Jak kobiety kupują samochody? Ciekawe badania na ten temat przeprowadziła platforma Automarket.pl.
Z badania platformy Automarket.pl wynika, że 19 proc. polskich kobiet podczas zakupu samochodu kieruje się przede wszystkim względami praktycznymi i dopasowaniem auta do własnych potrzeb. 67 proc. kobiet poszukujących samochodu rozważa zakup zarówno nowego, jak i używanego pojazdu. Finalnie jednak 82 proc. z nich wybiera auto używane. Przy podjęciu decyzji o zmianie, potencjalne nabywczynie radzą się najbliższych – robi tak 39 proc. z nich. Panie w 56 proc. finansują auto ze środków własnych, 21 proc. korzysta z leasingu, a tylko 3 proc. bierze kredyt. Kobiety z coraz większym zainteresowaniem patrzą także na możliwość skorzystania z wynajmu długoterminowego.
Badanie*, przeprowadzone na zlecenie należącej do PKO Leasing internetowej platformy samochodowej Automarket.pl wskazuje, że mężczyźni najczęściej wybierają auta jako przedsiębiorcy i menadżerowie. I tak w przypadku przedsiębiorców stanowią oni blisko 80 proc. populacji nabywców, z kolei wśród menedżerów jest ich 73 proc. W przypadku rodzin oraz mieszkańców mniejszych miejscowości równorzędną rolę w procesie zakupu odgrywają kobiety. Badanie potwierdza, że kobiety spośród pozostałych badanych grup, najbardziej racjonalnie decydują, czym chcą jeździć oraz jak sfinansują auto.
Wymienię cię na lepszy model…
Według badania Automarket.pl, w przypadku aktywnych i wykształconych pań z dużych miast podstawowym kryterium, którym kierują się przy zmianie samochodu, jest potrzeba posiadania nowszego, lepszego i mniej awaryjnego auta. I tak chęć wymiany aktualnego środka transportu na nowy, jako główną przyczynę wskazuje 48 proc. ankietowanych, a problemy techniczne używanego pojazdu są pretekstem do zmiany u 31 proc. Jednocześnie 17 proc. wskazań związanych jest z koniecznością posiadania drugiego auta w gospodarstwie domowym, a niewiele mniej, bo 16 proc. z poprawą bezpieczeństwa jazdy. W pierwszym etapie poszukiwań auta 67 proc. kobiet bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Finalnie jednak 82 proc. z nich wybiera samochód używany.
– Panie stanowią blisko 1/3 osób, z którymi podpisujemy umowy konsumenckie. Co ciekawe, 24 proc. z nich dokonuje transakcji wyłącznie on-line. Wprawdzie aż 79 proc. naszych klientek wybiera auta używane, ale bardzo często są to pojazdy nowsze niż w przypadku mężczyzn. Najlepiej widać to na przykładzie samochodów rocznych – decyduje się na nie 25 proc. kobiet i tylko 15 proc. mężczyzn. Odwrotna sytuacja ma miejsce przy długości trwania kontraktów. Zawierając umowy leasingu, czy wynajmu panie zdecydowanie częściej wybierają dłuższy, np. czteroletni okres finansowania. Z kolei terminy roczne to domena panów – podpisuje je o 20 proc. więcej mężczyzn niż kobiet – wylicza Tomasz Otto – Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl.
Relacje z bliskimi i… Internet
Przed podjęciem decyzji o zmianie 39 proc. kobiet informuje o swoich planach i poszukuje wsparcia wśród rodziny i przyjaciół. Cennym źródłem informacji są też ogłoszenia na portalach i fora internetowe (po 30 proc.). Mniejszy wpływ (15 proc.) mają wizyty w salonach samochodowych oraz jazdy próbne – jedynie 7 proc. wskazań. O ostatecznym wyborze konkretnego modelu rozstrzygają: cena zakupu, stan techniczny, bezwypadkowość oraz koszty paliwa. Mniejsze znaczenie ma aktualny przebieg pojazdu.
Kobiety kupują za gotówkę, ale interesuje je też wynajem
Prawie połowa kobiet, które chcą zmienić samochód, już na początku określa swój budżet, a dopiero w następnej kolejności dopasowuje do niego konkretną markę i model. Pomimo sprecyzowanej kwoty, która ma być przeznaczona za nabycie auta, część pań ostatecznie decyduje się jednak na oszczędności i kupuje tańszy pojazd. Racjonalność zachowania widać też w sposobie finansowania. O ile na początku kupujące są skłonne w większości sfinansować auto w wariancie kredyt/gotówka, ostatecznie decyduje się na to tylko co piąta z nich. Panie w 56 proc. realizują zakup ze środków własnych, tylko 3 proc. posiłkuje się w pełni kredytem, a 21 proc. korzysta z leasingu. W przypadku zewnętrznego finansowania najważniejszymi kryteriami wyboru są jego całkowity koszt, oprocentowanie oraz wysokość prowizji. Sytuacja podażowa na rynku motoryzacyjnym sprawia również, że rosnącym zainteresowaniem wśród pań cieszy się wynajem długookresowy.
– Z naszych badań wynika, że obecnie co czwarta kobieta planująca wymianę pojazdu, bierze pod uwagę wynajem. Wzrasta także udział pań, które zdecydowały się na takie rozwiązanie. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku było ich ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Prognozujemy, że w aktualnej sytuacji rynkowej, zainteresowanych alternatywną formą użytkowania pojazdu, jaką jest wynajem długookresowy, będzie systematycznie przybywać – mówi Tomasz Otto z Automarket.pl.
Źródło: Automarket.pl, edycja redakcja
*Badanie „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” przeprowadzone przez Kantar Polska, metodą wywiadów CAWI na grupie 1233 osób.
Najnowsze komentarze