Jak zmieniała się kierownica samochodów marki Peugeot? Przeszła ewolucję od zwykłego drążka kierowniczego do futurystycznego kokpitu w ostatnim koncepcie E-Legend.
Na pierwszy rzut oka, od momentu narodzin motoryzacji, kierownica jest elementem mechanicznym, który rozwinął się w najmniejszym stopniu zarówno pod względem formy, jak i funkcjonalności. Nigdy jednak kierownica nie przestała się zmieniać, ani nigdy nie próbowała uwolnić się od swojego okrągłego kształtu. Początkowo bardzo prosta i przeznaczona wyłącznie do sterowania, stopniowo stawała się coraz bardziej złożona. Ulegała rozbudowaniu dzięki stopniowemu dodawaniu wielu dodatkowych funkcji: sygnału dźwiękowego, sterowania radiem, regulacji prędkości lub ograniczenia prędkości, impulsowej zmiany biegów, poduszki powietrznej. Znacznie zmienił się również materiał, z którego jest wykonana. Jej rama, początkowo drewniana, stała się później stalowa, następnie aluminiowa, a obecnie jest wykonywana z magnezu.
W 2012 roku marka Peugeot zainaugurowała, wraz z modelem 208, znaczącą innowację jeśli chodzi o stanowisko kierowcy, wprowadzając na rynek Peugeot i-Cockpit. W sercu triady składającej się z ekranu dotykowego i zegarów na linii wzroku kierowcy, kierownica stała się kompaktowa. Została ona przeprojektowana, aby zapewnić lepszy chwyt, a jednocześnie zapewnić kierowcy jeszcze wyraźniejsze pole widzenia i większą przestrzeń na nogi. Peugeot i-Cockpit stał się od tamtej pory wizytówką marki spod znaku lwa i stale się rozwija. Dotychczas ponad sześć milionów użytkowników skorzystało z tej rewolucyjnej koncepcji, która jest unikatowa w świecie motoryzacji.
Trochę historii
Pierwsza kierownica samochodowa pojawiła się w lipcu 1894 roku w Panhardzie 4 CV Alfreda Vacherona, podczas wyścigu Paryż-Rouen zorganizowanego przez Pierre’a Giffarda, dziennikarza paryskiego dziennika „Le Petit Journal”, wydawanego w latach 1863-1944. Było to coś więcej niż tylko wyścig – była to wielka akcja reklamowa promująca niedawny wynalazek: samochód. Na dystansie około 100 kilometrów z Paryża do Rouen, pojazdy napędzane silnikiem spalinowym musiały wykazać się wytrzymałością.
Dwubiegowe i czterocylindrowe samochody Peugeot, wyposażone w drążek do kierowania, wyglądały jak zmotoryzowane dorożki. W innych pojazdach pasażerowie siedzieli naprzeciwko siebie, jak w dorożce. Ogólnie rzecz biorąc, producenci mieli trudność z odejściem od modelu powozu konnego.
W wyścigu wzięło udział ponad sto samochodów z różnymi typami silników (parowym, olejowym, benzynowym, elektrycznym, na sprężone powietrze, napędzanym pedałami, …). Pomimo prawdziwej innowacji technologicznej, jaką była kierownica, Alfred Vacheron i jego Panhard 4 KM zajęli czwarte miejsce, natomiast Panhard & Levassor oraz synowie braci Peugeot, w samochodach wyposażonych w drążek do kierowania, zajęli ex-aequo pierwsze miejsce.
Kierownica stopniowo zastępowała drążek, który służył do kierowania samochodami z dawnej epoki. Pod względem technicznym samochód uwolnił się od swojego pokrewieństwa z powozami konnymi. Tak więc, zaprezentowany w 1901 roku, Peugeot Type 36 różnił się od poprzednich modeli montowanych na bazie zmotoryzowanych powozów. Został on wyposażony w dwie główne innowacje: maskę silnika z przodu i kierownicę zamiast drążka.
Kierownica – podstawa innowacji dla marki Peugeot
„Kierownica” oznacza część mechaniczną przeznaczoną do kierowania kołami pojazdu. Jest to część układu kierowniczego obsługiwana przez kierowcę. Pionierzy motoryzacji zdali sobie sprawę, że kierowcy łatwiej jest kierować pojazdem za pomocą okrągłej kierownicy, niż za pomocą drążka. Kształt kierownicy ułatwia jej trzymanie podczas skręcania, ale również pozwala na efektywniejsze rozłożenie wysiłku potrzebnego do skręcenia kół samochodu. Kierownicę można również podłączyć do układu wspomagania przy niskich obrotach, co ułatwia obracanie kierownicą podczas manewrowania.
Kierownica pozostając elementem architektury wnętrza, którego konstrukcja musi uwzględniać widoczność zegarów, czytelność piktogramów nadrukowanych na elementach sterujących, prawidłowe rozprowadzanie powietrza nawiewanego przez wentylatory oraz kwestie ergonomii, stała się również trampoliną dla innowacji.
Na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, powszechne stosowanie poduszek powietrznych, a następnie na przykład systemu wspomagania kierownicy, zmieniło paradygmat zarezerwowany wcześniej dla kierownicy. Stała się wielofunkcyjna dzięki stopniowej integracji elementów związanych z bezpieczeństwem pasywnym, które nie były już bezpośrednio związane z jej podstawową funkcją kierowania kołami.
Innowacje te wyrażają się również poprzez zmiany w materiałach używanych do produkcji kierownicy. Technologia wytwarzania pianki, obróbka skóry, materiały pokrywające obręcz wyznaczają kierunek ewolucji gamy modeli Peugeot w kierunku premium. W modelach podstawowych będzie stosowana kierownica piankowa, natomiast najwyższej jakości skóra będzie zarezerwowana dla wyższych wersji wyposażenia. Kierownica oferuje też inne wyznaczniki dla poziomów wyposażenia. Poprzez kształt: podpórki pod kciuk lub spłaszczone powierzchnie, perforację skóry, która zapewnia dodatkowe wrażenia w dotyku, umieszczenie logotypów (GTi, GT-Line) lub kolorowych przeszyć, które nadają kierownicy sportowego charakteru, czy też poprzez zastosowanie umożliwiających zmianę biegów łopatek, znanych z wyścigów samochodowych.
Sport samochodowy jest zresztą często inspiracją dla technologicznych innowacji lub wyrafinowanych elementów wyposażenia. Podobnie jak w przypadku Peugeot 908, który posiada wszystkie elementy sterujące na kierownicy, kierownice produkowanych przez markę samochodów cechuje teraz taka sama zasada. W zależności od poziomu wykończenia, na ramionach kierownicy znajdują się: regulator radia, tempomat, czy elementy sterujące telefonu.
Peugeot poszedł jeszcze dalej w swoich innowacyjnych rozwiązaniach proponując w 2012 roku, przy okazji premiery Peugeot 208 pierwszej generacji, rewolucyjną koncepcję stanowiska kierowcy zbudowaną wokół zmniejszonej kierownicy. Peugeot i-Cockpit (taka nazwa została przyjęta dla tego rozwiązania) składa się właśnie z kompaktowej kierownicy, zegarów na linii wzroku kierowcy oraz dotykowego ekranu. Jako centralny element, kompaktowa kierownica ułatwia manewrowanie i znacząco zwiększa wrażenia z jazdy. Mniejsze rozwarcie ramion i mniejszy zakres ruchów zwiększają szybkość i zwinność kierowcy, zapewniając mu jednocześnie wygodniejszą pozycję w czasie jazdy.
Peugeot i-Cockpit stale się rozwija – został już wprowadzony do większości modeli gamy: Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter i Partner. W 2016 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek SUV-a Peugeot 3008, kierownica stała się jeszcze bardziej kompaktowa. Zaprojektowana na nowo, z podwójnie spłaszczoną obręczą, zapewnia lepszy chwyt i jeszcze większe pole widzenia oraz więcej przestrzeni dla nóg kierowcy. Marka Peugeot kontynuuje prace nad tym innowacyjnym rozwiązaniem, wprowadzając w 2019 roku Peugeot i-Cockpi 3D w nowych modelach Peugeot 208 i 2008. Do tej pory ta rewolucyjna i unikalna pozycja kierowcy zdobyła prawie 6 milionów klientów. Peugeot i-Cockpit i jego kultowa kompaktowa kierownica stały się zatem filarami DNA marki.
Ogólnie rzecz biorąc wszystkie te zmiany wynikają z prostej ambicji: zapewnienia rozwiązań technicznych, które pozwolą na projektowanie wnętrz z wizją przyszłości i zagwarantują bezpieczeństwo bierne na najwyższym poziomie, dzięki zaawansowanym technologiom, funkcjonującym niezależnie od miejsca wprowadzenia samochodu do sprzedaży.
W stronę zanikania kierownicy w samochodach autonomicznych
W 2014 r. „Google-Car” zapoczątkował trend samochodu w 100% autonomicznego, którego charakterystyczną cechą jest to, że nie posiada ani kierownicy, ani elementów sterujących przyspieszaniem i hamowaniem. Do zatrzymania pojazdu służy prosty przycisk, zintegrowany z deską rozdzielczą.
Od lipca 2015 roku Groupe PSA rozwija program AVA „Autonomiczny pojazd dla wszystkich” i była pierwszym producentem, który przetestował samochód autonomiczny na drogach publicznych we Francji. Ten prosty i intuicyjny program obejmuje szeroki zakres funkcji, które stopniowo doprowadzą do częściowego, a następnie całkowitego zrezygnowania z kierowania pojazdem, jeśli kierowca tego zapragnie.
Pod uwagę branych jest kilka trybów jazdy zgodnych z pięciostopniową klasyfikacją automatyzacji pojazdów autonomicznych stosowaną przez OICA (Międzynarodową Organizację Producentów Pojazdów Samochodowych).
Są to następujące poziomy:
– Poziom 1 „Ręce na kierownicy” (Hands on): kierowca musi trzymać ręce na kierownicy,
– Poziom 2 „Ręce z kierownicy” (Hands off): kierowca może robić coś innego niż prowadzenie pojazdu, ale musi cały czas nadzorować jazdę, aby móc natychmiast odzyskać kontrolę,
– Poziom 3 „Oczy z drogi” (Eyes off), bez nadzoru wzrokowego: kierujący nie musi już przez cały czas nadzorować prowadzenia pojazdu, ale musi mieć możliwość przejęcia kontroli nad pojazdem,
– Poziom 4 „Wyłączona uwaga” (Mind off), bez ingerencji człowieka: kierowca nie musi już przejmować kontroli nad pojazdem,
– Poziom 5 „Bez kierowcy” (Driverless): jazda w 100% autonomiczna, bez udziału kierowcy.
Obecnie w niektórych modelach Peugeot są już dostępne funkcje wspomagania jazdy na poziomie 1 i 2 z programu AVA. Należą do nich na przykład:
– Aktywny system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (ALDW), który dokonuje korekty trajektorii poprzez delikatny ruch kierownicy w celu utrzymania pojazdu na początkowym pasie ruchu,
– System Full Park Assist, który zapewnia aktywne wspomaganie parkowania w nowym PEUGEOT 208 poprzez automatyczne sterowanie układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem podczas wjeżdżania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego,
– System wykrywania zmęczenia kierowcy, który ocenia poziom uwagi kierowcy poprzez identyfikację odchyleń toru jazdy od oznakowania poziomego i wykrywa nieobecność rąk na kierownicy.
W 2018 roku, na paryskich targach motoryzacyjnych, Peugeot zaprezentował koncepcyjny model e-Legend, będący technologicznym manifestem przyjemności z jazdy i ucieleśnieniem doznań na pokładzie autonomicznego pojazdu. Peugeot e-Legend proponuje nową koncepcję „Responsive i-Cockpit”, która wykorzystuje charakterystyczny dla modeli marki Peugeot i-Cockpit. Składa się on z przezroczystego wyświetlacza z trzema tarczami zegarów i ultra-kompaktowej kierownicy, która chowa się pod modułem audio, aby w pełni wykorzystać 49-calowy ekran. Podróżujący mogą wtedy oddawać się swoim ulubionym rozrywkom: grom wideo lub oglądaniu filmów.
Autonomiczna jazda wymusi zmianę w sposobie użytkowania samochodu. Już teraz dostępna jest kierownica, która chowa się w desce rozdzielczej na życzenie kierowcy, aby dać mu więcej przestrzeni na inne czynności. Kolejnym, wciąż odległym, etapem będzie poziom piąty, na którym będzie można całkowicie zrezygnować z kierownicy. Podobnie jak miłośnicy muzyki, którzy uwielbiają płyty winylowe, miłośnicy samochodów jutra będą rozpoznawani po samochodzie wyposażonym w kierownicę. Będą to nowi „samotni rycerze, bohaterowie współczesnych czasów”. Jak David Hasselhoff jadący K.I.T.T. w serialu telewizyjnym „Nieustraszony”.
Informacja prasowa: Peugeot Polska