Stellantis otrzymał patent na nowatorski system wyciągarki, który może stać się kluczowym elementem przyszłych modeli elektrycznych a być może także hybrydowych marki Jeep. W przeciwieństwie do klasycznych, montowanych po produkcji wyciągarek umieszczanych na zderzakach, nowa technologia integruje system bezpośrednio z układem napędowym pojazdu.
Nowy system wykorzystuje energię z akumulatora oraz silnik elektryczny, który napędza pojazd. Dzięki temu eliminuje potrzebę stosowania osobnego silnika do obsługi wyciągarki, co obniża wagę i upraszcza konstrukcję. Patent został zgłoszony 25 stycznia 2024 roku, a oficjalnie przyznany Stellantisowi 21 stycznia 2025 roku.

Rozwiązanie pozwala na przekierowanie momentu obrotowego z osi napędowych przez przekładnię planetarną do bębna wyciągarki. Co ciekawe, dokument nie precyzuje dokładnej lokalizacji systemu w pojeździe, co może oznaczać możliwość zastosowania zarówno przedniej, jak i tylnej wyciągarki.
Patent sugeruje, że technologia ta może zostać zastosowana w przyszłych modelach terenowych Jeepa, takich jak zapowiadany Recon EV. Nie jest jednak jasne, kiedy zostanie zaprezentowany. Zintegrowana wyciągarka to pewnego rodzaju przełom w segmencie elektrycznych aut terenowych.
Pomysł jest stosunkowo prosty, ale wydaje się być dość interesujący – aktywacja trybu wyciągarki powoduje przełączenie napędu z kół na wyciągarkę, używając całej mocy silnika napędzającego samochód. W efekcie mamy mocną wyciągarkę, która będzie działać tak długo jak w akumulatorze trakcyjnym pozostanie napięcie.
źródło: Car and Driver
Najnowsze komentarze