czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Jak dbać o akumulator zimą? Poradnik

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-01-10
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
479 31
3
437
UDOSTĘPNIEŃ
1.5k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault

Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate

Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu

Najzimniejsza pora roku to spore wyzwanie dla akumulatora. W tym okresie dbałość o niego powinna znaleźć się na liście priorytetów każdego kierowcy. Warto więc przypomnieć zasady bezpiecznego postępowania z akumulatorem, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji – unieruchomienia samochodu podczas siarczystych mrozów.

Kontrolowanie stanu akumulatora
Śnieg i mróz negatywnie wpływają na kondycję akumulatorów – w niskich temperaturach spada sprawność, czyli zmniejsza się zdolność rozruchowa oraz obniża się pojemność elektryczna. W praktyce oznacza to, że zimą, gdy temperatura powietrza osiąga 0°C pojemność akumulatora wynosi około 80 procent, a gdy na termometrze pojawia się -10°C, pojemność spada do 70 procent. Przy siarczystym mrozie, -25°C, pojemność elektryczna akumulatora może się zmniejszyć nawet do 60 procent.
Spadek pojemności to zły znak. Może świadczyć o postępującym procesie rozładowania akumulatora. Aby do tego nie dopuścić należy systematycznie kontrolować napięcie. Można to zrobić nie wysiadając nawet z samochodu, przy pomocy woltomierza podłączonego do gniazda zapalniczki samochodowej. Aby jednak uzyskany wynik był zgodny z prawdą, napięcie postojowe należy mierzyć co najmniej pół godziny po zakończeniu jazdy. W przeciwnym razie uzyskamy zawyżoną wartość. Innym, bardziej zaawansowanym sposobem sprawdzania, czy nasz akumulator nie potrzebuje doładowania jest wizyta u mechanika, który skontroluje jego stan inteligentnym testerem nowej generacji, np. Exide EBT965P.

Długodystansowe podróże
Według statystyk klubu ADAC, rozładowany akumulator jest jedną z najczęstszych przyczyn unieruchomienia pojazdów. Wraz z alternatorem i rozrusznikiem odpowiada za blisko 40 procent kłopotów, jakich doświadczają kierowcy ze swoimi pojazdami. Dlatego szczególnie zimą kierowcy powinni mieć się na baczności i pamiętać, że prawidłowa wartość napięcia akumulatora samochodowego wynosi 12,7 V lub więcej. Gdy spadnie poniżej 12,5 V oznacza to, że akumulator zaczął się rozładowywać.

Kierowcy korzystający z samochodu tylko okazjonalnie i to na krótkich dystansach – szczególnie zimą – powinni pamiętać, że może to skracać żywotność akumulatora lub w najlepszym wypadku ograniczać jego sprawność, tak samo jak spadki napięcia i ekstremalne temperatury. Akumulatory użytkowane w ten sposób często nie mogą naładować się do pełna, przez co bywają systematycznie niedoładowane. Aby temu zapobiec, warto zaplanować cykliczne jazdy długodystansowe, bo tylko na dłuższych odcinkach akumulatory mogą się skutecznie doładować. Gdy ruszymy autem z zimnym silnikiem w 5-kilometrową trasę albo do sklepu znajdującego się tuż za rogiem, w akumulatorze będzie najprawdopodobniej mniej energii, niż przed startem. Na tak krótkim odcinku alternator nie jest bowiem w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii do akumulatora. Zdecydowanie korzystniejsze są więc przejazdy około 20-kilometrowe, bez zatrzymywania się, najlepiej po autostradzie albo drodze szybkiego ruchu, a nie w centrum miasta, gdzie stoi się w korkach.

Bezpieczne ładowanie akumulatorów
Ładowanie akumulatora może być bezpieczne i bezproblemowe. Taki komfort zapewniają inteligentne prostowniki nowej generacji, np. Exide 12/7, zautomatyzowane urządzenia, które same ustalają parametry ładowania – wystarczy podłączyć akumulator, a dobiorą prąd i czas ładowania. Same też przerwą ładowanie przy bezpiecznym poziomie 14,4 V, niwelując ryzyko przeładowania akumulatora, jak i ponownego rozładowania. Dzięki tak zaawansowanej technologii nie trzeba kontrolować ich pracy.

Inteligentne prostowniki mają wbudowany kompensator temperatury, który dostosowuje moc ładowania do temperatury otoczenia i chroni akumulator przed przegrzaniem. Zostały także wyposażone w zabezpieczenia przed nieprawidłowym podłączeniem klem. Gdy użytkownik popełni taki błąd, ładowanie po prostu się nie rozpocznie.

Ładując akumulator urządzeniem starszej generacji musimy obserwować ten proces, by nie doszło do przeładowania akumulatora i wzrostu temperatury elektrolitu. Niewłaściwy sposób ładowania może doprowadzić do zaiskrzenia, a nawet do wybuchu mieszaniny wodorowo-tlenowej. Trzeba więc być uważnym i proces ten przeprowadzać w dobrze wentylowanym i chłodnym pomieszczeniu.

Zimowy niezbędnik kierowcy
Gdy za oknem panuje mróz, widok kierowcy bezradnie oczekującego na drodze na pomoc, nie należy do rzadkości. Aby nie znaleźć się w takiej sytuacji, gdy samochód niespodziewanie – przy minusowej temperaturze – odmówi posłuszeństwa, najlepiej wozić w bagażniku kable rozruchowe, które uratują nas z opresji. Nie powinny być jednak zbyt cienkie, gdyż szybko mogą ulec spaleniu. Optymalnym wyborem będą kable grubsze, lepiej przewodzące prąd, które nie nagrzewają się do ekstremalnej temperatury i potrafią przewodzić prąd o większym natężeniu. Wybierając kable trzeba zwrócić również uwagę na ich długość – przyjmuje się, że przewody o długości 2,5 m – 3 m zdołają bez problemu połączyć dwa akumulatory znajdujące się w samochodach osobowych. Kolejnym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę kupując kable rozruchowe, jest natężenie przewodzonego przez nie prądu. Dobre przewody, przeznaczone do aut osobowych, powinny poradzić sobie z przewodzeniem prądu o natężeniu 400-600 amperów.

Pożyczanie prądu
Kable rozruchowe to komplet przewodów w dwóch kolorach: czerwonym i czarnym. Dzięki nim można „pożyczyć” prąd ze sprawnego akumulatora, znajdującego się w samochodzie innego kierowcy, którego poprosimy o pomoc w razie awarii. Prawidłowe łączenie kabli rozruchowych wygląda następująco: w pierwszej kolejności należy połączyć bieguny dodatnie obu akumulatorów: dawcy i biorcy. Następnie biegun ujemny akumulatora w pojeździe dawcy podłączamy do uziemienia tzw. masy czyli metalowej części znajdującej się pod maską w pojeździe potrzebującym pomocy.
Gdy przewody znajdują się na właściwych miejscach wystarczy włączyć silnik samochodu, z którego pożyczamy prąd. Jego obroty powinny się utrzymywać pomiędzy 2000-2500 obrotów na minutę. Po kilku minutach można już spróbować uruchomić nasze auto. Odpinanie kabli rozruchowych rozpoczynamy w odwrotnej kolejności niż były wpinane – najpierw minusy, następnie plusy. Zawsze też trzeba przestrzegać zaleceń producenta pojazdu.
Pamiętajmy także, że kabli rozruchowych należy używać tylko w sytuacjach awaryjnych i nie zastąpią prawidłowej diagnostyki i ładowania akumulatora! Nie polecamy najtańszych marketowych produktów, są tanie i niskiej jakości.

Wyszukiwarka ułatwiająca wymianę akumulatora
Stosując się do prostych zasad można wydłużyć żywotność akumulatora. Nie dbając o niego, trzeba się liczyć z tym, że szybciej będzie wymagał wymiany. Gdy w końcu odmówi posłuszeństwa na dobre i będzie trzeba kupić nowy pomocna może się okazać bezpłatna wyszukiwarka akumulatorów.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: porady i serwis
Udostepnij175Tweet109Udostepnij31
Poprzedni

Po nadzwyczajnym 2021 Alfa Romeo wchodzi w pełen nowości rok 2022

Następny

Dacia Duster TCe 150 EDC w teście. Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 01/2022

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Dacia Duster TCe 150 EDC w teście. Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 01/2022

Grupa Renault i firma Dassault Systèmes zacieśniają współpracę, aby przyspieszyć transformację producenta samochodów dzięki platformie 3DEXPERIENCE

Trudna sytuacja dealerów Stellantis w Polsce. Jaka przyszłość czeka sieć sprzedaży w 2022 r.?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zeną - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Piter - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Arek - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Piotr001 - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Smutny - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Mach - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.