 205 GTI jest jednym z najbardziej niezwykłych samochodów w historii motoryzacji, ale nie dlatego, że ma jakieś skomplikowane rozwiązania techniczne. W lekkie nadwozie wbudowano znakomite zawieszenie, połączono z silnikiem dużej mocy i w ten sposób dano kierowcom do ręki samochód, który dostarcza ogromnej przyjemności z jazdy. Takie auta kosztują dzisiaj po 20.000 euro a historią odbudowy jednego z nich podzielił się z nami pan Michał.
Peugeot 205 GTI cieszy się coraz większym zainteresowaniem kolekcjonerów i entuzjastów sportowych hatchbacków. Szczególnie poszukiwane są dobrze zachowane oryginalne egzemplarze, które na zachodnich rynkach osiągają astronomiczne ceny. Opisywanego Peugeot pan Michał kupił wiosną ubiegłego roku. Auto przez ponad dekadę stało w garażu podziemnym, nie poruszało się o własnych siłach i wymagało dużego nakładu.
Peugeot 205 – ikona lat osiemdziesiątych, kultowy model markiSamochód trafił na lawecie do warsztatu, z którym pan Michał współpracuje przy swoich projektach. Po weryfikacji stanu blacharki, która okazała się bezproblemowa, następnym krokiem był serwis mechaniczny, obejmujący:
- wymianę oleju wraz z czyszczeniem układów olejowego i chłodzenia,
- wymianę rozrządu, świec i uszczelnień silnika,
- naprawę zawieszenia, w tym wymianę wahaczy i tulei,
- serwis układu hamulcowego – regenerację zacisków, nowe tarcze i klocki,
- wykonanie geometrii zawieszenia.
Najpierw mechanika, potem reszta
Dlaczego właśnie w ten sposób? Mechanika musi być sprawna, jeśli chcesz zabrać się do kwestii wizualnych, bo to „brudna” część wszystkich prac. Wtedy wychodzą na jaw również drobne, ale irytujące rzeczy, które trzeba wymienić. Nawet w tak stosunkowo nieskomplikowanym samochodzie jak Peugeot 205 GTI, jest masa elementów, które ulegają zużyciu – choćby z powodu upływu czasu.
Renault 6 – nieco zapomniany klasyk francuskiej motoryzacji
Kolejnym etapem była renowacja tapicerki przednich foteli, mocno sfatygowanych zarówno z powodu wcześniejszego użytkowania jak i upływu czasu, który odcisnął swoje piętno przede wszystkim na wypełnieniu, pan Michał zdecydował się więc na zachowanie oryginalnej tkaniny charakterystycznej dla wersji GTI, wymianę gąbek oraz obszycie boków. Po zakończeniu prac wnętrze zostało gruntownie wyczyszczone.
Po tylu latach lakier Peugeot 205 GTI wymagał odnowienia
Samochód wymagał drobnych poprawek wizualnych. Wymieniono i polakierowano przedni zderzak, usunięto drobne rysy i wgniecenia, przeprowadzono polerowanie lakieru na całym nadwoziu i odświeżono plastikowe listwy. Na koniec uzupełniono emblematy, aby auto zachowało oryginalne detale wersji GTI. Brzmi prosto? Tak, ale wszystko wymagało dużej cierpliwości i zaangażowania.
Ile czasu trwały prace?
Kompletny proces odnowy samochodu trwał prawie pięć miesięcy i pochłonął dwie trzecie wartości zakupu. Efekt końcowy był satysfakcjonujący, choć pan Michał podkreśla, że nie była to pełna renowacja, a jedynie naprawa mająca na celu przywrócenie oryginalnego stanu pojazdu.
Finalnie auto zostało sprzedane do Francji za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Przed transakcją pan Michał przygotował kompletną dokumentację fotograficzną oraz szczegółowy opis stanu technicznego i wizualnego.
Nowe Renault Clio z polskiego salonu. Cena, silniki, wyposażenie
Na klasykach można zarobić
Zysk na tej transakcji wyniósł około 30% marży brutto. Czy to dużo? Warto pamiętać, że proces przygotowania samochodu wymagał kilku miesięcy pracy i dużego zaangażowania. Dla pana Michała najważniejsze było to, że projekt został zrealizowany rzetelnie i z dbałością o każdy szczegół a kupiec był zadowolony z transakcji.
Jak odświeżyć wygląd starego samochodu? Citroën Xantia i polerowanie lakieru
Najnowsze komentarze