Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Kartka z kalendarza: Citroën Ami 6 – dziś mija 58 lat od prezentacji modelu

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2019-04-24
w Citroen, Historia
Czas czytania 4 minut
111 5
A A
1

Warto przeczytać!

Obchody 145. rocznicy urodzin Andre Citroëna w Rydzynie. Tłum gości, tort i zapowiedź ważnego wydarzenia

Citroën i DS Automobiles na Retromobile 2023 – relacja własna

Citroën C5 X otrzymuje nowe dodatki do systemów wspomagania jazdy półautomatycznej

Kultowy Citroën 2CV w zestawie Playmobil za 239,99 zł. Już w sklepie internetowym marki

Citroën potrzebował i chciał wypełnić lukę w swojej gamie modelowej, jaka pojawiła się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku pomiędzy dwoma legendarnymi samochodami – 2CV i DS. Ale jak przystało na tę innowacyjną markę, musiał to być samochód nietuzinkowy. Wprawdzie dużo bliżej mu było do 2CV, niż do DS, ale stylistycznie auto wyróżniało się bardzo. 24. kwietnia 1961 roku na lotnisku Villacoublay położonym na południowy zachód od Paryża, blisko Wersalu, zaprezentowany został Citroën Ami 6.

Za projekt nadwozia odpowiadał Flaminio Bertoni. Na pierwszy rzut oka szalony pomysł z tzw. ujemną tylną szybą przypadł do gustu klientom – sprzedano ponad milion egzemplarzy tego samochodu, a przecież w latach 60. nie każdy mógł sobie pozwolić na własne cztery kółka. Nawet w Europie Zachodniej. Ale Citroën Ami 6 przekonywał do siebie filuternym wyglądem, lekkością, funkcjonalnością, odmiennością, czyli tym wszystkim, co kusiło klientów kupujących Citroëny.

A co skusiło tych, którzy kupili Citroëna Ami 6? Samochód miał niezaprzeczalne zalety: duży bagażnik, świetnie rozplanowaną przestrzeń, a do tego zapewniał naprawdę dużo komfortu przy utrzymaniu w ryzach niewielkich rozmiarów. Samochód miał niespełna cztery metry długości! Konkretnie było to 3.912 mm. Szerokość wynosiła 1.524 mm, a wysokość 1.448 mm. Rozstaw osi wyniósł 2.413 mm. Citroën Ami 6 był więc o ponad 28 cm dłuższy od 2CV. Za to „kaczka” przekazała mu dobre geny – podwozie i jednostki napędowe.

Podczas gdy wnętrze Ami 6 jest inspirowane stylem DS, główne części mechaniczne zapożyczono z Citroëna 2CV. Wspomniałem o jednostkach napędowych. W nowym Citroënie wykorzystano chłodzoną powietrzem jednostkę typu bokser o pojemności skokowej 602 cm³ generującą 19,5 KM (14 kW) przy 4.500 obr./min. Prędkość maksymalna samochodu z tym silnikiem wynosiła 105 km/h, średnie zużycie benzyny 6 l/100 km. Od września 1961 roku auto było dostępne także z silnikiem o mocy 4,5 KM (18 kW), a w 1968 roku wprowadzono wersję o mocy 32 KM (23,5 kW).

Napęd przekazywany był na przednią oś. Wszystkie koła wyposażono w hamulce bębnowe.

Citroën Ami 6 wyróżniał się prostokątnymi reflektorami – w tym czasie była to praktycznie nowość. Ważniejsze było jednak to, że dawały one o 26% większe natężenia oświetlenia, niż porównywalne reflektory okrągłe.

W roku 1964 na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano wersję kombi (Break). Bardziej praktyczna wersja rozszerzyła grono potencjalnych nabywców, choć z drugiej strony materiały, do których dotarłem, mówią o wyprodukowaniu zaledwie 3.518 egzemplarzy Ami 6. Przy całkowitej produkcji sedana wynoszącej 1.035.866 sztuk stanowiłoby to więc zaledwie 3,3‰. Inne materiały twierdzą, że to sedan nie był zbyt popularny, a klienci woleli kombi, ale nie wydaje mi się to słuszną koncepcją.

Pierwszych 600 egzemplarzy zostało zbudowanych po raz pierwszy w fabryce Panharda, po czym produkcją Ami 6 zajęła się fabryka Citroëna Rennes-La Janais (Bretania). Do czasu zakończenia produkcji w 1969 r. wyprodukowano łącznie 1.039.384 Ami 6 (w tym wersje kombi). W 1966 roku Ami 6 było najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji – zarejestrowano wówczas nad Sekwaną 162.366 egzemplarzy tego auta. Ami 6 zostało w 1969 roku zastąpione przez Ami 8, model o bardziej konwencjonalnej konstrukcji. Ami 8 obchodziło 1,5 miesiąca temu 50-lecie swojego debiutu. Nie powtórzyło jednak sukcesu handlowego poprzednika, bo przez siedem lat na drogi wyjechało tylko ok. 42.000 egzemplarzy Ami 8.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-04-24 07:07:46.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Ami 6Citroenhistoria
Udostepnij41Tweet25Udostepnij7
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more