W maju 1934 roku zaprezentowano samochód Peugeot 601. Było to rozwinięcie modelu 401, a główna różnica polegała na zastosowaniu sześciocylindrowego silnika. Skutkowało to jednocześnie wydłużeniem maski i zmianą proporcji samochodu. Peugeot 601 sprawiał w efekcie wrażenie samochodu bardziej muskularnego, masywnego, mocniejszego.
Jednocześnie pamiętajmy, że były to wciąż czasy, kiedy kwestie karoseryjne były, delikatnie mówiąc, umowne. Początkowo kupowało się samochody inaczej, niż dziś – zamawiało się całą mechanikę u producenta auta, a „budę” w wyspecjalizowanych firmach karoseryjnych. A jeśli nawet całość dostarczał producent auta, to i tak można było w dużej mierze spersonalizować auto do własnych potrzeb i oczekiwań. Stąd nawet seryjny Peugeot 601 może wyglądać dość różnie. Prezentujemy trzy wersje tego modelu na jednym zdjęciu. Popatrzcie, jak bardzo się od siebie różnią! Nawet dziś, w dobie wszechobecnej personalizacji, takie zróżnicowanie nie byłoby możliwe do osiągnięcia.
Peugeot 601 powstawał w wielu różnych wersjach nadwozia. Najpopularniejsze i najłatwiej dziś spotykane są odmiany w postaci reprezentacyjnej limuzyny oraz 2-osobowe roadstery. Te ostatnie miały regulowaną przednią szybę. Szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów, którzy muszą mieć dość gruby portfel, są wersje dwudrzwiowe z aerodynamicznym tyłem oraz oczywiście odmiany Eclipse. Można taką wersję zobaczyć w Muzeum Peugeota w Sochaux.
Peugeot 601 był produkowany bardzo krótko – od prezentacji w maju 1934 roku zaledwie do lipca roku 1935. Powstawały następujące wersje nadwoziowe:
– berline
– limousine
– roadster
– coach
– coach profilé
– coupé z elektrycznie otwieranym dachem (Eclipse)
Silnik benzynowy typu TA o pojemności 2.148 cm³ generował 60 KM przy 3.500 obr./min. Zawory umieszczone były z boku. Jednostka miała chłodzenie wodą. Z ciekawostek technicznych dodajmy, że było to auto z 12-voltową instalacją elektryczną z prądnicą, rozrusznikiem, rozdzielaczem zapłonu. Napęd był przekazywany na koła tylne za pośrednictwem skrzyni biegów o trzech przełożeniach do przodu i jednym wstecznym. Auto miało bębnowe hamulce oraz sprzęgło z pojedynczą suchą tarczą. Długość, zależnie od wersji, wynosiła od 4.600 do 5.400 mm. Mimo sporych rozmiarów Peugeot 601 nie był ciężki – masa własna oscylowała w przedziale 1.178-1.429 kg. Samochód był w stanie osiągnąć prędkość 105 km/h.
W ciągu tych czternastu, może piętnastu miesięcy produkcji, powstało 3.999 egzemplarzy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Originally posted 2019-05-05 05:05:37.
Najnowsze komentarze