Dzisiaj, przy okazji niedzieli, zabieram Was na podróż do przedwojennej Francji. W roku 1928 fabryki Citroena pracowały pełną parą. Firma bardzo szybko się rozwijała a nowoczesne metody produkcji powodowały, że konkurencji trudno było nadążyć. Nie raz i nie dwa wysyłano do fabryk szpiegów z konkurencji by podpatrzeć co można robić lepiej i sprawniej.
I tak na przykład części zamienne samochodów Citroen, rozsyłane do 5.000 agentów tej firmy, wyrabiane są w fabryce w Levallois, zajmującej powierzchnię 70.000 metrów kwadratowych, z czego przeszło 60.000 metrów jest zabudowanych. Fabryka w Levallois powstała z przebudowy dawnej fabryki samochodów Clement-Bayard i produkowała początkowo małe 5 – konne wózki Citroen. Po zarzuceniu fabrykacji tego modelu przystąpiono do produkcji na wielką skalę części zamiennych zarówno do obecnego je-dynego typu samochodu Citroen, jak i do typów poprzedzających. Pozatem w fabryce w Levallois wyrabiane są akcesorja do karoseryj, jako to: szyby, napinacze bud, blaszane piasty na koła, zaciski, amortyzatory, koła sterowe, niektóre aparaty elektryczne etc. W niedawno zbudowanym oddziale fabryki produkowane są łożyska kulkowe, które dzięki doskonałości używanych materjałów i dokładności wykonania, zyskały sobie sławę najlepszych na świecie.
2000 maszyn i 3.400 KM
W jednym z oddziałów fabryki w Levallois montowane są nakoniec samochody gąsienicowe Ctroen – Kegresse, słynne ze swych ekspedycji do wnętrza Afryki. Fabryka w Llevallois posiada z górą 2.000 maszyn, które napędzane są mocą 3.400 KM., dostarczaną przez centralę elektryczną. Trzecia grupa zakładów Citroen, fabryka Grenelle, uskutecznia montaż tylnych mostów, przednich osi, kierownic i innych części podwozia. Wszystkie części ze stali, żelaza, aluminjum i bronzu dostarczane są własnemu bocznicami kolejowemi z fabryk w Clichy i Saint Ouen do wielkiej hali o długości 250 metrów.
Specjalne precyzyjne obrabiarki
Części te bez magazynowania skierowywane są odrazu na łańcuchy transportowe i przenośniki napowietrzne, które je przenoszą do łańcuchów montażowych. Łańcuchy i przenośniki w liczbie 10, posiadają długość ogólną i przenośniki w liczbie 400 metrów. Specjalny oddział fabryki Grenelle wyrabia tryby mostu tylnego. Oddział ten posiada około 400 obrabiarek, w ten czterdzieści maszyn Gleasona, funkcjonujących niezmiernie precyzyjnie. Nacięte tryby są cementowane i poddawane licznym próbom, poczem wędrują również do łańcuchów montażowych. Fabryka Grenelle posiada ogółem 1.500 maszyn, poruszanych mocą napędową 3.000 KM. Wszystkie gotowe części samochodów Citroen sprowadzane są do najstarszego i największego oddziału firmy, którym jest fabryka na Quai de Javel.
Taśma montażowa długości 800 m
Zanim zapoznamy się z nią szczegółowo, musimy jeszcze zwiedzić pokrótce mniejsze, ale bardzo ciekawe zakłady Gutenberg, które mają sobie powierzony montaż i wypróbowanie silników i skrzynek szybkości. Różnorodne części silnika, jak wały korbowe, korbowody, wały rozrządcze, tłoki i t. p., oraz tryby skrzynek szybkości i części sprzęgieł przechodzą początkowo przez szereg maszyn, poczem są transportowane do łańcuchów montażowych. Ogólna długość łańcuchów transport. i montażowych, które znajdują się w ustawicznym ruchu, wynosi około 800 m.
Jeden samochód w niecałe 12 godzin
Silniki montuje się na łańcuchu długości 90 metrów, poczem są one przewożone do wspaniałej sali prób, która przedstawia widok niespotykany w innych fabrykach. W sali tej znajduje się 40 elektrycznych stacyj próbnych Highfield, najnowszego systemu, na których bada się moc i wydajność silników. Próba każdego silnika trwa około trzech kwadransów, poczem napełnia się karter świeżym olejem i odsyła silnik do fabryki Javel celem zmontowania na podwoziu. Javel jest najpierwszą i dotychczas najpoważniejszą fabryką zakładów Citroen, gdyż zajmuje powierzchnię 300.000 metrów kwadratowych, z czego 190.000 metrów jest zabudowanych. W budynkach fabryki mieści się 3.200 maszyn, poruszanych mocą napędową 12.000 K M., 3 500 metrów łańcuchów transportowych, 60 pieców i 10 kompresorów.
Wszystkie te wspaniałe środki poświęcone są całkowicie uruchomieniu dwóch wielkich łańcuchów, do montażu podwozi i karoseryj, które łączą się w końcu w jeden łańcuch ostatecznego wykończenia wozów. Na tych łańcuchach każdy samochód jest całkowicie montowany, malowany, ekwipowany i kontrolowany w ciągu niespełna dwunastu godzin. Montaż podwozia rozpoczyna się od połączenia na łańcuchu przygotowawczym ramy z osią przednią, tylnym mostem i resorami. Następnie tak rozpoczęte podwozie przechodzi na właściwy łańcuch montażowy długości 76 metrów, gdzie montują kolejno: blok silnika, servo hamulce, tablicę rozdzielczą, zbiornik benzyny, chłodnicę i koła z pneumatykami.
16 stacji próbnych kontroluje jakość
Po zmontowaniu podwozia silnik zostaje rozruszony i maszyna opuszcza łańcuch o własnych siłach, aby w 25 minut poźniej zostać poddaną długotrwałym próbom na jednej z 16 stacyj próbnych. Potem na innym łańcuchu otrzymuje pod-wozie osprzęt elektryczny, wszystkie aparaty pomocnicze, błotniki i stopnie. Następnie jest wciągane na pierwsze piętro, gdzie na specjalnym torze odbywają się próby hamulców. Po tej próbie podwozie przechodzi na łańcuch ostatecznego wykończenia.
Podczas gdy podwozia się montują, specjal-ny oddział fabryki przygotowuje dla nich ka roserje. Części karoserji sprowadzone z fabryki w Saint Ouen są tu spawane elektrycznością, przyczem kompletne złożenie karoserji zabija zaledwie trzy minuty czasu. Gotowa skrzynia nadwozia zostaje dokładnie wymytą i osuszoną, oczywiście w biegu, puczem przechodzi do lakierni, zajmującej powierzchnię 7.000 metrów kwadr. Tu na 17 łańcuchach, z których każdy ma długość 110 metrów, karoserja zostaje pokrytą kilkoma warstwami lakieru nitrocellulozowego, przy pomocy aparatów w rodzaju pistoletu.
Roboty tapicerskie ręcznie
Na koniec ostatniego łańcucha karoserja przybywa po 8 godzinach, poczem jest zabieraną na roboty tapicerskie. Po kompletnem wykończeniu, nadwozia przechodzą wreszcie na pierwsze piętro, gdzie się już znajdują podwozia gotowe na ich przyjęcie. Na łańcuchu ostatecznego wykończenia, posiadają-cym długość 117 metrów, karoserja jest ustawianą na podwoziu, poczem samochód otrzymuje ostatnie akcesorja i po trzydziestu minutach schodzi z łańcucha do ostatecznej kontroli.
Citroen imponuje potęgą
W kilka minut później nowonarodzony Citroen przejeżdża do składu, skąd może być w każdej chwili zabrany przez klijenta. Jak widzimy z powyższego bardzo pobieżnego przeglądu, zakłady Citroen stanowią jednostkę przemysłową, która imponuje swą potęgą. W Europie niema drugiej fabryki samochodów, mogącej się poszczycić równym ogromem i popularnością, co jest tembardziej zadziwiające, że zakłady Citroen produ-kują samochody dopiero od lat dziewięciu. Ten nie-zwykle szybki rozwój największa europejska fabryka samochodów zawdzięcza niezaprzeczonemu genjuszo-wi organizacyjnemu swego założyciela p. Andrć Ci-troen.
Najnowsze komentarze