Niemożność przemieszczania się, zakupienia lub utrzymania samochodu jest jednym z czynników wykluczenia dla 8 milionów osób żyjących poniżej progu ubóstwa we Francji.
Renault MOBILIZ opiera się na trzech filarach: konkretnych rozwiązaniach w zakresie usług mobilności, utworzeniu spółki inwestycyjnej finansującej projekty związane z mobilnością oraz partnerstwie z Katedrą Przedsiębiorczości Społecznej „Przedsiębiorstwa i Ubóstwo” Haute Ecole de Commerce w Paryżu.
Program ten wpisuje się w charakter i historię koncernu Renault, którego ambicją jest zapewnienie trwałej mobilności dla wszystkich.
Trwała mobilność, najważniejszy element misji społecznej Renault, jest niezbędna dla rozwoju gospodarczego, a zarazem współtworzy ona związki społeczne. Dostęp do niej pozwala oderwać się od codzienności i wypełnić wolny czas, umożliwiając jednocześnie walkę z wykluczeniem społecznym i ubóstwem. Brak mobilności znajduje się na czwartym miejscu wśród czynników utrudniających znalezienie pracy, zaraz po mieszkaniu, stanie zdrowia i wykształceniu. W tym kontekście Grupa Renault, wierna swojemu zobowiązaniu zapewnienia wszystkim dostępu do mobilności, uruchamia program przedsiębiorczości społecznej we współpracy z partnerami rekrutującymi się spośród stowarzyszeń, środowisk akademickich i osób publicznych.
Program Renault MOBILIZ, realizowany najpierw na terytorium Francji, ma na celu:
1.1/. Wspieranie rozwoju nowych platform mobilności obsługiwanych przez stowarzyszenie Voiture & co: beneficjenci tej usługi korzystać będą z diagnostyki ich potrzeb w zakresie mobilności oraz całego wachlarza rozwiązań dostosowanych do każdego przypadku (car-sharing, dowozy do pracy, wynajem samochodów w cenie 5 EUR/dziennie, wsparcie w otrzymaniu prawa jazdy itp.). Siedem platform mobilności obsługiwanych przez Voiture & co od 2007 roku umożliwiło 52% osób korzystających z tych platform powrót do pracy.
1.2/. Oferowanie stawek za naprawy samochodów dostosowanych do osób o niskich dochodach, proponowanych przez uczestniczące dobrowolnie w programie serwisy Renault (agenci, serwisy autoryzowane), nazywane „Solidarnymi Serwisami Renault”. Zasadą jest oferowanie jakości usług i obsługi sieci Renault klientom w trudnej sytuacji materialnej, zidentyfikowanym przez służby społeczne. Ta oryginalna oferta jest wynikiem wspólnych wysiłków Renault i uczestniczących w przedsięwzięciu serwisów Renault.
2/. Finansowanie stowarzyszeń lub przedsiębiorstw pracujących nad innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie mobilności dla osób w trudnej sytuacji dzięki powołaniu przedsiębiorstwa inwestycyjnego MOBILIZ Invest s.a.s. Utworzona przez Renault i dysponująca budżetem inwestycyjnym w wysokości 5 mln EUR spółka ta będzie potencjalnie otwarta również dla inwestorów zewnętrznych, w zależności od zidentyfikowanych synergii. Kierując się zasadami przedsiębiorczości społecznej, której celem jest zmaksymalizowanie wpływu społecznego, ewentualne zyski zostaną zainwestowane w inne projekty sprzyjające solidarnej mobilności i nie będą wypłacane akcjonariuszom.
3/. Pomoc w dzieleniu się wiedzą i wymianie informacji w ramach projektów przedsiębiorczości społecznej z członkami społeczeństwa obywatelskiego, władzami publicznymi i pozostałymi przedsiębiorstwami zaangażowanymi w te działania dzięki dołączeniu Renault, jako trzeciego przedsiębiorstwa, do partnerstwa z Katedrą Przedsiębiorczości Społecznej „Przedsiębiorstwa i Ubóstwo” paryskiej Haute Ecole de Commerce (obok Danone i Schneider Electric). Partnerstwo to pozwoli również na korzystanie z doradztwa osób takich jak Muhammad Yunus, laureat pokojowej nagrody Nobla w 2006 r., twórca mikrokredytu i Martin Hirsch, Przewodniczący Agencji ds. Usług Obywatelskich i były Wysoki Komisarz ds. Solidarności Przeciwko Ubóstwu.
Od kilku lat jesteśmy świadkami zbliżenia pomiędzy przedsiębiorstwami prywatnymi i społeczeństwem obywatelskim – stowarzyszeniami, organizacjami pozarządowymi, samorządami lokalnymi i terytorialnymi. W przypadku Renault przyjmuje to formę współpracy nad tworzeniem nowych rozwiązań ze stowarzyszeniami pracującymi na rzecz trwałej mobilności, takimi jak Voiture & co, oraz partnerstwa akademickiego z Katedrą Przedsiębiorczości Społecznej „Przedsiębiorstwa i Ubóstwo” Haute Ecole de Commerce w Paryżu. „Pracujemy nad tym programem od 2010 roku, dzieląc się ze wszystkimi uczestniczącymi w nim stronami nową wizją roli przedsiębiorstwa. Doceniamy ich motywację i zaangażowanie w realizację tego tak istotnego projektu” – stwierdza Claire Martin, Dyrektor ds. Odpowiedzialności Społecznej Renault i Dyrektor Generalna MOBILIZ Invest s.a.s.
Działalność Renault MOBILIZ ma na celu odpowiedź na niespełnioną – a przy tym bardzo konkretną – potrzebę za pomocą modelu ekonomicznego dostosowanego do siły nabywczej osób żyjących poniżej progu ubóstwa we Francji. „Celem Renault MOBILIZ jest zapewnienie osobom w trudnej sytuacji materialnej środków pozwalających im na usamodzielnienie się, tak aby sami stali się twórcami swojej reintegracji. Z kolei Renault program ten pozwoli umocnić współpracę lokalną i otworzy drogę do nowych, oszczędnych i innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności” – podsumowuje Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny Renault oraz Prezes MOBILIZ Invest s.a.s.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze