• Najnowsze

Citroën kontra Renault: niezwykły pojedynek na Saharze

2021-02-08
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

2021-03-02

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

2021-03-02
dziura w drodze

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

2021-03-02
Renault Zoe

Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało

2021-03-02
Dacia Sandero Stepway

Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio

2021-03-02

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

2021-03-02
Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

2021-03-02
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

2021-03-02
Citroen C4

Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?

2021-03-02
Peugeot 308 SW

Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika

2021-03-02
wtorek, 2 marca, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Citroën kontra Renault: niezwykły pojedynek na Saharze

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-02-08
w Historia
Czas czytania3min
152 1
0
161
UDOSTĘPNIEŃ
438
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Kartka z kalendarza: 40 lat Peugeota 505

Blisko sto lat temu samochody zrobiły już taki postęp, że pomysł pokonania Sahary był czymś zupełnie realnym. Francuski generał Estienne, najbardziej znany z tego, że stworzył we Francji broń pancerną, nazywany „Ojcem czołgów”, szukał rozwiązania, które mogłoby zastąpić konie w trudnych pustynnych warunkach. Dlatego zorganizowano niezwykły pojedynek. 25 stycznia 1924 roku trzy Citroëny, wyposażone w gąsienice zaczęły niezwykłą rywalizację z trzema sześciokołowcami Renault.

Generał poprosił Louisa Renault o skonstruowanie pojazdu specjalnie dla pustyni. Ten nie zastanawiał się długo i stworzył unikalny model z 6 kołami, który miał tylny dwuosiowy napęd, wysoki prześwit. Cztery koła napędowe z tyłu dawały bardzo dobrą przyczepność, a niskociśnieniowie opony świetnie dawały sobie radę zarówno w piasku jak i na skałach.

W dniu 25 stycznia 1924 roku trzy samochody terenowe Renault rywalizowały z trzema pojazdami gąsienicowymi Citroën-Kegresse na trasie między Colomb-Béchar (Algieria) i Bourem (obecnie Mali). Przejechały 2.400 kilometrów w ciągu 7 dni. Pomysł Renault świetnie się sprawdził.

Chociaż Citroën miał bardziej skomplikowany napęd a konstrukcja gąsienic była złożona, samochód świetnie sobie radził w saharyjskich warunkach. Był jednak nieco cięższy i wolniejszy. Ale warto podkreślić, że obie firmy odniosły sukces. Mimo późniejszego o 24h startu i problemów po drodze ze znalezieniem drogi, załoga Renault dojechała na metę zaledwie 5 godzin po Citroënie. 6-kołowce Renault sprawdziły się i przez jakiś czas służyły w tamtejszych warunkach, zapewniając transport przez pustynię.

10-konny silnik Renault również okazał się odporny na pustynne warunki a prosta obsługa ułatwiała funkcjonowanie w tutejszym klimacie. Pojedynek obu firm przyczynił się do rozwoju technologii związanych z samochodami a doświadczenia zdobyte na Saharze wykorzystano później w wielu innych projektach.

Co ciekawe, wyprawa posłużyła zarówno Citroënowi jak i Renault do zakrojonej na szeroką skalę promocji swoich samochodów.

Galeria

Newsletter

Originally posted 2019-01-25 17:17:22.

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: AfrykaCitroenhistoriaRenault
Udostepnij82Tweet33Udostepnij9
Poprzedni

Dobry początek roku dla DS Automobiles i Citroëna. Udane premiery nowych samochodów

Następny

Luksusowy kompakt DS 4! Piękne, bogate wnętrze i nowoczesna technologia

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Luksusowy kompakt DS 4! Piękne, bogate wnętrze i nowoczesna technologia

Dacia Spring

Nowa Dacia Spring – ile kosztuje jazda elektrycznym modelem?

Stellantis: dealerzy chcą od nowego szefa by naprawił sytuację w sieci w USA

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Anonimowo o Opel Polska ma nowego dyrektora, wcześniej był szefem Mitsubishi
    • Wojtuś o Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika
    • PUMBA o Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Gość o Opel Polska ma nowego dyrektora, wcześniej był szefem Mitsubishi
    • Gość o Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Piotr001 o Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika
    • Lucek o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Red o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Wiechu o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Obywatel MK o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów
    • Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?
    • Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?
    • Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?
    • Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    0
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.