Na żywotność naszego samochodu wpływ ma cała litania czynników. Oczywiście, na jakość zastosowanych materiałów w procesie produkcji nie mamy żadnego wpływu. Jednak wiele z nich determinujemy my sami – użytkownicy, co daje ogromne pole do wprowadzania najrozmaitszych form troski o pojazd.
Wydawać by się mogło, że stosowanie się do producenckich zaleceń względem terminów i interwałów czynności serwisowych całkowicie wystarczy. Zagwarantuje więc idealne warunki pracy jednostce napędowej i całej pozostałej mechanice pojazdu. Niestety są to tylko czcze życzenia. Producenci z lubością stosują absurdalnie długie okresy między wymianami oleju i filtrów. Interwały rzędu 30-50 tysięcy kilometrów dziś w samochodach osobowych nikogo nie dziwią.
Testy nowych i używanych samochodów: Peugeot, Dacia, Renault, Citroen
Interwały olejowe a żywotność samochodu
Po kilku latach takiej eksploatacji nawet pozornie zadbany egzemplarz będzie skarbonką wymagającą kilkutysięcznych inwestycji. Po tak dużym przebiegu olej będzie pełen zanieczyszczeń, tym samym jego zdolności do wykonywana powierzonego zadania będą bardzo upośledzone. Co możemy zrobić w tym zakresie? Odpowiedź jest banalna – wystarczy skrócić interwał między wymianami oleju i filtrów do 10-15 tysięcy kilometrów. Pamiętajmy, że koszt takiej operacji poza ASO, które i tutaj potrafi popełniać rażące błędy, będzie znikomy wobec korzyści dla silnika.
Niestety gross kierowców wychodzi z błędnego założenia, że oszczędzać trzeba na wszystkim. Dla nich największą ofiarą domowego programu oszczędnościowego będzie właśnie samochód. Najtańsze części zamienne faktycznie dadzą oszczędności, lecz tylko pozornie i na krótką metę. Elementy chociażby układu hamulcowego tudzież zawieszenia posłużą kilkukrotnie krócej niż podzespoły renomowanych i drogich producentów. W efekcie ponownie przyjdzie nam płacić mechanikowi za wymianę. Rachunek ekonomiczny jest więc oczywisty, zaś względy bezpieczeństwa pozostawmy ocenie indywidualnej.
Niepokojące dźwięki pierwszą oznaką problemu
Kolejną przywarą ogromnej grupy zmotoryzowanych jest bagatelizowanie oczywistych zwiastunów, oznak usterki. Mnóstwo kierowców słysząc niepokojące dźwięki z zawieszenia czy z silnika w czasie jazdy po prostu czeka na dalszy rozwój wydarzeń. W swoim przekonaniu odwlekają wymianę o kilka tygodni czy miesięcy do bardziej dogodnego terminu.
Niestety to się nie uda. Błahy zużyty sworzeń, łącznik stabilizatora, czy tuleja pozostawione bez interwencji na kolejne tysiące kilometrów doprowadzą do przyśpieszonego zużycia pozostałych elementów układu jezdnego. W efekcie odwlekania, zamiast wymiany jednego podzespołu przyjdzie nam do opłacenia generalnego remontu zawieszenia czy znacznie poważniejszej naprawy silnika. W kontekście długiej eksploatacji oszczędności przyniesie nam profilaktyka. Przy okazji cyklicznej wymiany oleju czy obowiązkowego przeglądu technicznego wystarczy poprosić o sprawdzenie kondycji samochodu – w przypadku wykrycia drobnych nieprawidłowości nie warto czekać, lecz możliwie szybko rozwiązać problem.
Zobacz najnowsze wiadomości ze świata motoryzacji
Destrukcyjna jazda
Na nic jednak zdadzą się inwestycje w markowe części zamienne, częste wymiany płynów eksploatacyjnych wobec destrukcyjnego stylu jazdy użytkownika. Obciążanie silnika przed osiągnięciem temperatury roboczej, wyłączanie doładowanej jednostki od razu po forsownej jeździe czy nie zważanie na niedoskonałości drogi – to wszystko rzutuje na trwałość naszego samochodu. To właśnie zmianą nie do końca poprawnych nawyków za kierownicą możemy zyskać paradoksalnie najwięcej.
Ile kosztują nowe modele Renault? Modele, ceny, wyposażenie, silniki
Warunki przechowywania
Nie bez znaczenia są także warunki przechowywania pojazdu. Oczywiście, najgorszym możliwym wariantem jest miejsce postojowe pod blokiem – po latach brak osłony przed czynnikami atmosferycznymi przyniesie szereg negatywnych skutków. Na to jednak nie zawsze mamy wpływ. Idealnym rozwiązaniem jest garaż, indywidualny lub wspólnotowy w którym panuje jednakowa temperatura i wilgotność. Takie warunki zwłaszcza zimą pozwolą na wysychanie pojazdu, suszenie wnętrza i oszczędzą lakier przed zgubnym działaniem słońca.
Najnowsze komentarze