Powódź na południu Polski spowodowała, że wiele samochodów zostało zalanych. Właściciele będą się pozbywać. Popowodziowe auta, niezależnie od tego czy to Citroën, Dacia, Peugeot, Renault czy inne, bardzo szybko mogą trafić do nieuczciwych handlarzy, którzy będą starali się ukryć ślady zalania i sprzedać je z dużym zyskiem. Jak tego uniknąć?
Nie tylko przekręcone liczniki czy byle jak zrobiona naprawa powypadkowa mogą być problemem przy zakupie używanego samochodu. Na południu Polski i w Czechach trwa powódź, można się więc spodziewać, że zalane auta pojawią się wkrótce na rynku wtórnym, przygotowane do sprzedaży przez nieuczciwych handlarzy. Zalany samochód może zewnętrznie nie wykazywać śladów wody, ale w dłuższym czasie zacznie sprawiać problemy. Stanie się tak m.in. na korozję, która pojawi się w instalacji elektrycznej pojazdu.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Pomiary, opinie, spalanie
Warto więc bardzo dokładnie zweryfikować stan auta przed zakupem, dokonując sprawdzenia w wybranym przez siebie (a nie sprzedawcę) warsztacie. Podstawowego sprawdzenia można dokonać samemu.
Jak sprawdzić samochód przed zakupem pod kątem ewentualnego zalania?
- Uważaj na okazje! Zbyt niska cena pojazdu może być sygnałem, że samochód został zalany. Nie daj się opanować żądzą zakupu okazji. Takowych nie ma.
- Nie daj się nabrać na bajkowe opowieści. Bądź szczególnie czujny jeśli sprzedawca opowiada historię o pilnym wyjeździe za pracą lub inaczej uzasadnia szybką sprzedaż. Zawsze, za każdym razem, sprawdź auto bardzo dokładnie.
- Zweryfikuj gdzie samochód był używany – z jakiej lokalizacji pochodzi. Zapytaj o to sprzedawcę.
- Poproś sprzedawcę o numer VIN i sprawdź historię samochodu w serwisach firm zewnętrznych.
- Dokładnie obejrzyj wnętrze samochodu. Szukaj śladów wilgoci, pleśni lub zapachów: jeśli w samochodzie czuć stęchliznę, może to być oznaka zalania. Sprawdź, czy tapicerka nie jest mokra lub wilgotna. Podejrzane mogą być również różnice w kolorze lub nowe pokrycia.
- Podsufitka i uszczelki. Zwróć uwagę na ewentualne plamy lub uszkodzenia, które mogą wskazywać na kontakt z wodą.
- Sprawdź elektrykę. Zalane samochody często mają problemy z elektryką, dlatego sprawdź działanie świateł, szyb, klimatyzacji, radia i innych elementów elektrycznych. Jeśli cokolwiek nie działa prawidłowo, może to wskazywać na problemy związane z zalaniem. Nie słuchaj sprzedawcy, że to łatwe do naprawienia a on obniży cenę.
- Bezpieczniki. Otwórz skrzynkę z bezpiecznikami. Widoczna rdza lub korozja to sygnały alarmowe.
- Dokładnie zbadaj bagażnik. Szczególnie w okolicach koła zapasowego i schowków w bagażniku. Jeśli znajdziesz wodę, wilgoć lub pleśń, to poważny znak ostrzegawczy. Woda może też gromadzić się w drzwiach. Zbadaj otwory odpływowe.
- Zwróć uwagę na ślady korozji. Woda może przyspieszać proces rdzewienia, dlatego: Dokładnie sprawdź stan podwozia, szczególnie okolice silnika i układu wydechowego. Wszelkie ślady rdzy na metalowych elementach wewnątrz samochodu, takich jak śruby pod siedzeniami, mogą wskazywać na zalanie.
PAMIĘTAJ! Każdorazowo należy zweryfikować stan używanego samochodu w zaufanym warsztacie, wybranym samodzielnie. Jeśli sprzedawca nie zgadza się na takie badanie lub wskazuje własny warsztat, lepiej zrezygnować z zakupu.
fot. Twitter
Najnowsze komentarze