Jak chronić wnętrze samochodu przed upałem? ADAC przetestował kilka różnych sposobów ochrony przed słońcem a do testów została użyta Dacia Duster, popularny w Polsce budżetowy SUV. Jakie były wyniki?
Zobacz: Nowa Dacia Duster od 49.900 zł na Dacia.pl
Test termiczny polegał na wystawieniu samochodów na słońce i zamontowaniu w nich rozwiązań, które mają chronić przed nagrzewaniem się wnętrza. Wśród nich przetestowano:
- osłona na górę samochodu,
- odblaskowa folia przeciwsłoneczna na zewnątrz,
- biała tkanina,
- odblaskowa osłona przeciwsłoneczna do wewnątrz,
- przyciemniane szyby tylne i boczne,
Biała Dacia Duster bez żadnych osłon została użyta jako punkt odniesienia.
Test trwał cztery godziny. Samochody wystawiono na słońce na pustym placu a po tym czasie zmierzono temperaturę we wnętrzu. Auta bardzo mocno się rozgrzały a niektóre ze sposobów ochrony zadziałały całkiem dobrze.
Wnętrze referencyjnej Dacii Duster bez żadnych osłon rozgrzało się do 53°C. Tu zaskoczenia nie będzie. Słońce, dostające się przez szyby bez żadnych przeszkód podniosły temperaturę bardzo mocno. Najmniej skuteczna okazała się biała tkanina na desce rozdzielczej, wynik to 50°C. Wewnętrzna odblaskowa osłona przeciwsłoneczna zmniejszyła temperaturę o cztery stopnie do poziomu 49°C. Przyciemniane szyby boczne i tylne zmniejszyły temperaturę we wnętrzu, chroniąc tylne siedzenia przed nagrzaniem się. Wynik to 51°C wnętrze, tylne siedzenia 48°C.
Dobry rezultat dała zewnętrzna folia przeciwsłoneczna, która obniżyła temperaturę wewnątrz do 45°C. Bezkonkurencyjna, i tu chyba zaskoczenia nie ma, okazała się plandeka na szyby i dach, wykonana ze srebrnego materiału odbijającego promienie słoneczne. Wnętrze nagrzało się zaledwie do 43°C.
Sprawdzono też jak kolor lakieru wpływa n temperaturę i tu ciekawostka. O ile lakier czarny rozgrzał się aż do 65°C a biały zaledwie do 44°C, to już we wnętrzu różnica wynosiła tylko 5 stopni.
źródło: ADAC / Berliner Kurier
Najnowsze komentarze