Citroën był pierwszą marką, która wprowadziła silnik diesla do masowej produkcji w samochodach. Chociaż za twórcę tego napędu uważa się – słusznie czy nie – Rudolfa Diesla, niemieckiego inżyniera oraz wynalazcę, to właśnie Francuzi spopularyzowali silniki wysokoprężne. Przełomem był nie tylko Citroën Rosalie z dieslem, ale też, znacznie później, inne francuskie samochody.
Historia samochodów z silnikiem Diesla jest pełna wzlotów i upadków oraz przełomowych momentów, które zmieniły oblicze motoryzacji. Od pierwszych prób w latach 30. XX wieku po nowoczesne, wydajne jednostki napędowe, silniki diesla odgrywały kluczową rolę w rozwoju samochodów na całym świecie i do dzisiaj są lubiane za niskie zużycie paliwa oraz świetną dynamikę.
Początki: Citroën Rosalie
Historia diesla Citroëna sięga roku 1932 roku, czasu pierwszych kontaktów André Citroëna z angielskim inżynierem Harrym Ricardo, którego badania w dziedzinie komór spalania miały być decydujące dla uczynienia silników wysokoprężnych lżejszymi i mocniejszymi. W grudniu 1932 r. Citroën zawarł umowę z Ricardo, aby móc korzystać z nowego patentu na wtrysk nazwany „Comet”. Pierwszy silnik diesla w Citroënie miał pojemność 1766 cm³ i oferował oszałamiającą moc 40 KM.
W latach 1934-1939 wyprodukowano około 3000 silników wysokoprężnych Ricardo-Citroën. Dzięki systemowi wtrysku, który okazał się niezawodny, oraz innym rozwiązaniom stosowanym przez markę (w tym słynny “pływający” montaż silnika), auta z silnikiem wysokoprężnym miały dobre osiągi. Ponadto były one uważane za modele komfortowe, w szczególności dzięki niewielkim wibracjom przenoszonym do kokpitu.
I chociaż Rosalie nie był pierwszym na świecie samochód z silnikiem wysokoprężnym, Citroën stał się pionierem, który rozpoczął rewolucję w motoryzacji, wprowadzając silniki diesla do codziennego użytku. Dopiero po nim zrobił to Mercedes. Silniki diesla rozwijały się, stosowano je coraz powszechniej – trafiały do coraz większej ilości samochodów różnych marek.
Drugi przełom w latach 80.: PSA Peugeot Citroën i Silnik XUD
Znaczący krok naprzód dla masowego rynku samochodów z silnikiem Diesla nastąpił w 1982 roku, kiedy PSA Peugeot Citroën wprowadził silnik XUD. Ten nowoczesny silnik Diesla zadebiutował w modelach Peugeot 305, Peugeot 205 i Talbot Horizon. Był to dla rynku moment przełomowy, który zmienił postrzeganie samochodów z silnikiem diesla, oferując wysoką wydajność i niskie zużycie paliwa.
Magazyn Diesel Car uznał silnik XUD za wiodący silnik diesla aż do połowy lat 90. XX wieku. Citroën BX z 1988 roku i Peugeot 405 z 1989 roku, oba napędzane silnikiem XUD, były jednymi z pierwszych masowo produkowanych samochodów z silnikiem diesla, które miały osiągi porównywalne do silników benzynowych.
Później nastąpił gwałtowny rozwój tych silników, który przerwała afera dieselgate Volkswagena.
Najnowsze komentarze