sobota, 2 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Jak napędzano samochody? Silniki na gaz świetlny, ziemny, drzewny, prąd a nawet parę

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-11-06
w Historia
Czas czytania 4 minut
210 16
7
194
UDOSTĘPNIEŃ
645
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu

Jaki samochód najmniej pali? Citroën i ciekawe wyniki przedwojennego konkursu na oszczędność paliwa

Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna

Kraje, w których zapotrzebowania materjałów pędnych nie pokrywają własne rafinerje — ze względu nn brak ropy — zmuszone zostały na wypadek wojny do stworzenia paliwa, które produkują u siebie z innych składników jak węgiel, gaz, gaz ziemny I t. p. i w tym kierunku poszli konstruktorzy, stwarzając nowe typy pojazdów, które ze względu na jakość używanego paliwa można podzielić na pojazdy napędzane gazem świetlnym lub jego odmianami, gazem generatorowym, podwozia o napędzie elektrycznym i parowym.

Silniki na gaz świetlny

Silniki na gaz świetlny akumulowany w butlach stalowych znalazły po raz pierwszy zastosowanie w wojnie światowej w przeróbce silnika benzynowego w nastepującem rozwiązaniu. Na podwoziu zawieszono baterję butli stalowych, w które wtłaczano gaz świetlny pod ciśnieniem około 250 atm. a następnie po zredukowaniu ciśnieniu doprowadzano go do silnika.

Pomimo świetnych własności gazu jako materjału pędnego pojazdy te nic znalazły szerszego zastosowania praktycznego a to z dwóch zasadniczych przyczyn:

1) zespół butli stalowych przy tak wysokich ciśnieniach (250 alm.) wydatnie obciążał podwozie, co obniżało nośność pojazdu,
2) wskutek małej wartości kalorycznej gazu (1 m3 gazu daje 5000 kal.) jedno napełnienie butli wystarczało zaledwie na kilkanaście km. jazdy. 4 butle każda o pojemności 15 l. przy ciśnieniu 250 atm. akumulują razem około 15 m3 ga-u, przyjmując na 1 km.godz. zużycie 0,5 m3 gazu, to silnik rozwinie 30 KM.

Jeżeli normalne podwozie jest wyposażone w silnik 50-konny, to jedno napełnienie wystarczy na około 35 minut pracy silnika, co równa się około 30 km. drogi. Zastosowanie pojazdów na gaz świetlny znalazło już rozpowszechnienie w komunikacji miejskiej, pomiędzy stacjami, które mają urządzenia do napełnianiu butli.

Silniki na gaz ziemny

O wiele większą wydajność wykazują gazy otrzymane z gazów ziemnych i przy syntezie benzyny jako gaz propano-butanowy. Gaz ten jako pochodna benzyny posiada wyższą wartość kaloryczną od gazu świetlnego i łatwo przechodzi pod naciskiem 6-20 atm. w stan płynny, co umożliwia użycie większych butli o cieńszych ścianach a po drugie gaz w stanie płynnym zajmuje mniejszą objętość niż gaz w stanie stałym.

Zastosowanie gazu w stanie płynnym zwiększa wybitnie kilometraż dochodzący do 200 km. Czy zastosowanie tego rodzaju paliwa w trakcji samochodowej znajdzie szersze zastosowanie, okaże przyszłość. Dotychczas takie pojazdy produkuje fabryka Magirus i przepowiada im przyszłość.

Silniki z generatorem gazowym (gaz drzewny) 

Dalszym etapem w rozwoju pojazdów napędzanych gazem, było zastosowanie generatora gazowego wbudowanego na podwoziu jako źródła dostarczającego gaz. Zadaniem generatora jest wyprodukowanie w sposób prosty z węgla, antracytu, węgla brunatnego. drzewa i innych stałych materjałów palnych taniego a przy tem palnego gazu.

Gaz wychodzący z generatora — mając dużo zanieczyszczeń chemicznych i mechanicznych — przechodzi przez układ filtrów. Wskutek malej wartości kalorycznej gazu generator (1m3 daje około 1300 kal.) i małych rozmiarów samego generatora silniki przy zachowaniu małego litrażu muszą bycz wysoko komprymowane.

Silniki na gaz ssany mogą znaleźć szerokie zastosowanie praktyczne, ze względu na niską cenę używanych materjałów pędnych. Wadą tych silników, to zbyt częste czyszczenie przewodów i filtrów gazowych oraz paleniska. Że silnikami na gaz ssany zajęły się czynniki państwowe, świadczy o tem przyznanie Panhard-Leveneor nagrody 20000 fr. za wyprodukowanie samochodu z generatorem gazowym na węgiel drzewny.

Silniki elektryczne

W wypadkach. gdzie mamy do czynienia z ciągłemi przerwami w ruchu i krótkiemi postojami znalazły duże zastosowanie pojazdy o napędzie elektrycznym. Dają one natychmiastowy rozruch i odznaczają się spokojnem biegiem i dużem momentem obrotowem.

Buduje się je w dwóch odmianach:

  • jako wozy akumulatorowe o zasięgu do 100 km.
  • jako duże jednostki wyposażone w agregat diesel-generator.

Przenoszenie ruchu odbywa się za pomocą silnika elektrycznego w układzie szeregowym na tylny dyferencjał, względnie dwa silniki, pracujące na każde koło z osobna.

Silniki parowe

Pojazdy o napędzie parowym znalazły zastosowanie w przedsiębiorstwach kanalizacyjnych. Są one wyposażone w kocioł wysokociśnieniowy opalany rozpyloną ropą pod ciśnieniem.

Źródło: Samochód, Motocykl, Samolot: dwutygodnik ilustrowany poświęcony zagadnieniom nowoczesnej komunikacji 1935.03.15 R2 Nr 6

Pisownia oryginalna

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: historia
Udostepnij78Tweet49Udostepnij14
Poprzedni

Europa bez szybkich ładowarek. Tylko 1 na 9 punktów ładuje z akceptowalną szybkością

Następny

Stellantis pokazuje pierwszą wizualizację planowanego zielonego kampusu w Rüsselsheim

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Stellantis pokazuje pierwszą wizualizację planowanego zielonego kampusu w Rüsselsheim

Niezwykły list od kobiety za wycieraczką Citroëna C6. Właściciel był bardzo zaskoczony!

Nowy Peugeot 308 nagrodzony w konkursie Niemiecki Samochód Roku (German Car Of The Year) 2022

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • R70 - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Michal - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Dudek - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Kasia - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • piotr - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Kasia - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Łukasz - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Slawo - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki
  • Piotr001 - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine
  • Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu
  • Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Peugeot – wiodąca marka w czerwcu 2022 roku na rynku hybryd plug-in w Hiszpanii
  • DS 4 z dwoma nagrodami od profesjonalistów
  • Peugeot 408 się spodobał! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 26/2022
  • Citroën ë-C4 i C3 Aircross w wersji specjalnej – zamówisz tylko on-line! Tylko 50 szt.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
7
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.