Wojna automobilowa – pod takim tytułem Dziennik Związkowy z Chicago – Polish Daily Zgoda, donosił o planach podboju Stanów Zjednoczonych przez Citroëna. W numerze 76 z 31 marca 1958 roku mogliśmy przeczytać taką oto notatkę:
„Zanosi się na wielką międzynarodową wojnę automobilową. Citroën Cars Corporation wysyła 10.000 swych samochodów do Ameryki, aby zdobyć tutejszy rynek, gdyż Ameryka obecnie chętnie kupuje europejskie maszyny. Są one dużo tańsze od amerykańskich, a nic mniej wygodne i użyteczne. Niemcy nie mogą nadążyć z produkcją swoich maszyn, których wysłali już dziesiątki tysięcy do Ameryki. Włochy też tu nadsyłają swe maszyny. Niebawein ma też i Polska wysłać do Ameryki swe maszyny.
Amerykańscy fabrykanci aut, wiedząc o tym wszystkim doskonale, przygotowują się do odparcia inwazji. Jak? Budują coraz większe i potworniejsze auta, by Citroënom, Volks Wagenom i tym podobnym europejskim natrętom miejsca tu do parkowania i odwagi zabrakło…”
Tyle Dziennik Związkowy. Do USA miały zapewne trafić Citroëny DS, które wtedy były hitem sprzedażowym w Europie. Jakie były dalsze losy projektu, polska gazeta już nie informowała a nam pozostaje żałować, że gusta amerykańskiej klienteli były zgoła inne od tych europejskich. Miło by było obserwować rozwój jednej z naszej ulubionych marek na kontynencie amerykańskim.
Dzisiaj wiemy już, że Stellantis, który jest właścicielem marki Citroën, porzucił plany podboju Ameryki i Kanady. Francuskojęzyczni mieszkańcy tego drugiego kraju chętnie by zobaczyli na ulicach swoich miast Citroëny i Peugeoty, ale niestety – twarda ekonomia Taveresa zwyciężyła i pozostanie im kupować produkty amerykańskie.
źródło: Dziennik Związkowy, Polish Daily Zgoda : an American daily in the Polish language nr 76, 31 marca 1958.
Najnowsze komentarze