Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo groźne dla uczestników ruchu drogowego. Kierujący jest wtedy narażony na utratę panowania nad autem, zjechanie z toru jazdy, a w skrajnych przypadkach jego pojazd może zostać dosłownie zdmuchnięty z drogi. Niebezpieczne są także spadające gałęzie czy zniszczone elementy infrastruktury.
Obecna aura wiąże się nie tylko z wyższymi temperaturami, ale także z możliwością występowania między innymi porywistych wiatrów. Kiedy prędkość wiatru osiąga znaczne wartości, kierowcy muszą liczyć się z większymi lub mniejszymi utrudnieniami na drodze. W niektórych przypadkach w czasie wichury dochodzi do przygniecenia auta przez walące się drzewo lub zablokowania jezdni przez porozrzucane gałęzie czy przedmioty, na przykład części konstrukcji, rusztowań, banerów i tablic reklamowych. Czy możemy przygotować się do jazdy w takich warunkach?
ZANIM ZACZNIE MOCNO WIAĆ
Jeżeli znajdujemy się na obszarach objętych alertami dotyczącymi porywistego wiatru, w pierwszej kolejności powinniśmy rozważyć odłożenie podróży do czasu poprawy pogody. Nawet jeśli za oknem jest spokojnie, nie lekceważmy prognoz, pamiętając, że wichura może szybko się przemieszczać i nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich jej konsekwencji. Jazda w tych okolicznościach może być niebezpieczna i zagrażać naszemu zdrowiu i życiu. Dlatego przed planowanym wyjazdem uważnie słuchajmy komunikatów lokalnych mediów dotyczących zapowiadanej pogody.
JEŚLI MUSISZ WYJECHAĆ
Jednak nie zawsze możliwe jest zrezygnowanie z podróżowania podczas silnego wiatru lub możemy zostać zaskoczeni nagłą zmianą warunków atmosferycznych. Jeśli to możliwe, planując trasę, pojedźmy tą bezpieczniejszą, wybierając odcinki z dala od drzew. Nie zatrzymujmy się także ani nie parkujmy w pobliżu drzew, słupów i trakcji elektrycznych oraz tablic reklamowych czy rusztowań.
Mocne podmuchy wiatru, zwłaszcza na bok samochodu i na odsłoniętym terenie, mogą znacznie utrudniać panowanie nad pojazdem. Utrata kontroli nad autem jest szczególnie niebezpieczna na drogach o dużym natężeniu ruchu czy takich, gdzie kierowcy mogą rozwijać większe prędkości, jak drogi ekspresowe i autostrady. Dlatego przede wszystkim zdejmijmy nogę z gazu i mocno trzymajmy kierownicę obiema rękami. Zachowajmy właściwy bezpieczny odstęp od innych pojazdów, szczególnie kiedy jedziemy za TIR-em. Uważajmy też na nagłe podmuchy, kiedy wyprzedzamy taki pojazd.
Zredukowanie prędkości może zaprocentować dodatkowymi sekundami niezbędnymi na reakcję, gdy nagle, bez ostrzeżenia, zmienią się warunki i wiatr wyrzuci na drogę jakiś przedmiot lub gałąź. Należy też zwiększyć czujność przy wyjeżdżaniu spomiędzy budynków, z drogi osłoniętej ekranami lub drzewami. W takich sytuacjach silne podmuchy mogą być szczególnie zdradliwe i o wiele bardziej dać się kierującym we znaki. Kiedy natomiast wiatr mocno napiera na tył samochodu, musimy wziąć pod uwagę wydłużenie się drogi hamowania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Gdy bardzo wieje, powinniśmy zachować ostrożność również jako piesi. Kiedy znajdujemy się w pobliżu jezdni czy podczas przechodzenia przez przejście, nagły podmuch wiatru może nawet popchnąć nas na drogę przed nadjeżdżający pojazd.
PO PRZEJŚCIU WICHURY
Ważne jest, abyśmy wyjeżdżając po tym, gdy sytuacja nieco się uspokoi, mieli świadomość możliwych utrudnień za kierownicą. Po ustąpieniu ekstremalnych warunków pogodowych użytkownicy dróg nadal mogą bowiem zmagać się ze skutkami wichury, jak powyrywane drzewa czy zalegające na drogach gałęzie, a nawet powalone słupy z liniami wysokiego napięcia. Wszystko to może utrudnić lub całkiem zablokować przejazd. Powinniśmy też unikać miejsc, gdzie widzimy leżące lub zwisające przewody elektryczne. Zawsze należy również przestrzegać oznakowania zamykającego drogę dla ruchu czy wprowadzającego objazdy.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin. W jej ofercie znajdują się szkolenia dla klientów indywidualnych i flotowych pomagające unikać ryzyka drogowego, a także kursy jazdy defensywnej i ekonomicznej dla każdego typu samochodów. Szkolenia mogą być wsparte warsztatami z psychologiem ruchu drogowego oraz kursem z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje torem szkoleniowym wyposażonym w 2 place treningowe i 4 płyty poślizgowe o łącznej powierzchni 3.900 m² (płyta poślizgowa podstawowa, duża płyta poślizgowa + szarpak, okrąg poślizgowy oraz wzniesienie z płytą poślizgową; przeszkody automatyczne, kurtyny wodne programowalne, wyświetlacze prędkości).
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
I słowo komentarza na koniec: jeżdżąc po Polsce, szczególnie po autostradach, gdzie zamontowano osłony przeciwko hałasowi, można odnieść wrażenie że są one źle zaprojektowane. Nie wiem na ile realnie chronią przed dźwiękiem, ale ich proste zakończenia powodują silne zawirowania wiatru w tym miejscu. Różnica ciśnień powoduje, że wyższe auta są mocno narażone na boczne gwałtowne podmuchy. Może warto by było zmodyfikować to rozwiązanie zgodnie z prawami fizyki, by rozproszyć nieco siły, które tam się pojawiają?
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze