Opony letnie i zimowe czy całoroczne? Każdy rodzaj ogumienia ma swoich zwolenników i przeciwników. Wśród zalet opon letnich można wymienić m.in. bardzo dobre zachowanie na suchym i mokrym asfalcie, lepszą odporność na ścieranie a w przypadku opon zimowych przekonuje zachowanie na śniegu i w bardzo niskich temperaturach.
Z kolei opony całoroczne starają się połączyć te dwa odległe od siebie światy i w wielu przypadkach dobrze im się to udaje. W przypadku takiego rozwiązania odpada nam zmiana opon latem i zimą oraz konieczność ich przechowywania. Mając na względzie parametry użytkowe i trwałość warto zainwestować nieco więcej w lepszej klasy opony, większy wydatek zrekompensują dobre osiągi oraz brak kosztów wymiany i składowania jak w przypadku gum letnich oraz zimowych.
Mamy bardzo dobre doświadczenia z oponami Michelin Crossclimate+, które jeżdżą na naszych redakcyjnych samochodach: Renault Kadjar, Citroen Xantia oraz Citroen XM są wyposażone właśnie w te opony. Zapewniają one dobre osiągi zarówno latem jak i zimą. Chcieliśmy się więc przekonać jakiego postępu dokonał producent w tym zakresie i do najnowszego samochodu zamówiliśmy najnowszy produkt Michelin – Crossclimate 2. Są one bardzo krótko na rynku, dlatego trudno sprawdzić jakie mają opinie.
Od niedawna w redakcji mamy dużego SUV-a – luksusowy DS 7 Crossback ze 180-konnym silnikiem benzynowym i 19” felgami. Fabrycznie jest on wyposażony w letnie opony klasy premium Michelin Primacy 4 w rozmiarze 235/50/19. To opony, które w zakresie efektywności paliwowej jak i hamowaniu na mokrej nawierzchni mają indeks A, co oznacza najmniejsze opory toczenia i najmniejsze spalanie, oraz indeks B (70 dB) w zakresie hałasu zewnętrznego.
Zamówione przez nas całoroczne opony Michelin Crossclimate 2 kupiliśmy również w rozmiarze 235/50/19 w wersji V (prędkość do 240 km/h), XL (wzmacniane), o indeksie efektywności paliwowej A oraz indeksie drogi hamowania na mokrym B. Indeks głośności to również B (71 dB). W momencie zakupu, w październiku 2021 r., cena za rzutkę takiej opony wynosiła 962 zł a łączny koszt bez montażu to 3844 zł.
Zobacz także: Nowy DS 7 Crossback dla wójta: chcę samochód, jakim porusza się prezydent Francji
Co producent pisze o swoich nowych oponach? Dzięki wysokim osiągom w zakresie hamowania i przyczepności na śniegu, najlepszym osiągom hamowania na suchej nawierzchni i znakomitym osiągom na mokrej nawierzchni i śniegu przy dopuszczalnym poziomie zużycia, opona zapewnia większe bezpieczeństwo i oszczędność paliwa w porównaniu do swojej bestsellerowej poprzedniczki.
Opona posiada technologię P-edge, zwiększającą przyczepność na śniegu. Z kolei technologia MaxTouch Construction maksymalizuje obszar kontaktu opony z podłożem, równomiernie rozkładając na nim siły występujące podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów, dla większej trwałości opony.
Michelin Crossclimate 2 została zaprojektowana dla ceniących sobie bezpieczeństwo kierowców kompaktowych i średnich SUV-ów, kompaktowych i elektrycznych samochodów osobowych, sedanów i sportowych sedanów.
- Rzeźba bieżnika w kształcie litery V
- Mieszanka termoadaptacyjna
- Fazowanie V-Ramp
- Ząbki na krawędziach klocków
- Krawędzie P-edge
- MaxTouch Construction
- Boki Cool Running
- Lamele LEV
Opony Michelin Crossclimate 2 zostały zamontowane w autoryzowanym serwisie DS Automobiles w Warszawie, przy al. Krakowskiej 206. Koszt montażu opon wynosi w ASO 225 zł brutto. Samochód został też umyty i przygotowany do kolejnych długich podróży. Przy okazji wizyty auto również sprawdzono.
W najbliższym czasie chcemy sprawdzić jak zmiana opon wpłynęła na spalanie i głośność. Do tej pory średnie spalanie na dystansie 3 tysięcy kilometrów wyniosło 8,3 litra na 100 kilometrów. Będziemy też testować ich trwałość.
Partnerem testu opon Michelin Crossclimate 2 jest DS Store Warszawa oraz Oponeo.pl, lider internetowej sprzedaży opon w Polsce.