Jak zbudowany był samochód? Nabywcy aut marki Peugeot otrzymywali przed wojną specjalną instrukcję, w której tłumaczono wszystkie niezbędne pojęcia. Zamieszczamy jej fragmenty, dotyczącego modelu Type 190S.
Peugeot tego typu produkowano w latach 1928-1931. Nadwozie samochodu było zbudowane częściowo z drewna, m.in. brzozowego. Wyprodukowano ponad 33 tysiące egzemplarzy. Ilość sprzedana w Polsce jest nieznana, jednak auto trafiało na nasz rynek, czego dowodzi niniejsza instrukcja:
Opis samochodu
SILNIK składa się z jednolitego bloku, od spodu zamkniętego przez odejmowany karter, stanowiący zbiornik oleju. Wał korbowy pracuje w silnych łożyskach kulkowych o dużych wymiarach. ŁAŃCUCH ROZRZĄDCZY znajduje się przed silnikiem w specjalnej obudowie i przy pomocy mimośrodowego koła przekładniowego może być dowolnie naciągany.
TŁOKI zrobione są z lekkiego metalu i zaopatrzone w trzy pierścienie tłokowe każdy.
KORBOWODY posiadają łożyska, wylane białym metalem, podczas gdy sworznie tłokowe na końcu korbowodów umocowane są przy pomocy sworzni klinowych, obracając się w otworach tłoka. Smarowanie silnika następuje przy pomocy pompki trybikowej (smarowanie pod ciśnieniem). Pompka tłoczy olej przez przewody do zbiorników rozbryzgowych pod korbowodami i do obudowy rozrządu.
MAGNETO wysokiego napięcia sprzęgnięte jest przy pomocy sprzęgła gumowego z napędzającem kołem łańcuchowem. Na przedłużeniu wałka znajduje się wentylator. Napędza go wraz z prądnicą klinowy pas gumowy.
Przenoszenie siły na oś tylną następuje poprzez wał przegubowy, wyposażony w pracujący na sucho przegub i w przegub kulkowy.
SPRZĘGŁO: znane powszechnie suche, jednodyskowe.
MOST TYLNY podtrzymuje trzybiegową skrzynkę przekładniową i napęd osi poprzez ślimacznicę i tryby ślimakowe.
PODWOZIE zbudowane jest z najprzedniejszej specjalnej tłoczonej blachy stalowej i spoczywa na osi przedniej, połączone z nią elastycznym resorem poprzecznym. Z osią tylną łączą podwozie dwa pół-eliptyczne resory.
Oś PRZEDNIA połączona jest z podwoziem przy pomocy przedniego resoru oraz trójkąta usztywniającego. wiodącego ku środkowi podwozia. KIEROWNICA łączy się z podwoziem poprzez tryby stożkowe o przestawianych uchwytach. HAMULCE: dwa szczękowe w całkowicie uszczelnionej obudowie. łatwo nastawialne.
TYP 190 S wyposażony jest w hamulce na cztery koła. Wszystkie hamulce działają od ręki lub z pedału nożnego.
Ustawianie samochodu
Rozrząd. W zasadzie ustawianie rozrządu uskutecznia fabryka. Jedynie po remoncie wozu należy je sprawdzić. bądź też w razie potrzeby przeprowadzić.
- 1.5 do 2.5 mm. poza górnym martwym punktem zawór się otwiera. w/ot 10 do 12 mm. poza dolnym martwym punktem zawór sig zamyka.
- 8 do 9 mm. przed dolnym martwym punktem zawór się otwiera. wy lot k O do I mm. po górnym martwym punkcie zawór się zamyka.
Skok zaworu wynosi 4 mm. Skok ten jest stałym. i nie wymaga ustawiania. jeśli gra pomiędzy trzonkiem a popychaczem zaworu jest normalna. Gra ta wynosi 0.2 mm.
Popychacze. Jeśli gra. o której wspomnieliśmy. jest niewłaściwa. należy ją uregulować. W tym celu należy zwolnić przeciwnakrętkę śrubki nastawnej na popychaczu i, przytrzymując silnie popychacz. odśrubować śrubkę nastawną o tyle. by osiągnąć pożądaną grę 0.2 mm. (co równa się mniejwięcej grubej karcie wizytowej). Następnie nakrętkę przyśrubować należy z powrotem.
Łańcuch. Po rozebraniu silnika i ponownem złożeniu go rozrząd należy ponownie ustawić. W tym celu łańcuch rozrządczy. rozrządczy musi być właściwie założony. Cylinder I (cylindry są numerowane 1.11.111.1V. licząc od cylindra przy kole zamachowem) ustawiamy w ten sposób. by zawór wydechowy był zamknięty. t. j. by tłok znajdował się w górnym martwym punkcie. poczem wałek rozrządczy obracamy dopóty, dopóki zawór wydechowy się nie zamknie. W tym momencie ustawienie zapłonu jest dokonane.
Wystarczy ustawienie zapłonu dla pierwszego cylindra, wówczas bowiem zgadzać się będzie również ustawienie pozostałych 3 cylindrów. Skoro wał korbowy, tłoki i wał rozrządczy znajdują się w powyżej omówionem położeniu. zakładamy łańcuch. Tryby łańcucha zaopatrzone są w specjalne znaki. wskazujące właściwe ustawienie kółek. Aby mieć możność łatwego ustalenia górnego martwego punktu tłoka. Należy poprzez otwór, powstały przez odjęcie pokrywy zaworów. wprowadzić sztywny drut. Jeśli zachodzi potrzeba zdjęcia łańcucha wału rozrząd-czego, nie wolno zapominać o tern, by zaznaczyć jego właściwe poło-żenie na kryzie wału rozrządczego.
Naciąganie łańcucha
Z biegiem czasu, w szczególności w początkowym okresie pracy. łańcuch rozciąga się, o czem można się przekonać, poruszając ręką w obie strony tarczę naciągającą łańcuch. Jeśli łańcuch wykazuje zbyt wielką grę, należy go naciągnąć. W tym celu należy nakrętkę zabezpieczającą osi tarczy napinającej zwolnić, zwalniając równocześnie nakrętkę, przytrzymującą dźwignię na osłonie łańcucha. Z kolei rzeczy dźwignię przesuwamy na prawo, wskutek czego tarcza przy pomocy mimośrodu naciągnie łańcuch. Baczyć należy na to. by łańcuch nie był naciągnięty zbyt silnie. Po przesunięciu dźwigni w prawo o tyle. o ile to jest możliwe, należy ją przesunąć z powrotem w lewo o 2 mm., poczem dociągnąć obie nakrętki zabezpieczające.
Magneto
.Ażeby kierowca był w stanie usunąć drobne niedokładności w działaniu magneta, które mogłyby się ujawnić w czasie drogi, dajemy poniżej kilka wskazówek.
Ustawianie
Zapłon winien następować wówczas, gdy tłok znajduje się w odległości 1,5 mm. przed górnym martwym zapłonu. punktem. Aby to osiągnąć, należy tłok cylindra I ustawić w omówionej pozycji. W tym momencie przerywacz magneta powinien przerywać prąd, rozdzielacz zaś znajdować się na przewodzie, prowadzącym do cylindra I.
Baczyć należy również na to, by rozwarcie styków przerywacza nie przekraczało 0,4 mm. Rozdzielacz należy chronić przed przedostawaniem się do niego zanieczyszczeń i pyłu węglowego. W celu dokonywania innych reperacyj magneto oddawać należy do specjalnego warsztatu reparacyjnego.
Gaźnik
Ustawianie gaźnika ma miejsce na stoisku próbnem w fabryce, przyczem gaźnik wyposaża się w najbardziej wydajne i równocześnie najbardziej oszczędne dysze. Ilość mieszanki, jaka ma być doprowadzana do cylindrów, regulowana jest przez przepustnicę, uruchamianą przez nożny pedał (akcelerator). W razie nieszczelności pływaka należy go zastąpić nowym. We wszystkich innych wypadkach zwracać się do specjalnych warsztatów.
Świece. Baczyć należy na to, ażeby odległość pomiędzy elektrodami świecy nie przekraczała 0,4 mm. Ponieważ odległość ta na skutek zużycia, elektrod z biegiem czasu wzrasta, jest rzeczą wskazaną badanie świec co 3000 km. jazdy. Ażeby usunąć wszelkie nieszczelności świeca musi być zaopatrzona zawsze w uszczelnienie miedziano-azbestowe i dobrze dociągnięta.
Sprzęgło
Na skutek dłuższego używania pojazdu zużywa się wkładka sprzęgła, a wraz z tern ulega zmianie położenie dźwigni sprzęgła. Jeśli dźwignia ta nie będzie w porę nastawiona, sprzęgło zacznie się ślizgać, wskutek czego okładki sprzęgła ulegną szybkiemu bardzo zniszczeniu. Dla uniknięcia tego baczyć należy, by pedał sprzęgła posiadał zawsze 1-2 cm. martwej gry, którą osiągnąć można przez przestawianie drążków.
Kierownica
Jeśli kierownica wykazuje zbyt wielką martwą grę, należy ją umocnić przez usunięcie gry pomiędzy trybami i obudową kierownicy. W tym celu należy zwolnić śrubkę zabezpieczającą tuleji nastawnej na obudowie kierownicy i dociągnąć tuleję o tyle, by w kierownicy osiągnąć pożądaną niewielką martwą grę. Następnie śrubkę zabezpieczającą należy dokręcić. Jeśli wówczas gra będzie zbyt wielka, należy ustawić przeguby kulkowe na wale kierownicy, co jednak powierzyć należy wyszkolonemu personelowi w warsztatach.
Hamulce
Zbyt częste hamowanie wywołuje z biegiem czasu zużycie wkładek hamulcowych, wskutek czego powstaje zbyt wielka gra w pedale hamulcowym. Gra ta wymaga ponownego ustawienia. W tym celu samochód należy ustawić na lewarach i przekręcić w prawo okrągłe nakrętki naciągające na drążkach kierowniczych. Baczyć przytem należy, aby wszystkie 4 nakrętki dociągnięte były jednakowo silnie, podczas czego z miejsca kierownicy należy uruchamiać pedał hamulcowy. Po zwolnieniu tego pedału wszystkie kota powinny się dać jednakowo obracać.
Jest również rzeczą wskazaną, aby od czasu do czasu, po dłuższej jeździe, badać ręką wszystkie 4 bębny hamulcowe. Żaden z nich nie powinien być ciepłym, co oznaczałoby tarcie się szczęk hamulcowych. Okrągłą nakrętkę nastawną hamulców należy podówczas zwolnić i zwalniać dopóty, dopóki bębny hamulcowe nie pozostaną podczas jazdy zupełnie chłodne.
Co należy przedsięwziąć podczas mrozów?
Jest rzeczą konieczną, aby podczas mrozów. o ile garaż jest nieopalany, spuścić wodę z chłodnicy, aby uniknąć pęknięcia jej lub też ścianek. Można czynności tej zaniechać, jeśli chłodnicę napełnimy mieszaniną, zawierającą 20 do 30% czystej gliceryny. Mieszanina taka chroni wodę od zamarznięcia w granicach do -15°C. Ponieważ gliceryna nie paruje, wystarcza przy dolewaniu uzupełniać wodę. Zamarzaniu wody zapobiega również taka sama domieszka alkoholu. Wskazaną jest rzeczą, aby zimą chłodnicę okrywać pokrywą, zaopatrzoną w klapy.
Dla opróżnienia chłodnicy należy odkręcić nakrętkę, znajdującą się z przodu na dole pomiędzy obramowaniem chłodnicy i końcem przedniego resora. Nakrętka ta jest łatwo dostępna. Do napełniania chłodnicy w czasie mrozu stosować należy gorącą wodę.
Najnowsze komentarze