Skonsolidowane obroty Grupy za dziewięć pierwszych miesięcy roku wyniosły 30 091 milionów euro, co stanowi wzrost o 0,9%.
W tym samym okresie sektory samochodowy i finansowania sprzedaży odnotowały wzrost odpowiednio o 0,9% i 1,8%.
W trzecim kwartale 2008 łączne obroty wyniosły 9.149 mln euro, i spadły o 2,2% w stosunku do trzeciego kwartału 2007 r.
Silny spadek na europejskich rynkach w drugim kwartale wymusił na Renault zrewidowanie celu w zakresie marży operacyjnej, który w roku 2008 miał wynieść 4,5%, tymczasem marża powinna osiągnąć poziom między 2,5% a 3%.
Grupa Renault ma potwierdzone umowy kredytowe z pierwszoplanowymi instytucjami finansowymi, które opiewają na 9,5 miliarda euro.
W kontekście pogarszających się wyników finansowych i gospodarczych na światowym rynku, Grupa dysponuje solidnymi atutami, które pozwolą pomyślnie przetrwać czas kryzysu: odmłodzona gama produktów, wzrost sprzedaży na międzynarodowych rynkach, redukcja kosztów i polepszenie skuteczności operacyjnej, zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy, a dodatkowo, w dalszej perspektywie, masowa sprzedaż pojazdów o zerowym poziomie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Skonsolidowane obroty Renault na dzień 30 września 2008 osiągnęły 30.091 mln euro, w porównaniu do 29.820 mln euro w analogicznym okresie roku 2007, przy zastosowaniu identycznego zakresu i metod konsolidacji. Sektory samochodowy i finansowania sprzedaży miały dodatni wpływ na ten wynik, a wzrost w tych sektorach wynosił odpowiednio 0,9% i 1,8%. Bez uwzględnienia różnic kursowych – które wyniosły 709 milionów euro, skonsolidowane obroty Grupy wzrosły o 3,3% w stosunku do analogicznego okresu roku 2007.
W trzecim kwartale 2008 łączne obroty wyniosły 9.149 mln euro, i spadły o 2,2% w stosunku do trzeciego kwartału 2007. Po uwzględnieniu różnic kursowych spadek wyniósł 0,3%.
Obroty w rozbiciu na sektory
Obroty sektora samochodowego wyniosły 28.524 mln euro, co oznacza wzrost o 0,9% w stosunku do 9 pierwszych miesięcy roku 2007, przy czym jednocześnie światowa sprzedaż w tym okresie wzrosła o 2%, pomimo niekorzystnego parytetu walutowego, który obniżył wynik o 2,3 punktu.
Na europejskim rynku, na którym zaznaczył się spadek o 4,4 %, Grupa Renault zwiększyła udział o 0,2 punktu (8,9% udziałów w rynku) dzięki prowadzonej ofensywie produktowej. Sprzedaż marki Dacia odnotowała dalszy wzrost (+38,1%), sukces modelu Logan MCV został dodatkowo wzmocniony poprzez wprowadzenie na rynek modelu Sandero, w wersji z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Wzrostowi ilości pojazdów sprzedanych we Francji (+6,8%) towarzyszyła zmiana mixu, przy czym system zachęt ekologicznych sprzyjał sprzedaży modeli z segmentów A/B. Udział regionu Europa w obrotach na koniec września 2008 spadł o 1,1%, przy czym sytuacja jest bardzo skontrastowana: -2,7 % dla Europy bez Francji i +1,6% w przypadku Francji.
Poza Europą, Grupa odnotowała wzrost sprzedaży w trzech Regionach, co przełożyło się na wzrost ich udziału w obrotach o 1,8 punktu. W regionie Ameryki Środkowej i Południowej, sprzedaż zwiększyła się o 13,5%, dzięki dynamicznemu wzrostowi na rynkach brazylijskim i argentyńskim, na których grupa Renault osiągnęła doskonałe wyniki, w szczególności dzięki wynikom sprzedaży modelu Sandero. W regionie Euromed, gdzie sprzedaż wzrosła o 5,9%, grupa skorzystała na silnym wzroście rynku rosyjskiego (+24,6%) i zachowała pozycję lidera na rynku rumuńskim. W regionie Azji i Afryki sprzedaż wzrosła o 17,9%. Od początku roku udział regionu Azji i Afryki ucierpiał z powodu obniżenia wartości koreańskiego wona, co silnie wpłynęło na wielkość obrotów w regionie.
Przychody z innych rodzajów działalności (przeniesienie na AvtoVAZ praw produkcji i sprzedaży jednego modelu oraz pewnych podzespołów) wyniosły 165 mln euro, a ich pozytywny udział we wzroście obrotów wyniósł 0,2 punktu.
Udział sektora finansowania sprzedaży w przychodach grupy Renault za 9 pierwszych miesięcy 2008 wyniósł 1.567 mln euro, co oznacza wzrost o 1,8% w stosunku do analogicznego okresu 2007. W trzecim kwartale 2008, w szczególnie napiętej sytuacji na rynku finansowym, udział RCI Banque spadł o 2,5% w porównaniu do trzeciego kwartału 2007.
Ogólny opis sytuacji finansowej i wyników uzyskanych w pierwszych dziewięciu miesiącach 2008 roku
Płynność i finansowanie
Grupa Renault posiada, zawarte z pierwszoplanowymi instytucjami finansowymi, potwierdzone umowy kredytowe (o wartości 9,5 miliarda euro, w tym 5,3 miliarda na finansowanie sprzedaży, a 4,2 miliarda na finansowanie sektora samochodowego), których zadaniem jest umożliwienie wywiązania się z zaciągniętych zobowiązań.
Na koniec września 2008, wartość operacji związanych z finansowaniem sektora samochodowego na rynkach kapitałowych wyniosła 1.686 milionów euro (po odliczeniu spłat). Dodatkowo wzrost wartości udziałów Renault SA, szacowany w oparciu o kurs giełdowy z dnia 30 września 2008 r., przełożył się na polepszenie wyniku finansowego i zmniejszenie, na dzień 30 września, zadłużenia netto sektora samochodowego (EFNA) o 56 milionów euro w stosunku do 30 czerwca 2008 r.
Aprecjacja jena w stosunku do euro, która miała miejsce po 1 lipca 2008 r., odbiła się negatywnie na poziomie zadłużenia netto sektora samochodowego szacowanym na dzień 30 września (różnica wyniosła 446 milionów euro).
Jeżeli chodzi o finansowanie sprzedaży, wartość umów finansowania opiewających na rok lub dłużej, udzielonych przez RCI Banque w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, wyniosła 3,5 miliarda euro, co odpowiada 107 % całkowitych potrzeb w zakresie długoterminowego finansowania w roku 2008, szacowanych w oparciu o nowe przewidywania dotyczące działalności grupy.
Wdrożenie planu działania
Od początku roku 2008, kontekst makro-ekonomiczny wyznaczany był przez następujące czynniki: postępujący spadek dynamiki sprzedaży na głównych europejskich rynkach motoryzacyjnych, kryzys finansowy – który wpłynął na zwiększenie kosztów i ograniczenie dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw i dla gospodarstw domowych – niekorzystna ewolucja kursów wymiany walut, bardzo niestabilna cena baryłki ropy naftowej, a także surowców wykorzystywanych do produkcji.
W trosce o zachowanie konkurencyjności i rentowności, Grupa Renault zdecydowała się na podjęcie szybkich działań i wdrożenie, już w dniu 24 lipca, planu działania, na który złożyły się:
średnia podwyżka cen sprzedaży o 1,5 %, wprowadzona w połowie roku, w celu kompensacji wzrostu kosztów zakupu surowców,
odchudzenie i uproszczenie planu wprowadzania nowych produktów,
intensyfikacja działań w ramach planu obniżania kosztów i zarządzania opartego o środki własne, a w szczególności działań mających na celu redukcję inwestycji i zapasów, przy jednoczesnym zachowaniu zdolności operacyjnej sieci i zapewnieniu przestrzegania terminów dostawy pojazdów do klientów,
zmniejszenie stanu zatrudnienia w zakładach w Sandouville (przejście na system jednozmianowy), a także strukturalnych kosztów związanych z zatrudnieniem w Renault SAS poprzez wdrożenie planu dobrowolnych odejść pracowników, którego realizacja rozpoczęła się w dniu 15 października. W Europie plan ten jest aktualnie wdrażany.
Perspektywy
Na europejskich rynkach samochodowych odnotowano znaczące pogorszenie sytuacji. W całym 2008 roku sprzedaż może spaść nawet o 8% w porównaniu do roku 2007. Ponadto zaczynamy obserwować spowolnienie na pewnych rozwijających się rynkach. W tych warunkach zwiększenie udziału Grupy zarówno w rynku europejskim jak i poza Europą jest dowodem jej konkurencyjności.
Gdyby nie nastąpiło dalsze pogorszenie sytuacji na rynkach samochodowych, w całym roku 2008 obroty Grupy powinny nieco przekroczyć poziom z roku 2007, a co za tym idzie Renault powinno osiągnąć marżę operacyjną na poziomie 2,5-3%.
Perspektywy na rok 2009 zostaną opublikowane w momencie podania rocznych wyników za rok 2008 w lutym 2009. W chwili obecnej Grupa przeprowadza analizę skutków spadku rynkowego.
Atuty Grupy Renault
Odmłodzona gama produktów: w 2009 roku, średni wiek gamy Renault wyniesie 2,2 roku. Ofensywa produktowa trwa, czego wyrazem jest wprowadzenie, w ostatnim kwartale roku, na europejski rynek modeli Laguna Coupé, Kangoo Be Bop i Nowego Mégane, trzech nowości, zaprezentowanych na salonie motoryzacyjnym w Paryżu, które wzbudziły żywe zainteresowanie odwiedzającej salon publiczności i mediów. W ostatnim kwartale roku przewidziano także – w pierwszej kolejności w regionie Euromed – a następnie w Europie, wprowadzenie nowej Thalii.
Uznana jakość: na wielu europejskich rynkach badania porównawcze producentów plasują ostatnie modele wprowadzone na rynek po modelu Clio III (Nowe Twingo, Nowa Laguna, Nowe Kangoo) w pierwszej trójce, jeżeli chodzi o jakość.
Zwiększona reaktywność w zmiennych warunkach ekonomicznych: w dniu 10 października, Carlos Ghosn, Prezes Renault i Nissana, mianował Patricka Pélata na stanowisko Dyrektora Wykonawczego (Chief Operating Officer), aby tym samym wzmocnić zarządzanie operacyjne firmą, które ma być bardziej zbliżone do szczebla terenowego i zagwarantować szczególnie możliwość szybkiego podejmowania decyzji.
Strategiczna długoterminowa wizja rozwoju: w sektorze przeżywającym gruntowne przeobrażenie, Grupa pozycjonuje się na rynkach i segmentach charakteryzujących się silnym potencjałem wzrostowym. Przygotowania do międzynarodowej ekspansji grupy odbywają się we współpracy ze strategicznymi partnerami. Projekt pojazdu „ultra-low cost”, realizowany we współpracy ze spółką Bajaj w Indiach, stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie na powszechnie dostępny środek transportu. Równocześnie Renault prowadzi innowacyjną politykę proekologiczną, której owocem ma być ograniczenie emisji CO2 do atmosfery i wprowadzenie do masowej sprzedaży pojazdu o zerowej emisji.
Źródło: Renault Polska
Czytaj nas w Google News:
Zapisz się na nasz newsletter teraz!
Najnowsze komentarze