Słynny wehikuł czasu z filmu Powrót do przyszłości zostanie wyprodukowany w wersji elektrycznej. Tym samym pozbawiono go charakterystycznego silnika Peugeot, Renault, Volvo (PRV) V6. Auto będzie miało też zupełnie nowe nadwozie i wnętrze a całość wyprodukuje firma Lynx.
Legendarny wehikuł czasu powstanie w wersji elektrycznej. Zupełnie nowe nadwozie, które jednak będzie zawierać nawiązania do pierwowzoru, cyfrowe wnętrze, oczywiście bez modułu wehikułu czasu – to wszystko czeka potencjalnych nabywców już wkrótce. Być może producent zdecyduje się na elektroniczne brzmienie V6 – byłoby ciekawie. Cena tego wehikułu wyniesie… 249 tysięcy dolarów w wersji podstawowej. Zastosowano akumulator o pojemności 70 kWh oraz napęd 4×4. Przyspieszenie ma być na poziomie 4 sekund do setki.
Oryginalny DeLorean miał bowiem silnik V6 o pojemności 2849 cm3, który osiągał 130 KM przy 5500 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynosił przyjemne 208 Mm przy 2750 obrotów na minutę.
Ciekawa jest historia powstania silników PRV. W 1966 roku Peugeot i Renault zawarły umowę o współpracy w zakresie produkcji wspólnych komponentów. Pierwsza wspólna spółka zależna, La Française de Mécanique (zwana również Compagnie Française de Mécanique lub po prostu FM), została uruchomiona w 1969 roku. Fabryka FM została zbudowana w Douvrin niedaleko Lens w północnej Francji. Silniki PRV są czasami określane jako silniki “Douvrin”, choć nazwa ta jest częściej stosowana do rodziny prostych czwórek produkowanych w tym samym czasie.
Silnik V6 PRV to górnozaworowy silnik samochodowy V6 zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę “Française de Mécanique” dla PRV, sojuszu Peugeot, Renault i Volvo Cars. Sprzedawany w latach 1974-1998, był produkowany w czterech pojemnościach skokowych od 2,5 l do 3,0 l, w konfiguracjach SOHC i DOHC oraz 2- i 4-zaworowych na cylinder. Pierwotnie gaźnikowy, po wprowadzeniu wtrysku paliwa w celu poprawy zgodności z normami emisji spalin i poprawy osiągów, był oferowany w wersjach turbo i biturbo w ograniczonej liczbie pojazdów produkowanych przez Renault, Chrysler Motors i francuskiego producenta supersamochodów Venturi.
W 1971 r. do sojuszu dołączyło Volvo, tworząc PRV, spółkę akcyjną z równym udziałem. PRV pierwotnie planowało budowę silników V8, choć później zrezygnowano z nich na rzecz mniejszych i bardziej oszczędnych silników V6. W silniku PRV zastosowano standardową konfigurację cylindrów V8 o 90 stopniach, a nie 60, ale jego czopy korbowe były oddalone od siebie o 120 stopni.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Maszyny do montażu silników przybyły do Douvrin na początku czerwca 1973 roku, a budynki do produkcji silników zostały ukończone w styczniu 1974 roku. Pierwsze silniki PRV zostały oficjalnie zaprezentowane 3 października 1974 r. w Volvo 264, oznaczonym przez producenta B27. PRV V6 był sprzedawany w co najmniej pięciu różnych modelach do końca 1975 roku.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. Codziennie
Pierwszy komercyjnie dostępny turbodoładowany silnik PRV V6 został zainstalowany w Renault 25 V6 Turbo w 1984 roku. Wersje z turbodoładowaniem były następnie stosowane w Renault Alpine GTA V6 Turbo, Renault Alpine A610 i Renault Safrane Bi-turbo – oba o pojemności 3,0 l (2 963 cm3) o niskim stopniu sprężania. Wolnossące 3-litrowe silniki o pojemności 2963 cm3 i 2975 cm3, zarówno o niskim, jak i wysokim stopniu sprężania, pojawiały się w kilku modelach Peugeot, Citroën i Renault do 1997 roku.
Łącznie wyprodukowano blisko milion silników PRV V6. Produkcja zakończyła się oficjalnie 15 czerwca 1998 roku.
Najnowsze komentarze