Czy samochód hybrydowy jest ekonomiczny? Sprawdziliśmy jaki apetyt na paliwo ma nowy Peugeot 308 z napędem Plug-in Hybrid o mocy 225 KM. Przejechaliśmy dystans prawie 1500 km.
Napęd nowego Peugeot 308 składa się z 4-cylindrowej jednostki benzynowej o pojemności 1,6 litra, która generuje moc 180 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 110 KM. Układ dysponuje łączną mocą 225 KM oraz maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm i pozwala na bardzo przyjemną, płynną jazdę oraz świetną reakcję po naciśnięciu pedału gazu. Zgodnie z cyklem WLTP Peugeot 308 zużywa średnio 1,2 l/100 km. Procedura jest bardziej miarodajna niż wcześniej stosowany cykl NEDC, ale trudno uznać za realny wynik z dystansu zaledwie 23,25 km, a właśnie tyle pokonuje samochód w czasie testu. Uzyskanie niskiego zużycia paliwa nie jest więc dla ładowalnej hybrydy specjalnie trudne.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo spragniony jest nowy kompakt spod znaku lwa w realnych warunkach, głównie w trasie, kiedy nie mamy czasu, czy też możliwości naładowania akumulatora z gniazdka. Od dystrybutora do dystrybutora przejechaliśmy 427 km w trybie hybrydowym rozpoczynając test zarówno z pełnym bakiem benzyny, jak i naładowaną baterią. Pierwszy odcinek biegł od miejscowości Suchedniów w kierunku Krakowa drogą ekspresową S7 a następnie drogami krajowymi i w obszarach miejskich aż do Chrzanowa. Druga część testu, to częściowo trasa powrotna, a następnie przez Radom w kierunku Kazimierza Dolnego.
Jaki wynik?
Zatankowaliśmy do pełna na stacji w Zwoleniu, do baku zmieściło się 25,26 litra benzyny. Według wirtualnych wskaźników Peugeot 308, nasza jazda kwalifikowała się do kategorii „Eco”, choć Peugeot 308 potrafi jeździć dynamicznie i to bardzo, ale to tym jeszcze wspomnimy w pełnym teście. Poruszaliśmy się zgodnie z przepisami, nie przekraczając granicy 120 km/h. Jaki rezultat? Spalanie wyniosło 5,9 l/100 km (5,5 l/100 km według wskazań komputera pokładowego). Na zewnątrz panowała temperatura od -3 do 0 stopni Celsjusza, na pokładzie znajdowały się dwie osoby a w bagażniku jedna torba podróżna.
Z ponownie napełnionym bakiem ruszyliśmy w dalszą drogę do Kazimierza Dolnego, krążyliśmy po malowniczej okolicy, dotarliśmy do Lublina, znów pojawiliśmy się okolicach Krakowa, a następnie zwróciliśmy samochód do parku prasowego w Warszawie. Nie ładowaliśmy samochodu z gniazdka, dlatego w dalszej części testu zużycie paliwa wzrosło. Aby poznać wynik końcowy zdaliśmy się już na wskazania komputera pokładowego. Po pokonaniu 1500 km wyświetlacz 308 deklarował wartość 6,4 l/100 km.
Zobacz także: Nowy Opel Astra 2022 już na polskim rynku. Jaka cena?
Nowy Peugeot 308 na trasie
W trasie zaskoczyły nas szybko uciekające kreseczki na wskaźniku poziomu paliwa 308, co wiąże się nie tylko z apetytem na paliwo, ale także z wielkością baku, który w wersji hybrydowej ma jedynie 40 litrów. Pojemność bardziej pasuje do segmentu B niż C. Dla porównania, benzynowa wersja Peugeot 208 ma do dyspozycji 44-litrowy zbiornik. Akumulator o pojemności 12,4 kWh nie jest w stanie zrekompensować mniejszego baku na długich trasach, na których raczej tankujemy a nie ładujemy, by zaoszczędzić czas. Poza tym, na stacjach benzynowych w Polsce niezbyt często mamy możliwość podpięcia samochodu do gniazdka. W warunkach miejskich, przy codziennym korzystaniu z prądu, rezultat testu spalania z pewnością byłby inny. W 308 z dieslem, czy silnikiem benzynowym zatankujemy więcej. Zbiorniki mają ponad 50 litrów.
Zobacz także: Nowy Peugeot 308: jakie zmiany w i-Cockpicie?
Aby naładować akumulator nowego Peugeot 308 nie musimy korzystać z zewnętrznego źródła prądu, mamy jeszcze do dyspozycji opcję ładowania silnikiem podczas jazdy. Przy prędkości 100 km/h, co 4-7 km jesteśmy w stanie odzyskać ok. 2 km zasięgu w trybie elektrycznym, ale proces powoduje, że spalanie wzrasta już do ponad 9 l/100 km.
Gdy napełniliśmy bak, komputer pokładowy deklarował możliwość pokonania 700 km na benzynie do następnej wizyty na stacji, ale nam dało się pokonać niecałe 500 km do momentu zapalenia się lampki rezerwy. Naładowanie akumulatora pozwoli, zgodnie ze wskazaniami 308 na przejechanie 56 km. Przez większość czasu poruszaliśmy się jednak w ustawieniu hybrydowym, od czasu do czasu korzystając z funkcji B, która pozwala odzyskać więcej energii z hamowania.
Już wkrótce podzielimy się pełnymi wrażeniami z jazd testowych nowym Peugeot 308. Zapraszamy!
- Samochód: Peugeot 308 225 Hybrid
- Wersja: GT Pack
- Masa własna: 1633 kg
- Pojemność zbiornika paliwa: 40 l
- Spalanie mierzone przy dystrybutorze: 5,9 l/100 km na odcinku 427 km
- Łączny dystans: 1497 km
- Spalanie na koniec testu (wg wskazań komputera pokładowego): 6,4 l/100 km
https://www.youtube.com/watch?v=KoOduXiuxF0
Najnowsze komentarze