Brytyjska firma Van Monster zajmująca się sprzedażą pojazdów dostawczych poprosiła 100 osób o narysowanie z pamięci logo popularnych producentów samochodów. Wśród prac znalazły się symbole dwóch marek francuskich: Renault oraz Peugeot. Rezultat jest ciekawy a nawet zabawny. Peugeot był przedstawiany jako ptak, owad lub wieloryb, a Renault mylono z innymi markami francuskimi.
W badaniu Van Monster wzięły udział 54 kobiety oraz 46 mężczyzn w różnym wieku. Zadanie było proste: narysować logo 10 marek samochodów. Każdy uczestnik badania otrzymał nielimitowany czas oraz taki sam zestaw przyborów rysunkowych. Znaki Peugeot i Renault okazały się sporym problemem. W badaniu nie uwzględniono Citroena, choć szewrony znalazły się w interpretacji symbolu zarówno Peugeot jak i Renault.
80% rysunków posiadało prawidłowy kolor a 78% odzwierciedlało podstawowe kształty. Jedynie 12% rysunków było bliskich perfekcji a 26% określono jako dobre, ale nie idealne. Im prostsze logo, tym dokładniej udało się je odwzorować z pamięci dlatego dosyć skomplikowany znak Peugeota, miał wiele ciekawych interpretacji.
Francuska marka zarejestrowała swój znak po raz pierwszy w 1858 roku. Peugeot od początku swojego istnienia kojarzy się z lwem. Mimo to 1 na 5 osób w ogóle nie próbowała narysować żadnego zwierzęcia, a jeśli już rysowano zwierzę, to niekoniecznie inspirowano się lwem. Na rysunkach powstawały: ptaki, skrzydlate konie, wieloryb oraz coś, co przypomina martwego owada. 30% badanych narysowało prawidłowe logo, a spośród 52 osób, które nakreśliły lwią istotę, 25 ustawiło ją w niewłaściwym kierunku.
Problemów nie brakowało także w przypadku Renault. Logo francuskiego producenta w 1898 roku zarejestrowało braci: Louis, Marcel i Fernand Renault. Początkowo zawierało inicjały z dwoma splecionymi literami R. Dopiero w latach dwudziestych XX wieku ukształtował się diament.
Chociaż nakreślone przez 100 osób logo przybrało wiele odmian, podstawowy kształt został zapamiętany przez 71% osób. Co ciekawe Renault było producentem najczęściej mylonym z innymi markami. 11% osób narysowało zupełnie inne logo, na przykład Citroena i Peugeota.
Źródło: Van Monster
Najnowsze komentarze