• Najnowsze

Juliusz Verne i André Citroën – dwóch wizjonerów

2020-06-13

Używany Peugeot J7 – zabytkowy kamper z 1975 roku

2021-02-28

Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce

2021-02-28

Nowy Citroën C4 popularny wśród klientów. Fabryka zwiększa produkcję

2021-02-28

Test: nowy Renault Koleos 2019 FL Blue dCi 190 X-Tronic 4×4 – duży komfortowy SUV klasy biznes

2021-02-28

Nowe Renault Espace F1: odrodzenie szalonego minivana!

2021-02-28

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?

2021-02-27

DS 7 Crossback Louvre: SUV klasy premium w limitowanej wersji Louvre z silnikiem diesla z rabatem 37.000 zł! Konkurent Audi, BMW i Mercedesa

2021-02-27

Nowy Citroën C4 cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Ładniejszy niż Toyota C-HR, wygodniejszy niż Volkswagen Golf

2021-02-27

Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!

2021-02-27
Opel Mokka 2021, Mokka-e

Test: Nowy Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd (pierwsza jazda)

2021-02-27
niedziela, 28 lutego, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Juliusz Verne i André Citroën – dwóch wizjonerów

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2020-06-13
w Citroen, Historia
Czas czytania7min
69 1
1
60
UDOSTĘPNIEŃ
201
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Nowy Citroën C4 popularny wśród klientów. Fabryka zwiększa produkcję

Nowy Citroën C4 cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Ładniejszy niż Toyota C-HR, wygodniejszy niż Volkswagen Golf

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

Któż z nas, chłopaków dziś znajdujących się w tzw. wieku średnim, nie czytał książek Julesa Verne’a? „Dzieci kapitana Granta”, „20.000 mil podmorskiej żeglugi”, „Tajemnicza Wyspa”, „W 80 dni dookoła świata”, „Dwa lata wakacji”, „Pięć tygodni w balonie”, „Piętnastoletni kapitan”, „Podróż do wnętrza Ziemi” i szereg innych powieści rozbudzały naszą wyobraźnię w czasach, kiedy nie było Internetu, a sklepowe półki świeciły pustkami. Jules Verne był jednym z wizjonerów i jednocześnie jednym z protoplastów literatury science fiction. Z kolei jego rodak, urodzony niemal dokładnie pół wieku później, był jednym z wizjonerów w branży motoryzacyjnej, a wręcz w przemysłowej.

Jules Verne urodził się 8. lutego 1828 roku w Nantes. André Citroën przyszedł na świat 5. lutego 1878 roku w Paryżu, 300 km od miejsca urodzenia Verne’a. Pół wieku bez trzech dni. Dwóch francuskich wizjonerów, z których ten urodzony później w dzieciństwie czytywał książki napisane przez tego pierwszego. André Citroën odkrył książki swojego rodaka w wieku 9 lat. Nie wiemy, czy Jules Verne posiadał samochód (był miłośnikiem żeglarstwa), raczej nie, bo ostatnie dwie dekady życia (zmarł w 1905 roku) naznaczone były różnego rodzaju schorzeniami pisarza. Jeśli nawet gdzieś przy domu Verne’a parkował jakiś samochód, to na pewno nie był to Citroën – André zaczął ich produkcję kilkanaście lat po śmierci Julesa.

Pod koniec XIX i na początku XX wieku, w których to czasach panowała niemal nieskończona wiara w możliwości postępu technicznego, dwóch francuskich wizjonerów działało jednak równolegle. Schorowany już Jules Verne, który w końcowych latach swojej twórczości zaczął dostrzegać także zagrożenia niesione przez postęp techniczny, i młody inżynier zafascynowany poznaną na terenach nieistniejącej wówczas Polski technologią przekładni zębatych o daszkowych zębach. Które zresztą szybko stały się logotypem firmy André Citroëna.

Nie ma żadnych przekazów potwierdzających, by Jules Verne i André Citroën kiedykolwiek się spotkali. Mieli jednak szansę przebywać dość blisko siebie. Verne pojawił się w Paryżu w roku 1896 na procesie, który wytoczył mu Eugène Turpin, francuski wynalazca melinitu (materiału wybuchowego), który doszukiwał się w jednej z powieści Verne’a analogii do siebie w niezbyt miłym bohaterze. Z Paryżem zaś związany był André Citroën, który tam się urodził i tam zmarł.

Nie tylko Paryż

Ale jest też inne miasto, które na swój sposób łączy Verne’a i Citroëna. To hiszpańskie Vigo. Nasi Czytelnicy doskonale wiedzą, że mieści się tam jedna z fabryk Citroëna, a w zasadzie Grupy PSA. Działa od 1958 roku, a więc blisko 20 lat wcześniej, niż powstał koncern PSA, była więc zakładem produkcyjnym Citroëna (wówczas zależnego od Michelina). Nie ma żadnych dowodów potwierdzających, by André Citroën kiedykolwiek był w Vigo, choć wiadomo, że Hiszpanię kilkakrotnie odwiedzał. Między innymi w 1929 roku zwiedzał wystawy w Barcelonie i w Sewilli.

W Vigo od 1992 roku jest aleja André Citroëna, czemu trudno się dziwić. Znajduje się ona na północnej granicy fabryki PSA. Z kolei Jules Verne ma w mieście pomnik. W porcie, bo gdzieżby indziej. Faktem jest, że pisarz bywał w Vigo, co najmniej dwukrotnie.

Miasto i jego okolice znalazło się też w jego powieści „20.000 mil podmorskiej żeglugi”. Jules Verne pisał, że kapitan Nemo, chyba najsłynniejsza przez niego stworzona postać, odnalazł skarb zatopiony podczas bitwy morskiej w zatoce Vigo (zwanej też bitwą pod Randą) z początku XVIII wieku i dzięki temu mógł sfinansować swoje światowe wyprawy Nautilusem. Pisarz miał okazję poznać miasto i zatokę, ale dopiero kilka lat po tym, gdy napisał „20.000 mil podmorskiej żeglugi”. 1. czerwca 1878 roku sztorm zmusił go do zawinięcia do portu w Vigo. Verne pływał wówczas swoim trzecim już z kolei jachtem o nazwie Saint-Michel III. Wizyta pisarza w Vigo była wydarzeniem w mieście, a podczas czterodniowego pobytu Jules Verne był w stanie zwiedzić zatokę San Simón, którą opisał w swojej powieści. Zrobiła na nim wielkie wrażenie: „Nie można sobie wyobrazić czegoś bardziej godnego podziwu niż ta zatoka Vigo, ogromne jezioro otoczone górami”.

Sześć lat później Jules Verne, znowu borykając się z problemami na pokładzie Saint-Michel III, ponownie zawinął do portu w Vigo. Znów zwiedzał miasto, poznał też hiszpańskiego wizjonera, mechanika i wynalazcę, Antonio Sanjurjo Badíę. Też ciekawego człowieka, który nie tylko był uzdolnionym technikiem, ale zapewniał swoim pracownikom ubezpieczenie zdrowotne, dożywotnie wynagrodzenie po przejściu na emeryturę i odpoczynek w niedziele. W XIX wieku! Antonio Sanjurjo Badía zaprojektował, zbudował i przetestował łódź podwodną, która miała służyć obronie Vigo przed atakami floty amerykańskiej podczas wojny z USA. Projekt niewątpliwie związany z wizjonerskimi pomysłami Julesa Verne’a.

Pomnik Juliusza Verne'a w Nantes
Pomnik Juliusza Verne’a w Nantes, mieście gdzie się urodził

Wizjonerzy

Niewątpliwie trzeba uznać, że André Citroën przewidział rewolucję, jaką wprowadzi upowszechnienie automobilizmu. Tak samo trudno się nie zgodzić z tezą, że Jules Verne był prawdziwym prekursorem, który przewidział takie wynalazki, jak rakieta kosmiczna, łódź podwodna, samolot, telewizja, helikopter, a nawet Internet i wideokonferencje. W 1863 roku pisał o miastach pełnych samochodów napędzanych silnikami „wybuchowymi”. Było to w książce „Paryż w XX wieku”, którą odkryto dopiero w 1989 roku i wydano po raz pierwszy pięć lat później.

Samochody Citroëna zawsze były inne, niż to, co oferowali inni producenci. Fabrykę w Vigo opuszczał początkowo Citroën 2CV. Przez lata zmieniały się produkowane tam modele. Dziś bramy zakładu opuszczają Citroëny Berlingo, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer oraz C-Elysée. Jest to jeden z najbardziej wydajnych zakładów produkcji samochodów w Hiszpanii. Eksportuje samochody na pięć kontynentów. Nic więc dziwnego, że na świecie Vigo kojarzy się w dużej mierze właśnie z Citroënem. Ale jest to też w jakimś sensie miasto dwóch wizjonerów. W jego historię wpisali się zarówno André Citroën, jak i Jules Verne.

Dodajmy przy okazji, że w Polsce działa Polskie Towarzystwo Juliusza Verne’a.

Z kolei Citroën oferował w XXI wieku niedużego kombivana o nazwie Nemo. Produkowano go w latach 2007-2017, ale niestety nie w Vigo, lecz w tureckiej Bursie. Citroën Nemo, wraz z bliźniaczymi Peugeotem Bipperem i Fiatem Fiorino, w 2009 roku uhonorowany został tytułem Van of the Year.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën i Google Maps

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoria
Udostepnij24Tweet15Udostepnij4
Poprzedni

Dlaczego samochody dawniej były tylko czarne i kto to zmienił?

Następny

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych!

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych!

PSA wycofuje się z zatrudnienia Polaków we Francji? Pojedzie tylko mała grupa

Peugeot zajął wysokie miejsce w rankingu satysfakcji klientów, tuż za Lexusem

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Andrzej Juliański o Nowy Citroën C4 cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Ładniejszy niż Toyota C-HR, wygodniejszy niż Volkswagen Golf
    • Mario o Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?
    • Anonimowo o Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce
    • Anonimowo o Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce
    • Anonimowo o Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce
    • Pp o Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?
    • Roman o Nowy Citroën C4 popularny wśród klientów. Fabryka zwiększa produkcję
    • Konrad o Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?
    • Darek o Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce
    • Robert o Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Używany Peugeot J7 – zabytkowy kamper z 1975 roku
    • Auto na prąd za grosze. Najtańszy elektryczny konkurent Dacii Spring kosztuje zaledwie 17.000 zł. Niestety nie kupisz go w Polsce
    • Nowy Citroën C4 popularny wśród klientów. Fabryka zwiększa produkcję
    • Test: nowy Renault Koleos 2019 FL Blue dCi 190 X-Tronic 4×4 – duży komfortowy SUV klasy biznes
    • Nowe Renault Espace F1: odrodzenie szalonego minivana!
    • Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 kontra Audi Q7 3.0 TDi Quattro. Kto wygrał?
    • DS 7 Crossback Louvre: SUV klasy premium w limitowanej wersji Louvre z silnikiem diesla z rabatem 37.000 zł! Konkurent Audi, BMW i Mercedesa
    • Nowy Citroën C4 cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Ładniejszy niż Toyota C-HR, wygodniejszy niż Volkswagen Golf
    • Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Test: Nowy Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd (pierwsza jazda)


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    1
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.