Tempomat, wynalazek rewolucjonizujący komfort i bezpieczeństwo jazdy, jest dziś standardem w większości samochodów, choć zanim trafił do naszych ulubionych modeli marek Citroën, Peugeot czy Renault, rozpowszechnił się w USA. Jego twórca, Ralph Teetor, urodził się w 1890 roku w Hagerstown w stanie Indiana i już od najmłodszych lat wykazywał niezwykłe zdolności inżynierskie. Mało kto wie, że Teetor był niewidomy od piątego roku życia, lecz nigdy nie pozwolił, aby brak wzroku wpłynął na jego ambicje i pasję do inżynierii.
Teetor w wieku pięciu lat uległ wypadkowi z nożem, który doprowadził do całkowitej utraty wzroku. Mimo to, pod czujnym okiem ojca i wujków, którzy prowadzili firmę Perfect Circle Corp., Ralph szybko nauczył się obsługi maszyn i wykazał niezwykłe zdolności manualne oraz wyjątkową pamięć. W wieku 12 lat zbudował swój pierwszy pojazd, napędzany silnikiem o mocy 3 KM, który rozwijał prędkość 20 km na godzinę. To doświadczenie utwierdziło go w przekonaniu, że inżynieria jest jego powołaniem.
Citroën DS 19 – pierwszy autonomiczny samochód na europejskich drogach! Jeździł już w latach 60-tych
Dalsze wykształcenie zdobył na Uniwersytecie Pensylwanii, gdzie ukończył studia inżynierskie w 1912 roku, stając się pierwszym niewidomym inżynierem w Stanach Zjednoczonych. Po studiach wrócił do rodzinnej firmy, gdzie szybko awansował. Przez lata rozwijał i udoskonalał produkty Perfect Circle, a jego niespotykany zmysł dotyku i pamięć do detali zyskały mu renomę w branży.
Inspiracja do stworzenia tempomatu przyszła do Teetora w 1936 roku podczas podróży samochodowej z przyjacielem i prawnikiem patentowym Harrym Lindseyem. Lindsey zmieniał prędkość w zależności od tego, czy prowadził rozmowę, co doprowadzało Teetora do irytacji i zachęciło do poszukiwania rozwiązania, które pozwoliłoby na utrzymanie stałej prędkości pojazdu. Po kilku latach eksperymentów, w 1948 roku złożył pierwszy patent na urządzenie kontrolujące prędkość jazdy.
Jego wynalazek – nazwany „Speedostat” – składał się z selektora prędkości na desce rozdzielczej, połączonego z mechanizmem przy silniku, który stabilizował prędkość pojazdu. W 1958 roku Chrysler wprowadził to urządzenie w swoich luksusowych modelach, takich jak Imperial, New Yorker i Windsor, pod nazwą „Auto-Pilot”. W 1959 roku tempomat, pod nazwą „Cruise Control”, stał się standardem w samochodach marki Cadillac, a jego popularność szybko rosła.
Jako prezes Society of Automotive Engineers (SAE), Teetor wspierał edukację w branży motoryzacyjnej, a jego dokonania zostały uhonorowane prestiżową nagrodą edukacyjną jego imienia – Ralph R. Teetor Educational Award, ustanowioną w 1963 roku. W ciągu swojego życia zdobył ponad 40 patentów, nieustannie zachęcając innych do wytrwałości i logiki w obliczu przeciwności. W 1945 roku, odwiedzając niewidomych weteranów wojennych, podkreślał, że brak wzroku nie jest przeszkodą w osiąganiu sukcesów, o ile myślenie pozostaje logiczne.
Najnowsze komentarze