piątek, 1 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Ile naprawdę pali stary samochód? Citroën Xantia 1.8 90 w trasie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-12-17
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
1.3k 40
18
1.1k
UDOSTĘPNIEŃ
3.7k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź

Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%

Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka

Ile naprawdę paliwa potrzebują starsze używane samochody? Czy są mniej czy bardziej ekonomiczne od tych najnowszych konstrukcji? Postanowiliśmy to sprawdzić zabierając naszą redakcyjną Xantię w jednorazową podróż po autostradzie, drogach krajowych i po mieście. Trasa Gdańsk-Szczecin, warunki drogowe bardzo dobre, temperatura około 7 stopni. Jak wypadł test?

Zobacz: Nowy ultrakomfortowy Citroën C4. Skonfiguruj własny model.

Nasz redakcyjny Citroën Xantia, wygrany przez czytelnika Super Expressu i odkupiony przez nas dwa lata temu, to samochód która dzisiaj ma już 21 lat. Pod maską pracuje tam wolnossący silnik benzynowy 1.8i 8V o mocy 90 KM połączony z manualną skrzynią biegów. Samochód ma przebieg 223 tysiące kilometrów i jest, jak na swój wiek, w bardzo dobrym stanie, w czym na pewno pomaga troskliwa opieka koleżanek i kolegów z redakcji. Niedawno auto przeszło doroczny przegląd, otrzymując przy tej okazji komplet płynów (nowy olej, LHM, płyn chłodniczy) i zwyczajowe sprawdzenie stanu, z ciśnieniem w oponach włącznie.

318,3 kilometra i kolejne tankowanie do pełna.

Producent podawał dla tego samochodu dość wysokie spalanie – 11,8 litra benzyny na 100 kilometrów w mieście. Nam się nie udało osiągnąć tak dużego wyniku jeszcze nigdy. Zabraliśmy księżniczkę w trasę. Jak to wygląda w rzeczywistości? Poczytajcie.

Zobacz: Citroën Xantia – tak wiele przyjemności z jazdy 21-letnim samochodem. 

Trasę z Gdańska do Szczecina można przejechać na dwa sposoby. W pewnym uproszczeniu przez Słupsk i Koszalin lub Starogard Gdański, Człuchów, Chojnice i Stargard. Plusem tej pierwszej jest spory odcinek drogi szybkiego ruchu między Kołobrzegiem a Szczecinem, my jednak wybraliśmy drugą trasę, jako że przynajmniej dzisiaj była zdecydowanie mniej obciążona ruchem.

Trasa to poprzecinana miejscowościami, więc co kilkanaście kilometrów ograniczenie do 40 albo 50 km/h, mało okazji do odzyskiwania energii, gdyby jechać hybrydą, jakieś górki i wzniesienia również tu się trafiają. Elektrykiem w warunkach zimowych raczej należałoby po drodze „tankować”, bo ponad 300 kilometrów byłoby na styk możliwości większości popularnych aut na rynku, przynajmniej biorąc pod uwagę temperaturę.

Zobacz: Citroën Xantia 1999 – samochód Czytelnika. Jak się sprawuje? 

Sposób jazdy? Dynamiczny, na ile pozwalają możliwości silnika, jazda z prędkościami przepisowymi i rytmem wyznaczanym przez inne pojazdy, a więc raczej z częstym wyprzedzaniem niż wleczeniem się za jakąś ciężarówką. W takich warunkach spalanie zawsze trochę rośnie, nie jest to jazda jednostajna.

Centrum Szczecina – hydropneumatyczne Xantia doskonale amortyzuje nierówności na takim bruku.

Z Gdańska jedzie się autostradą A1 na Starogard Gdański, dalej już drogą krajową przez Człuchów, Chojnice, Wałcz, Stargard i już Szczecin. W Gdańsku samochód został zatankowany pod korek. Przejazd tą trasą trwał 4,5h. Autostrada, droga krajowa, pod Wałczem fragment drogi szybkiego ruchu S10 i pod Szczecinem znowu trasa szybkiego ruchu.

W okolicach Stargardu zatankowaliśmy samochód po raz drugi do pełna. Wynik na dystrybutorze macie poniżej.

Tankujemy do pełna. Wynik 21,57 litra na 318 kilometrów.

Wynik 21,57 litra na dystansie 318 kilometrów. Oznacza to średnie spalanie 6,8 l na 100 kilometrów.  Druga część testu dotyczyła jazdy na odcinku 670 kilometrów, z czego 300 kilometrów drogami krajowymi z prędkościami do 90 kilometrów w dość gęstym ruchu a druga 370 kilometrów autostradą z prędkością 140 km/h z małymi przerwami na gęstszy ruch. Tutaj wynik (mierzony tankowaniem) wyszedł 7,3 l na 100 kilometrów.

Czy to dużo jak na 21-letni samochód klasy średniej? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.

Silnik 1.8 8V w Xantii nie jest ani tytanem mocy ani przyspieszenia. Mimo dynamicznej jazdy zadowala się bardzo umiarkowanymi ilościami paliwa. Oczywiście lepszy byłby tu turbo-diesel, np. świetne HDi, no ale do dyspozycji mamy w tej chwili tylko benzynę. A wkrótce postaramy się pokazać realne spalanie silnika 3.0 V6, który mamy w naszym Citroënie C5.

A czym zachwyca taka 21-letnia Xantia? Komfort zawieszenia, wyróżniające się swoimi ostrymi liniami nadwozie, bardzo wysoki komfort foteli, pewnego rodzaju wyjątkowość. Z tego auta, pomimo wieku, nie chce się wysiadać, a przejechanie kilkuset kilometrów na raz nie męczy.

Bardzo lubimy ten samochód.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.3 7 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenużywaneXantia
Udostepnij450Tweet281Udostepnij79
Poprzedni

Nowe Alpine A110 dla żandarmerii. Pierwsze pojazdy rozpoczęły służbę

Następny

Opel: niekończące się pasmo nagród i wyróżnień

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Opel: niekończące się pasmo nagród i wyróżnień

Renault przenosi produkcję do Francji. W Le Mans będą powstawać elementy nowego Kangoo i Mégane

Nowy luksusowy DS 5 Crossback: kompaktowy SUV coupé. Ofensywa produktowa DS Automobiles w klasie premium

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
18 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Dominik - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Vtr - Luksusowy DS 6 od DS Automobiles potwierdzony. Kiedy zobaczymy nowy model?
  • Vtr - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Anonimowo - Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Bartek - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Łukasz - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Irbis78 - Przegląd rynku wtórnego: Benzynowe auto klasy średniej do 40 tysięcy złotych. Renault Talisman, Peugeot 508 i Citroën C5
  • Jakub - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź
  • Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%
  • Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Nowy Peugeot 308 1.2 130 KM EAT 8 zdobył dwie gwiazdki w testach Green NCAP
  • Andrzej Korpak, dyrektor zakładu Stellantis Gliwice z nagrodą Menedżer Roku
  • Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Dacia prezentuje mini-serial z inspirującymi historiami
  • Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
18
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.