Na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1958 roku prezentowano samochody, które miały trafić na rynek w kolejnym roku. Jak widać nie jest specyfiką dzisiejszych czasów, że samochody trafiają do salonów ładnych kilka miesięcy po prezentacji na targach. Ale nie o tym jest dzisiejsza opowieść. Wśród aut, które zaprezentowano wówczas w Paryżu, a które pojawiły się w sprzedaży 60 lat temu, był Peugeot 403 Jaeger.
Co takiego specjalnego pojawiło się w samochodzie Peugeot 403 Jaeger? W tamtych czasach skrzynie automatyczne nie były niczym oczywistym. Owszem, produkowano je i oferowano, ale żeby były powszechne – nie można powiedzieć.
Firma Jaeger na licencji Smithsa rozpoczęła produkcję bardzo zaawansowanych, ale jednocześnie prostszych i tańszych w produkcji przekładni, niż inne dostępne w tym czasie skrzynie. Jaeger był już wówczas dobrze znany z produkcji oprzyrządowania, skrętnych świateł i innych akcesoriów elektrycznych. Tymczasem zaproponował skrzynię biegów, która była na tyle ciekawa, że nazwa dostawcy trafiła do nazwy samochodu: Peugeot 403 Jaeger.
Na czym polegała innowacyjność skrzyni, jaką montowano w Peugeot 403 Jaeger? Było to absolutnie nowatorskie rozwiązanie, w którym zamiast oleju stosuje się bardzo drobny metaliczny proszek, który w zależności od tego, w jaki sposób obejmie go pole magnetyczne, zachowuje się jak ciecz przechodząca ze stanu „stałego lepkiego” do płynu, po prostu magnesując się lub rozmagnesowując. Ta zmiana stanu umożliwia zazębianie się kół zębatych bez użycia sprzęgła.
Stopniowe emitowanie energii elektrycznej do cewki umieszczonej w skrzyni biegów powoduje, że metaliczny proszek stopniowo się zagęszcza, aż staje się pojedynczym blokiem zachowującym się jak sprzęgło. Mechanizm jest aktywowany przez przesunięcie dźwigni zmiany biegów (umieszczonej na kierownicy), jak w przypadku każdego innego Peugeot 403, z tą tylko różnicą, że na końcu dźwigni w przypadku Peugeot 403 Jaeger znajduje się styk elektryczny, który aktywuje mechanizm. Jedną z cech charakterystycznych tego typu skrzyni biegów jest to, że pozwala na bezproblemowe rozpoczęcie jazdy przez bezpośrednie użycie drugiego biegu (na drodze, która nie jest stroma), co zmniejsza zużycie paliwa. W ruchu miejskim podróżuje się prawie zawsze z drugim i trzecim biegiem. Na światłach Peugeot 403 Jaeger zatrzymuje się z włączonym biegiem, wystarczy zdjąć stopę z pedału gazu, pozostawiając drugi bieg włączony; gdy zapala się zielone światło samochód rusza i przyspiesza.
Wykorzystanie skrzyni biegów Jaeger, w przeciwieństwie do większości automatycznych skrzyń biegów, nadal pozostawia kierowcy pełną swobodę wyboru preferowanego przełożenia, dokładnie tak samo jak w przypadku każdej ręcznej skrzyni biegów, ale z większą elastycznością.
Wydawnictwa z epoki poświęcały wiele uwagi faktowi, że skrzynia biegów Jaeger nie wymagała żadnej szczególnej konserwacji i zapewniała żywotność nie niższą od żywotności całego samochodu Peugeot 403 Jaeger.
Ta innowacyjna przekładnia trafiała zarówno do limuzyny, jak i kabrioletu Peugeot 403 Jaeger. Dzisiaj szczególnie wersje cabrio są naprawdę bardzo rzadkie, podczas gdy sedana Peugeot 403 Jaeger można spotkać się na wielu zlotach. Icg skrzynie wciąż doskonale funkcjonują i są zdolnym do dawania takiej samej satysfakcji z jazdy, jak wtedy, gdy były nowe. Problemem jest jedynie brak części zamiennych, ale przede wszystkim specjalistów zdolnych do obsługi tego typu przekładni. Często tworzy to aurę nieufności, niesprawiedliwie powstrzymując kolekcjonerów przed zakupem Peugeot 403 Jaeger.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze