Ceny paliwa w Polsce są nadal wysokie. Dzieje się tak, pomimo obniżki cen dolara oraz spadków cen ropy na giełdach, a porównanie kosztów bieżących z tymi sprzed trzech miesięcy może wręcz szokować. Dobrze widać to na przykładzie dwóch paragonów z Orlenu, jedno tankowanie ze stycznia, drugie z marca. Sprawdziliśmy też co się stanie, gdy stawka VAT wróci do poziomu 23%, i nie naprawa to optymizmem.
Gwałtowny wzrost cen paliw odbija się na naszych portfelach i gospodarce. Rosnące koszty powodują, że ruch na drogach zmalał a wiele osób jeździ po prostu wolniej, używając ekonomicznego zakresu prędkości. Skąd ta zmiana? Tankowanie może po prostu zaboleć nasz budżet, szczególnie gdy nasz silnik to diesel.
Paragony ze stycznia i z marca: różnica 25% brutto, 34% netto
40 litrów paliwa, zatankowane 4 stycznia przy cenie oleju napędowego 5,97 zł za litr dawało kwotę 238,80 zł. Trzy miesiące później, to samo paliwa, ta sama ilość przy cenie 7,99 zł za litr daje kwotę 319,60 zł i to mimo obniżonego podatku VAT. Różnica ceny brutto pomiędzy styczniem a marcem 2022 roku wynosi 25%, ale już różnica od kwoty netto, z uwagi na zmieniony VAT, to ponad 34%!
Koszt zatankowania 40 litrów paliwa – olej napędowy Verva styczeń – marzec 2022
brutto |
stawka VAT |
netto |
VAT |
238,80 zł |
23% |
194,15 zł |
44,65 zł |
319,60 zł |
8% |
295,93 zł |
23,67 zł |
różnica ceny brutto |
25,28% |
cena litra oleju napędowego styczeń 2022 |
5,97 zł |
różnica ceny netto |
34,39% |
cena litra oleju napędowego marzec 2022 |
7,99 zł |
Powyższe porównanie pokazuje wyraźnie jak bardzo zwiększyła się cena oleju napędowego w ciągu tego okresu. Różnice dotyczą nie tylko oleju napędowego, bo benzyna też podrożała, nieco tylko w mniejszym stopniu.
Sprawdźmy jeszcze co by się stało, gdy stawka VAT wróci do poziomu 23%?
cena netto |
VAT |
cena brutto |
różnica |
295,93 zł |
23% |
363,99 zł |
44,39 zł |
Cena netto się oczywiście nie zmieni, ale kwota, którą zapłacimy na stacji za zatankowanie 40 litrów paliwa wzrośnie o 44,39 zł, czyli ponad złotówkę za litr! Cena paliwa wzrośnie do 9,10 zł za litr.
Nie są to dobre perspektywy dla nas, kierowców. Powrotu do dawnych cen na poziomie 5 zł brutto za litr na razie nie widać i to pomimo spadków cen ropy na światowych giełdach, uwolnienia zapasów tego surowca m.in. przez USA oraz spadku kursów dolara.
Dobra wiadomość jest taka, że powoli spadają ceny w hurcie.
Hurtowe ceny paliwa netto, podane dzisiaj przez Orlen wyglądają następująco:
Benzyna bezołowiowa – Eurosuper 95 |
5.967,00 zł/m3 |
Benzyna bezołowiowa – Super Plus 98 |
6.297,00 zł/m3 |
Olej Napędowy Ekodiesel |
6.652,00 zł/m3 |
Olej Napędowy Arktyczny 2 |
6.977,00 zł/m3 |
Olej Napędowy Grzewczy Ekoterm |
5.118,00 zł/m3 |
Ceny idą więc powoli w dół, ale nadal jest to poziom trudno akceptowalny dla kierowców w Polsce, szczególnie gdy uwzględnimy fakt, że w tabeli widać kwoty netto.
źródło paragonów użytkownik Readme – serwis Wykop.pl
Najnowsze komentarze