• Najnowsze

Nowy polski wątek w historii Citroëna. Inżynier Kazimierz Kazimierczak.

2021-02-18
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

2021-03-02

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

2021-03-02
dziura w drodze

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

2021-03-02
Renault Zoe

Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało

2021-03-02
Dacia Sandero Stepway

Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio

2021-03-02

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

2021-03-02
Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

2021-03-02
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

2021-03-02
Citroen C4

Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?

2021-03-02
Peugeot 308 SW

Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika

2021-03-02
wtorek, 2 marca, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Nowy polski wątek w historii Citroëna. Inżynier Kazimierz Kazimierczak.

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-02-18
w Historia
Czas czytania4min
131 5
0
117
UDOSTĘPNIEŃ
389
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

Z historią Citroëna związana jest niezwykle ciekawa postać inżyniera Kazimierza Kazimierczaka z Łodzi. Według Słownika polskich pionierów techniki pod redakcją Bolesława Orłowskiego, wydanego przez Wydawnictwo „Śląsk” w roku 1984, pełnił on we francuskich koncernach samochodowych bardzo odpowiedzialne funkcje.

Kazimierz Kazimierczak urodził się w Łodzi w roku 1880. Pierwsze doświadczeni techniczne zdobywał w szkole przyfabrycznej Zakładów Karola Scheiblera w Łodzi. Właśnie tam podjął pracę, jednocześnie kontynuując naukę w szkole niedzielnej i wieczorowej. Były to trudne czasy Podczas rewolucji 1905 roku został wraz z ojcem i bratem aresztowany i więziony na Pawiaku. Został zwolniony, a w zasadzie wykupiony i w tym momencie zaczyna się jego związek z Francją.

Z uwagi na zarzuty, jakie mu stawiano, musiał emigrować. Jak wielu Polaków w tamtych czasach znalazł się w Paryżu. Tam rozpoczął pracę jako mechanik, pogłębiając jednocześnie swoją wiedzę. Nauka szła mu bardzo dobrze, dlatego ucząc się a jednocześnie pracując, uzyskał dyplom inżyniera na politechnice w Grenoble.

Z chwilą wybuchu I wojny światowej w 1914 zgłosił się ochotniczo do armii francuskiej. Zaciągnął się do oddziału „Bajończyków” w Legii Cudzoziemskiej – czyli do formowanej z polskich ochotników w Bayonne 2. kompanii Batalionu C 1 Pułku Cudzoziemskiego Legii Cudzoziemskiej. Znalazł się na froncie a w czasie walk został ciężko ranny, ostatecznie jednak odzyskał pełnię sił i odznaczono go Legią Honorową.

Tuż po zakończeniu wojny z bolszewikami i podpisaniu traktatu pokojowego w marcu 1920 roku powrócił do Polski. Zapewne znano już jego spore umiejętności, gdyż wkrótce mianowano go kierownikiem organizacji produkcji w fabryce samolotów Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Jednak na skutek braku zrozumienia jego propozycji ulepszeń organizacyjnych w zakresie produkcji po dwóch latach wrócił do Francji. Tutaj zaczyna się najciekawszy – dla miłośników francuskiej motoryzacji – wątek.

Pracował bowiem najpierw w zakład Renault a w latach 1925-1934 w zakładach Citroëna. Piastował tam bardzo wysokie stanowisko, dyrektora technicznego. Był to okres bardzo szybkiego rozwoju tej fabryki, nowe modele i modernizacja odbywały się cały czas. Citroën stał się wtedy gigantem europejskiej motoryzacji. Swoje doświadczenia wykorzystał później w Polsce.

Z chwilą zakończenia pracy w zakładach Citroëna Kazimierz Kazimierczak powrócił do naszego kraju i został dyrektorem naczelnym Państwowych Zakładów Lotniczych. Kierował nowo wybudowaną Wytwórnią Płatowców Nr 1 na Okęciu-Paluchu w Warszawie gdzie uruchomiono seryjną produkcję samolotów PZL „P-llc”, PZL-23 ,,Karaś” i PZL-37 „Łoś” a także samolotów PZL-46 „Sum”, z którymi wiązano ogromne nadzieje. Metody produkcji budowanych tam samolotów metalowych, wzbudzały przed wojną duże zainteresowanie specjalistów zagranicznych.

1937: wizyta oficjalna rumuńskiego następcy tronu księcia Michała w Polsce. Zdjęcie wykonane w hangarze montażu WP-1, z lewej strony dyr. PZL Kazimierz Kazimierczak.

Po reorganizacji Państwowych Zakładów Lotniczych Kazimierczak pełnił funkcję dyrektora naczelnego wszystkich zakładów płatowcowych PZL. Był także doradcą technicznym w warszawskich zakładach „Lilpop, Rau i Loewenstein” budujących m.in. wagony tramwajowe. Po wybuchu wojny na początku września 1939 roku powierzono mu ewakuację kadry technicznej Państwowych Zakładów Lotniczych do granicy z Rumunią.

Ostatecznie znalazł się w ZSRR, gdzie od 1940 był osadzony w obozie jenieckim NKWD w Griazowcu. W końcu w roku 1942 włączył się do ewakuacji polskiej ludności cywilnej wraz z oddziałami wojskowymi gen. Władysława Andersa. W tym samym roku oddelegowano go do Afryki i jako przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej organizował w Afryce Wschodniej (Kenia, Tanganika, Uganda, Rodezja i Kongo) opiekę dla około 20.000 polskich uchodźców.

Pół roku przed końcem wojny znalazł się w Anglii, a po jej zakończeniu z przyczyn politycznych nie wrócił już do Polski. Emigrował do Brazylii, gdzie w Rio de Janeiro uruchomił fabrykę rowerów oraz okien i drzwi metalowych. Tam też zmarł w roku 1946.

autor: Jacek Perzyński

źródła:

  1. Słownik polskich pionierów techniki pod redakcją Bolesława Orłowskiego, wydany przez Wydawnictwo „Śląsk” w roku 1984,
  2. Zdjęcie PZL forum.odkrywca.pl (dostęp 18.02.2021)

Galeria

Newsletter

5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenhistoriaRenault
Udostepnij47Tweet29Udostepnij8
Poprzedni

Amicale Citroën Pologne zaprasza na czerwcowy zlot i paradę klasyków nad morzem

Następny

Renault Alaskan ICE-Edition – ekskluzywna seria specjalna

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Renault Alaskan ICE-Edition – ekskluzywna seria specjalna

Renault

Grupa Renault ze stratą 8 mld euro. Priorytetem: rentowność

Nowy Citroën C4 przenosi komfort na zupełnie inny poziom. Klasa kompaktowa ma nowego lidera

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • PUMBA o Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Gość o Opel Polska ma nowego dyrektora, wcześniej był szefem Mitsubishi
    • Gość o Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Piotr001 o Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika
    • Lucek o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Red o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Wiechu o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Obywatel MK o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Anonimowo o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Edi o Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów
    • Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?
    • Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?
    • Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?
    • Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.