• Najnowsze

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

2021-02-21

Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ

2021-02-26
Nissan Qashqai

Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!

2021-02-26

Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona

2021-02-26

Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi

2021-02-26

Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021

2021-02-26
Fiat Punto Cross

Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?

2021-02-26
Peugeot, logo, dealer

Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa

2021-02-26
Peugeot 308 2021

Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!

2021-02-26
Citroen C4

Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie

2021-02-25
Peugeot 308

Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni

2021-02-25
piątek, 26 lutego, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2021-02-21
w Historia
Czas czytania4min
87 4
2
150
UDOSTĘPNIEŃ
261
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Nowy polski wątek w historii Citroëna. Inżynier Kazimierz Kazimierczak.

Salon Citroëna w Warszawie uwieczniony w przedwojennej polskiej komedii

Kiedyś samochody produkowano dłużej, zanim zdecydowano się na kolejną generację, czy też następcę. Owszem, pojawiały się liftingi, udoskonalenia, ale generacje zmieniano rzadko. Na przykład Peugeota 504 produkowano przez piętnaście lat, od roku 1968 do 1983. Za to dość często zdarzało się tak, że równolegle produkowano, zwłaszcza na różnych rynkach, dwa kolejne modele. Podobnie było w przypadku następcy Peugeota 504, modelu 505. Zbliżał się kres życia 504-ki, więc w roku 1979 zaprezentowano Peugeota 505.

Z kolei Peugeota 505 zastąpił model 605 zaprezentowany w roku 1989, kiedy 505-tka była jeszcze oferowana. Oficjalnie produkcję Peugeota 505 zakończono w Europie w roku 1992, ale do 1995 roku auto było produkowane w Argentynie, a aż do 1997 w Chinach.

Peugeot 505 był ostatnią, jak dotychczas limuzyną marki, która wykorzystywała tylny napęd. Ale były też wersje 4×4, o których zapominać nie wolno. Samochód miał eleganckie, dynamiczne w stylu nadwozie (dzieło stylistów ze studia Pininfarina) oraz świetne, nowoczesne wnętrze, za które odpowiadał Paula Bracq znany z wcześniejszych projektów dla Mercedesa i BMW. Paula Bracq brał też udział w projektach takich konceptów, jak Quasar, Próxima i Oxia.

Model 505 był końcem pewnej ery dla Peugeota, będąc ostatnią z limuzyn wykorzystujących napęd tylny, jedną z najbardziej zakorzenionych tradycji w historii Peugeota. Nie oznaczało to jednak przerwy w odniesieniu do charakterystyki marki od momentu jej powstania: niezawodności i zachowania na drodze. Jego solidność i niezawodność nawet na drogach będących w złym stanie są nadal legendarne i były kluczem do sukcesu w Afryce, Ameryce Łacińskiej i na Dalekim Wschodzie. Regionach, w których nadal jeżdżą te samochody z przebiegami rzędu 500.000 km lub nawet 1.000.000 km. Ale Peugeota 505 sprzedawano także na trudnym rynku północnoamerykańskim. Był jednym z ostatnich aut Peugeot oferowanych w USA. W 1984 roku zarejestrowano w Stanach ok. 20.000 egzemplarzy tego modelu. W Nowym Jorku i Los Angeles auto było wcale nierzadko spotykane jako taksówka.

Solidność przełożyła się również na dużą wszechstronność. Na różnych rynkach, na których sprzedawano Peugeota 505, oferowano wersje typu karetka pogotowia, pojazd policyjny, samochód wojskowy, karawan, a nawet pick-up z podwójną kabiną. Firma Dangel przygotowała wersję 4×4 napędzaną turbo dieslem 110 KM.

Peugeota 505 należy uznać za jednego z inicjatorów koncepcji samochodu światowego, pojazdu o cechach zdolnych zaspokoić potrzeby bardzo zróżnicowanych rynków. Wystarczy popatrzeć na listę krajów, w których samochód był produkowany: Francja, Hiszpania (Vigo), Chile, Egipt, Argentyna, Nowa Zelandia, a nawet Chiny i Indie.

Zadanie Peugeota 505 było jasno zdefiniowane – musiał zastąpić model 504, który wyznaczył trendy tej klasy w marce Peugeot zdefiniował „styl Peugeot” dzięki dynamicznemu profilowi ​​i charakterystycznym reflektorom, inspirowanym oczami włoskiej aktorki Sofii Loren.

Możliwości Peugeota 505 wzrosły jeszcze bardziej wraz z premierą jego wersji rodzinnej (Familiale), zaprezentowanej na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 1982 roku. To przestronne kombi było przykładem modułowości, zanim ta koncepcja stała się modna: pozwalała na zastosowanie trzech rzędów siedzeń i mieściła do 8 pasażerów. To sprawiło, że ​​ta wersja stała się popularna zarówno wśród dużych rodzin, jak i u taksówkarzy, którzy i tak już ufali temu modelowi ze względu na jego niezawodność. W rzeczywistości ta wersja z powodzeniem konkurowała z pierwszymi MPV, które pojawiły się na rynku.

Przez blisko dwie dekady wyprodukowano 1.351.254 egzemplarzy Peugeota 505. Niezły wynik, jak na tamte czasy i na fakt, że mówimy o samochodzie segmentu E.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Galeria

Newsletter

Originally posted 2019-03-30 07:07:39.

3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 504505605historiaOxiaPeugeotProximaQuasar
Udostepnij103Tweet20Udostepnij5
Poprzedni

Czy nowy Citroën C4 zdobędzie tytuł Car of The Year 2021?

Następny

Chcesz poczytać o Oplach? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 07-08/2021

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Chcesz poczytać o Oplach? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 07-08/2021

Dacia Duster po tuningu. Mroczna, matowa czerń

Renault i Mercedes razem? Analitycy rynkowi sugerują sojusz

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Anonimowo o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Anonimowo o Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi
    • Adam o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Adam o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Texas910Gus o Nowy Citroën CC21 na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał konkurent Renault Kiger?
    • Kamil o Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Kamil o Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Kamil o Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Tom o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Gdzie te zdjecia o Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën Ami z tytułem Mikrosamochodu Roku 2021 wg GQ
    • Nowy Nissan Qashqai już w Polsce!
    • Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Luksusowy DS 3 Crossback Ines De La Fressange Paris – limitowana seria godna uwagi
    • Peugeot e-208 Elektrycznym Biznesowym Samochodem Roku 2021
    • Nowy Fiat Punto Cross na wizualizacji. Czy tak będzie wyglądał model?
    • Peugeot: nowe logo, wygląd salonów dealerskich i nowa strona internetowa
    • Nowy Peugeot 308 2021 – mamy zdjęcia prezentujące konkurenta Golfa i Corolli!
    • Tajemniczy Citroën C4 sfotografowany w Częstochowie
    • Peugeot ujawnił nowe logo! Powrót do korzeni


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    2
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.