340.000 samochodów będzie każdego roku zjeżdżać z taśm produkcyjnych zakładu, który stanie się największym zakładem produkcyjnym w Afryce. Dzięki partnerstwu prywatno-publicznemu oznaczenie „made in Morocco” będzie mogło pojawić się na rynkach zagranicznych.
Pod patronatem Ministra Przemysłu, Handlu i Nowych Technologii, Abdelkadera Amara i w obecności Jacques’a Prosta, Dyrektora Generalnego Grupy Renault w Maroku oraz wielu osobistości ze świata polityki i gospodarki – we wtorek, 8 października 2013 roku odbyła się inauguracja drugiej linii produkcyjnej w zakładzie Aliansu Renault-Nissan w Tangerze.
Zwiększy ona moce produkcyjne zakładu do 340.000 samochodów rocznie od 2014 roku. Uruchomienie drugiej linii wymagało inwestycji 400 milionów euro. Będą na niej produkowane dwa flagowe modele gamy Dacia – Dacia Sandero i Dacia Sandero Stepway.
Dzięki tej inwestycji, będącej efektem partnerstwa publiczno-prywatnego Królestwa Maroka i Grupy Renault, fabryka w Tangerze stanie się największym zakładem produkcyjnym w Afryce, co doskonale oddaje ambicje przemysłowe Maroka. Stanie się ona również podwaliną pod wzrost produktywności i rozwoju sektora samochodowego w tym kraju. Do sukcesu rozbudowy zakładu przyczyniło się także zaangażowanie dostawców, którzy zapewnili zgodność z wymogami techniczno-ekonomicznymi. Inwestycja ta podniesie również konkurencyjność przemysłową Maroka.
Jest to kolejny etap ambitnego planu rozwoju zakładu Renault-Nissan w Tangerze realizowanego wraz z Królestwem Maroka, we współpracy ze stowarzyszeniem AMICA (Marokańskie Stowarzyszenie na rzecz Przemysłu i Handlu Samochodowego).
Dzisiejsza uroczystość ma dla nas szczególne znaczenie. Odzwierciedla wolę Renault realizacji podjętych zobowiązań, a także wolę instytucji marokańskich na rzecz rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Maroku. Jestem przekonany, że na tej drugiej linii produkcyjnej będą powstawały modele Sandero, reprezentujące światowy poziom jakości, przyczyniając się do umocnienia oznaczenia „Made in Morocco” na arenie międzynarodowej – oświadczył Jacques Prost, Dyrektor Generalny Grupy Renault w Maroku.
Na potrzeby nowej linii zatrudniono 1.400 osób, zwiększając tym samym zatrudnienie w zakładzie do 5.000 pracowników. Instytut IFMIA (Instytut Kształcenia Specjalistów dla Przemysłu Motoryzacyjnego) kontynuuje strategię rozwoju w celu dalszego podnoszenia kompetencji nowozatrudnionych oraz pracowników zakładu o dłuższym stażu pracy.
Zakład w Tangerze, otwarty 9 lutego 2012 roku przez króla Maroka Mohammeda VI w obecności Carlosa Ghosna, Prezesa Aliansu Renault-Nissan, ma na swoim koncie bardzo udany rozruch i umiejętnie podnosi dzień po dniu swój know-how, realizując wyznaczone cele. Dziś projekt rozwija się wraz z inauguracją drugiej linii produkcyjnej i uruchomieniem produkcji trzeciego modelu.
Zakład Renault-Nissan w Tangerze w liczbach
▪ Zakład Renault-Nissan w Tangerze jest spółką akcyjną, której 52,4% akcji posiada Grupa Renault i 47,6% – Caisse de Dépôts et de Gestion (CDG).
▪ Zakład produkuje samochody marki Dacia: Dacia Lodgy, Dacia Dokker i Dacia Dokker na linii 1., Dacia Sandero i Dacia Sandero Stepway na linii 2.
▪ Zakład posiad dwie linie produkcyjne (od tłoczni, przez lakiernię – po montaż podzespołów) i zajmuje powierzchnię 300 ha.
▪ Pracuje w systemie dwuzmianowym i zatrudnia łącznie 5.000 osób, w tym ponad 300 na stanowiskach kierowniczych.
Kilka kluczowych dat
▪ Wrzesień 2007: Podpisanie umowy o budowie zakładu Renault Tanger Méditerranée w obecności króla Maroka
▪ Styczeń 2008: Podpisanie umowy ramowej z rządem marokańskim
▪ Październik 2008: Podpisanie umowy pomiędzy Ministerstwem Przemysłu, Handlu i Nowych Technologii, Ministerstwem Gospodarki i Finansów, Ministerstwem Pracy i Kształcenia Zawodowego i Renault Tanger Méditerranée w zakresie powołania Ośrodka Kształcenia Specjalistów Samochodowych
▪ Październik 2009: Oficjalne wmurowanie kamienia węgielnego zakładu Renault Tanger Méditerranée
▪ Marzec 2011: Inauguracja działalności Instytutu IFMIA (Instytut Kształcenia Specjalistów dla Przemysłu Motoryzacyjnego)
▪ Luty 2012: Inauguracja działalności zakładu przez króla Maroka i Carlosa Ghosna
▪ Styczeń 2013: Zakład o zerowej emisji CO2 i ścieków jest w pełni operacyjny
▪ Czerwiec 2013: Wyprodukowanie 100-tysięcznego samochodu
▪ Wrzesień 2013: Zakład wyeksportował swój 100-tysięczny samochód.
Inauguracja drugiej linii produkcyjnej w zakładzie Renault-Nissan w Tangerze
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze