Renault Trafic 2.0 dCi to dobry wybór i nie bez powodu. Mocny diesel, oszczędny i niezawodny, praktyczne wnętrze i wysoki komfort jazdy. To także pomysł na nadwozie, na którym można zaprojektować i zbudować kampera. Wzorujcie się na Wavecamperze – to przemyślany samochód.
Zanim przejedziemy do najciekawszych rozwiązań, warto wspomnieć o samej koncepcji. Renault Trafić L2 H1 to wydłużona wersja popularnego osobowego modelu, który doskonale nadaje się do takiej przebudowy. Standardowe wymiary na wysokość i lekkie wydłużenie dają duże możliwości zabudowy a jednocześnie pozwalają sprawnie się takim autem przemieszczać i wjeżdżać nawet na parkingi kryte centrów handlowych. Wavecamper zaprojektował do Trafica bardzo funkcjonalne i wygodne wnętrze, które pozwala spać nawet czterem osobom. Są tutaj dwa duże łóżka, kuchenka a nawet prysznic, chociaż ten ostatni znajduje się akurat poza kamperem.
Myśląc o budowie swojego kampera warto wzorować się na najlepszych. Wavecamper Renault Trafic na pewno do takich należy. Jest szybki, wygodny i oszczędny a jednocześnie bardzo przemyślany. A jeśli nie macie pomysłu jak to zrobić samodzielnie, to można kupić gotowy samochód od Wavecamper i cieszyć się bardzo dobrą funkcjonalnością.
Pomysł 1 – łóżko na dachu
Projektanci Wavecampera doszli do wniosku, że dach samochodu należy wykorzystać. Na dachu zamocowano coś w rodzaju wygodnie otwieranego namiotu z bardzo wygodnym i ogromnym wręcz materacem. Początkowo byłem sceptycznie nastawiony do tego rozwiązania, ale okazało się, że to najwygodniejsze miejsce do przebywania w całym kamperze. Powierzchnia tego łóżka jest tak duża, że zmieszczą się tu nawet trzy dorosłe osoby a jego odporność na deszcz i świetna wentylacja pozwalają tu przebywać nawet w czasie ulewy. Rozwiązanie, które wybrał Wavecamper bardzo łatwo się unosi – wystarczy odpiąć zabezpieczenia nad głową kierowcy i pasażera i popchnąć całość w górę. Uniesie się wtedy na teleskopowych siłownikach. Namiot ma okna i siatkę przeciwko owadom.
W specyfikacji znajdziemy opis dachu: „Dach sypialny firmy SCA dedykowany do Renault Trafic z dodatkową izolacją pokrywy dachowej, opuszczanym komfortowym łóżkiem z systemem FROLI o wymiarach 230cm x 120cm. Ściany boczne i frontowa wyposażone w zamykane okna z moskitierami (2 szt.) oraz nieprzemakającą folią (1 szt.). Wysokość pojazdu ze złożonym dachem 200cm. Dach w kolorze białym.”
Warto jeszcze raz podkreślić, że w środku jest gigantyczna ilość miejsca i dla dwóch osób będzie to łoże królewskie. Sprytnie rozwiązano amortyzację materaca, która zrobiona jest z niedużych sprężynujących elementów z tworzywa. Przez to materac tutaj jest ekstremalnie wygodny i śpi się tutaj rewelacyjnie. Żadne komary nie wlecą, bo w oknach jest siatka. Dzięki dobrej wentylacji w czasie deszczu nie zachodzi zjawisko kondensacji pary wodnej.
Pomysł 2 – złącza USB dosłownie wszędzie
Druga bardzo pomysłowa rzecz w Wavecamperze to występowanie dużej ilości złącz USB. Na górze znalazły się po lewej stronie z przodu auta, można tam bez problemu podłączyć dwa telefony lub inne urządzenia, które potrzebują takiego zasilania. W ciągu dnia panel PV ładuje akumulator, który później zasila całe auto. Akumulator ładowany jest też w czasie jazdy.
Pomysł 3 – nieduża, wąska kuchnia ze wszystkim co niezbędne
Po wejściu do Wavecampera rzuca się w oczy ładna, estetyczna zabudowa wnętrza. Jest ona umieszczona w taki sposób, że umieszczono ją pod lewą ścianą pojazdu, co znakomicie uporządkowuje przestrzeń. Ma wszystko o niezbędne: zlew, kuchenka gazowa, szuflady, półeczki, szafki a nawet niedużą lodówkę.
Kuchnia i szafki w Wavecamperze są wykonane z największą dbałością o szczegóły. Dobrej jakości materiały, nic nie trzeszczy, nic nie puka. Instalacja wodna wykorzystuje przenośne zbiorniki, dzięki czemu ich napełnienie i wymiana jest trywialna i nie wymaga żadnych specjalnych złącz. Można iść ze zbiornikiem do łazienki np. na stacji benzynowej i napełnić go wodą a zużytą wodę wylać do toalety.
Pomysł 4 – skuteczna izolacja termiczna
Budując kampera trzeba go termicznie zaizolować i nie chodzi tylko o zimno, ale również o izolację przed ciepłem. Do tego celu warto wykorzystać na przykład płyty PiR, które już przy 2 cm grubości oferują parametry porównywalne z 4-5 centymetrami styropianu. Materiał typu PIR to technologia dosłownie kosmiczna, lekka, odporna na nasiąkanie, wygodna w obróbce, nic się nie sypie.
Wavecamper jest zaizolowany od strony ścian i podłogi a na wszystkie szyby przewidziano też specjalne maty z materiału i aluminium, które doskonale odbijają słońce, izolują od ciepła i chłodu, a jednocześnie zapewniają dużo prywatności. W zabudowie zmieściło się też miejsce na nieduży stół dla dwóch osób.
Pomysł 5 – odwracane fotele
Odwracane fotele to na tej przestrzeni prawdziwe udogodnienie, które ułatwia np. jedzenie posiłków. Są przy tym wygodne i łatwe w czyszczeniu. Warto mieć takie odwracane fotele we własnym kamperze.
Pomysł 6 – szyny montażowe w podłodze
Miejsce w kamperze jest na wagę złota a modułowa przestrzeń to najlepszy pomysł, jaki można zrobić. Wavecamper ma drewnianą podłogę ze zintegrowanymi szynami montażowymi. System jest bardzo dobrze zaprojektowany – można mieć tu fotele ale też inne elementy – np. mocowanie dla rowerów czy stolika.
Fotele mają mocowanie ISOFIX, co będzie istotne dla rodzin z małymi dziećmi. W tym wnętrzu można ich zamontować nawet więcej – bez problemu zmieszczą się cztery.
Pomysł 7 – markiza
Markiza, w tym przypadku ręczna, to po prostu daszek ze specjalnego, bardzo odpornego materiału, który montuje się w specjalnej belce na krawędzi pojazdu. Pozwala ustawić obok samochodu stolik i krzesła, wygodnie zagospodarować dodatkową, zewnętrzną przestrzeń. Markizą tego typu jest wyjątkowo odporna na warunki pogodowe, w naszym przypadku przeżyła nawałnicę nad jeziorem.
Pomysł 8 – drugie rozkładane łóżko
W Wavecamperze mogą spać cztery osoby. Dlatego producent zdecydował się umieścić specjalne składane łóżko z materacami. Zajmuje niewiele miejsca a pod nim znajduje się wygodna przestrzeń bagażowa. Przy łóżku kolejny fajny pomysł – oprócz gniazd USB zasuwana roleta z trzema półkami, niezwykle przydatne do trzymania tam drobiazgów typu telefon czy latarki.
Pomysł 9 – toaleta i prysznic? Poza samochodem
W małych przestrzeniach trudno jest zmieścić wszystkie potrzebne rzeczy. Producent zdecydował się wyposażyć Wavecampera w toaletę turystyczną, kompaktowe urządzenie, który można wymieść z samochodu by skorzystać. Prysznic jest możliwy, ale tylko na zewnątrz. Na tylnej części auta, po podniesieniu klapy, znajduje się odpowiednia złączka. Proste i genialne. Do klapy można dokupić odpowiednie zasłonki, które utworzą małą łazienkę. Woda nie jest ogrzewana!
Plusem takiego rozwiązania jest bardzo funkcjonalna przestrzeń w środku, bez upychania wszystkiego.
Pomysł 10 – gniazdko 230V na zewnątrz
Podłączenie zasilania na kempingu z sieci 230 V jest niezbędne, jeśli chcemy gdzieś zostać na dłużej i korzystać z energochłonnych urządzeń. Jednak złącze 230 V przyda się też na zewnątrz kampera – tutaj kabel ma od razu w sobie gniazdko, z którego możemy zasilać urządzenia na zewnątrz, np. router czy zasilacz laptopa, albo elektryczny grill. Proste i wygodne, warto o tych drobiazgach pamiętać.
Podsumowanie
Wavecamper to dobry pomysł na wakacje kamperem, mocno niezależne od infrastruktury. Na dachu jest panel fotowoltaiczny, który zapewni zasilanie i ładowanie akumulatora. W środku tylko to co niezbędne i dla dwóch osób będzie tu jak w raju. U góry łóżko, które rozkłada się w kilka minut, na dole spora przestrzeń na przykład do pracy.
Są wszystkie niezbędne dodatki, takie jak wentylacja, ogrzewanie, moskitiery i inne elementy uprzyjemniające czy ułatwiające funkcjonowanie. W zasadzie brakuje tylko klimatyzacji, która w upalne dni byłaby zapewne wybawieniem. Konstrukcja Wavecampera jest przemyślana i sensowna.
Są oczywiście pewne minusy przyjętych rozwiązań: na przykład otwierany dach generuje nieco większy szum powietrza w czasie jazdy a zewnętrzna toaleta wymaga przyzwyczajenia. Prysznic nie ma ogrzewanej wody (to można łatwo zmienić) a w czasie ulewy górne łóżko nie jest zbyt skutecznie wentylowane, bo trzeba zamknąć siatki okienne. Zimą używanie namiotu u góry raczej się nie sprawdzi. Ale przez większość roku Wavecamperem (lub czymś zainspirowanym przez tą konstrukcję) można podróżować.
Trzy elementy, które mi się najbardziej w tym kamperze podobały to bardzo wygodne łóżko dachowe, świetna jakość zabudowy oraz fakt, że samochód ten nie ma typowego wyglądu kampera, tylko wprawne oko dostrzeże nieco nietypowy dach.
Dwa tygodnie z tym kamperem minęły bardzo szybko i chętnie do niego wrócimy. To już jesienią!
Cennik Wavecamper
Samochód w wersji bazowej kosztuje 240.152 zł brutto.
Specyfikacja Wavecamper COMFORT na bazie Renault Trafic L2 H1
ZABUDOWA Wavecamper COMFORT na bazie Renault Trafic L2 H1 | |||||||||
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE / OPCJE – ZABUDOWY | |||||||||
IZOLACJA I WYKOŃCZENIE PRZESTRZENI ZABUDOWY | |||||||||
Izolacja przestrzeni zabudowy | S | ||||||||
Wykończenie tapicerskie ścian | S | ||||||||
DACH SYPIALNY I ŁÓŻKO GÓRNE | |||||||||
Dach sypialny firmy SCA dedykowany do Renault Trafic z dodatkową izolacją pokrywy dachowej, opuszczanym komfortowym łóżkiem z systemem FROLI o wymiarach 230cm x 120cm. Boczne ściany i frontowa wyposażone w zamykane okna z moskitierami (2 szt.) oraz nieprzemakającą folią (1 szt.). Wysokość pojazdu ze złożonym dachem 200cm. Dach w kolorze białym | S | ||||||||
Malowanie dachu sypialnego w kolor pojazdu (kolor biały bez dopłaty) | O | ||||||||
OKNA | |||||||||
Okna boczne + okno w tylnej klapie przyciemnione (folia czarna 90%) | S | ||||||||
Zasłony okien bocznych + okna w tylnej klapie (kolor szary) | S | ||||||||
Termomaty na szyby w kabinie kierowcy z przyssawkami | S | ||||||||
Termomaty magnetyczne na szyby w kabinie kierowcy | O | ||||||||
PODŁOGA | |||||||||
Podłoga z właściwościami izolacyjnymi w stylu jachtowym plus wykończenie krawędzi listwami | S | ||||||||
System dwóch podwójnych szyn na całej długości podłogi do montażu siedzeń oraz innych przedmiotów | S | ||||||||
Zaślepki w szyny w części bagażnikowej | S | ||||||||
Zaślepki w szyny w części mieszkalnej | O | ||||||||
SIEDZENIA | |||||||||
Obrotnica fotela kierowcy | S | ||||||||
Obrotnica fotela pasażera | S | ||||||||
Fotel w systemie szynowym z możliwością przesuwu na postoju, zintegrowanym pasem bezpieczeństwa 3-punktowym z podłokietnikiem po prawej stronie, składanym i regulowanym oparciem, zagłówkiem oraz ISOFIX. Możliwość użycia tyłem do kierunku jazdy. (pojazd 3-osobowy) | S | ||||||||
Fotel w systemie szynowym z możliwością przesuwu na postoju, zintegrowanym pasem bezpieczeństwa 3-punktowym z podłokietnikiem po prawej stronie, składanym i regulowanym oparciem, zagłówkiem oraz ISOFIX. Możliwość użycia tyłem do kierunku jazdy. (pojazd 4-osobowy) | S | ||||||||
Dodatkowy 3-ci fotel w systemie szynowym z możliwością przesuwu na postoju, zintegrowanym pasem bezpieczeństwa 3-punktowym z podłokietnikiem po prawej stronie, składanym i regulowanym oparciem, zagłówkiem oraz ISOFIX. Rejestracja jako pojazd 5-cio osobowy | O | ||||||||
Dodatkowy 4-ty fotel w systemie szynowym z możliwością przesuwu na postoju, zintegrowanym pasem bezpieczeństwa 3-punktowym z podłokietnikiem po prawej stronie, składanym i regulowanym oparciem, zagłówkiem oraz ISOFIX. Rejestracja jako pojazd 6-cio osobowy* | O | ||||||||
ŁÓŻKO DOLNE | |||||||||
Łóżko dolne o wymiarach 200cm x 125cm z możliwością szybkiego demontażu celem dodatnia dodatkowych siedzeń lub przewozu większych gabarytów. Łóżko funkcjonujące niezależnie od umiejscowionych foteli w systemie szynowym | S | ||||||||
KUCHNIA | |||||||||
Instalacja gazowa przystosowana do butli gazowych 1,7 kg wraz ze zlewozmywakiem Dometic z dwoma palnikami i pokrywą szklaną. | S | ||||||||
Instalacja gazowa pod butlę 2.8KG** i zaworem bezpieczeństwa zlokalizowaną w tylnej części zabudowy (zasilanie z butli tylko kuchenki) | S | ||||||||
Zlew firmy Dometic ze składanym kranem i szklaną pokrywą | S | ||||||||
Lodówka kompresorowa (12V) firmy Dometic z mini zamrażalnikiem. Zapewnia optymalne chłodzenie nawet przy bardzo wysokich temperaturach wewnątrz pojazdu. Pojemność około 39L, w tym mini zamrażalnik około 5L | S | ||||||||
Zabudowa meblowa z lekkiej sklejki 15mm | S | ||||||||
Blat kuchenny z wolną powierzchnią do pracy | S | ||||||||
Składany stolik z możliwością zakotwiczenia na dowolnej długości kuchni | S | ||||||||
Szuflada na sztućce i drobne przedmioty nad lodówką | S | ||||||||
Szuflada na naczynia pod zlewem | S | ||||||||
Szafka w miejscem na przybory kuchenne | S | ||||||||
Półka pod blatem na podręczne przedmioty i żywność | S | ||||||||
Dolna szafka na produkty spożywcze | S | ||||||||
INSTALACJA ELEKTRYCZNA I OŚWIETLENIE | |||||||||
Dodatkowy akumulator AGM o pojemności 90Ah, zasilający odbiorniki zlokalizowane w zabudowie (gniazdka 12V i USB, lodówkę, pompę wody, oświetlenie LED, ogrzewanie postojowe, opcjonalną przetwornicę i inne). Ładowanie akumulatora podczas jazdy, po podpięciu do zewnętrznego gniazda 230V oraz przy pomocy opcjonalnej instalacji solarnej | S | ||||||||
Wskaźnik poziomu naładowania dodatkowego akumulatora przy pomocji aplikacji w telefonie komórkowym*** | S | ||||||||
Gniazdo 12V na panelu centralnym | S | ||||||||
Podwójne gniazdo USB (2 x 2,1A) na panelu centralnym | S | ||||||||
Podwójne gniazdo USB (2 x 2,1A) w dachu sypialnym | S | ||||||||
Podwójne gniazdo USB (2 x 2,1A) w tylnej prawej części zabudowy | S | ||||||||
Ładowarka indukcyjna do telefonu komórkowego w półce w panelu centralnym | S | ||||||||
Gniazdo 230V na panelu centralnym**** | S | ||||||||
Listwy LED umieszczone po lewej i prawej stronie części mieszkalnej | S | ||||||||
Elastyczna lampka z możliwością użycia w dowolnym gniazdku USB | S | ||||||||
Mini latarka z funkcją ładowania w gniazdku 12V z mocowaniem przy panelu centralnym | S | ||||||||
Fabryczne oświetlenie zasilane z akumulatora silnikowego zlokalizowane w bocznej i tylnej części pojazdu. Z możliwością włączenia/wyłączenia/załączenia po otwarciu drzwi lub tylnej klapy | S | ||||||||
Oświetlenie LED w bagażniku | S | ||||||||
Instalacja solarna z ultra cienkim panelem 100Wp i monitorem LCD informującym o podstawowych funkcjach ładowania oraz o stanie dodatkowego akumulatora. Ładowanie akumulatora w zabudowie oraz wsparcie dla akumulatora silnikowego | S | ||||||||
Dopłata do powiększonego panela solarnego (160W) | O | ||||||||
Dodatkowe gniazdo 230V zlokalizowane na prawej ścianie wraz z przetwornicą 600W/1200W | O | ||||||||
OGRZEWANIE POSTOJOWE | |||||||||
Niezależne ogrzewanie postojowe Diesel Eberspächer montowane pod pojazdem ze sterowaniem cyfrowym i możliwością programowania | S | ||||||||
INSTALACJA WODNA / PRYSZNIC / TOALETA | |||||||||
Zbiornik na czystą wodę o pojemnosci 19L w formie przenośnego kanistra | S | ||||||||
Zbiornik na szarą wodę o pojemnosci 19L w formie przenośnego kanistra | S | ||||||||
Prysznic zewnętrzny z uchwytem na słuchawkę w tylnej klapie | S | ||||||||
Toaleta turystyczna zlokalizowana w dolnej szafce w przestrzeni mieszkalnej z dostępem także w nocy przy rozłożonym łóżku | O | ||||||||
ZABUDOWA MEBLOWA | |||||||||
Zabudowa meblowa z lekkiej sklejki 15mm z dużą szafą na ubrania zamykaną przy pomocy rolety. Liczne szafki, schowki, półki | S | ||||||||
Kolorystyka mebli GRAFIT/ORZECH | |||||||||
Kolorystyka mebli BIAŁY/ORZECH | |||||||||
STOLIK ZEWNĘTRZNY | |||||||||
Funkcja użycia standardowego stolika na zewnątrz pojazdu | S | ||||||||
MARKIZY / PRZEDSIONKI / NAMIOTY | |||||||||
Markiza Fiamma F35 PRO (rozwijana ręcznie) długość kasety 270cm kolor obudowy czarny | O | ||||||||
Markiza Fiamma F45S (rozwijana przy pomocy korby) długość kasety 260cm kolor obudowy czarny | O | ||||||||
Ścianki boczne i frontowe do markiz | O | ||||||||
Przedsionek do markiz | O | ||||||||
Namiot nakładany na tylną klapę | O | ||||||||
BAGAŻNIKI ROWEROWE | |||||||||
Bagażnik rowerowy mocowany na tylną klapę (standard na 2 rowery) | O | ||||||||
Rozszerzenie bagażnika rowerowego (3 rowery) | O | ||||||||
Rozszerzenie bagażnika rowerowego (4 rowery) | O | ||||||||
Bagażnik rowerowy mocowany na hak | O | ||||||||
FELGI | |||||||||
Felgi aluminiowe 16 cali wraz z oponami | O | ||||||||
Felgi aluminiowe 17 cali wraz z oponami | O |
Dziękujemy firmie Renault Polska za użyczenie samochodu do testów. Listę dealerów można znaleźć tutaj.
Najnowsze komentarze